Namsos kommune blir miljøfyrtårn

På veien mot det grønne skiftet skal alt fra barnehager til sykehjem og brannstasjoner i Namsos kommune miljøfyrtårnsertifiseres. Første avdeling ut til å bli sertifisert er kommuneadministrasjonen på Namdalshagen.

Miljøfyrtårn er en nasjonal miljøsertifiseringsordning og et verktøy for miljøledelse. Nå skal Namsos kommune miljøfyrtårnsertifiseres.

Miljøfyrtårn er en anerkjent miljøsertifiseringsordning og et verktøy for miljøledelse og grønn omstilling. Det bidrar til systematisk arbeid med bærekraft innen blant annet arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp, transport og naturmangfold.

Nå skal alle kommunale virksomheter i Namsos kommune miljøfyrtårnsertifiseres. Det vil si at både barnehager, skoler, sykehjem, hjemmebaserte tjenester, omsorgsboliger, kontorbygg, kulturhus, idrettsanlegg, brannstasjoner og så videre skal sertifiseres.

Miljøfyrtårnsertifisering av Namsos kommune ble vedtatt i handlingsprogram med økonomiplan 2022-2025.

Logo som viser et fyrtårn som lyser på et grønt blad. - Klikk for stort bildeNamsos kommune er i gang med å bli et sertifisert Miljøfyrtårn.

Administrasjonen først ute

Først ute med å miljøfyrtårnsertifiseres er kommunens administrasjon som holder til i kontorbygget Namdalshagen i Namsos. Dette fordi kommunen sertifiseres etter det stiftelsen Miljøfyrtårn kaller hovedkontormodellen. Det betyr at hovedkontoret, altså administrasjonen, i en bedrift eller organisasjon sertifiseres først.

Siden i vår har en arbeidsgruppe bestående av ansatte fra kommunedirektørens stab og ulike avdelinger som personal, økonomi og eiendom jobbet for å oppfylle kriteriene for miljøfyrtårnsertifisering. Kommuneledelsen og andre ansatte har vært involvert underveis i prosessen.

Ferdig sertifisert i juni

Nå er arbeidet med den grønne omstillingen av kommuneadministrasjonen godkjent av stiftelsen Miljøfyrtårn og administrasjonen er offisielt miljøfyrtårnsertifisert.

– Mye arbeid for å være miljøvennlige og bærekraftige var allerede på plass og trengte bare justeringer. Arbeidsgruppa har i tillegg utarbeidet nye rutiner og retningslinjer som vil bidra til det videre systematiske arbeidet med klima, miljø og arbeidsmiljø i organisasjonen. Dette skal de andre virksomhetene i organisasjonen bygge videre på når de skal sertifiseres, forteller assisterende kommunedirektør Rønnaug Aaring.

Kvinne smiler og ser i kamera mens hun holder i ripsbusk med røde bær. - Klikk for stort bildeRønnaug Aaring er assisterende kommunedirektør i Namsos kommune. Privat

Har du innspill til kommunens klima- og miljøarbeid?

Selv om kommuneadministrasjonen nå er ferdig sertifisert skal det jobbes videre med å redusere avdelingens negative effekter på klima, miljø og arbeidsmiljø, og forbedre positive effekter.

Målet er at alle kommunale virksomheter skal Miljøfyrtårnsertifiseres innen 2026.

Namsos kommune ønsker innspill til kommunens klima- og miljøarbeid.