Kulturprisen til Nina Wester

Namsos kommunes kulturpris for 2022 går til dramatikeren og regissøren Nina Wester.

• Kulturprisen tildeles for fremragende kulturell innsats for kulturlivet i Namsos kommune.
  • Kulturprisen kan tildeles enkeltpersoner bosatt i kommunen eller med annen sterk tilknytning til kommunen.
  • Kulturprisen består av et kunstverk og 10.000 kroner.

Nina Wester har skrevet og regissert et stort antall teaterstykker, og er en ettertraktet regissør og dramatiker som jobber ved teatre over hele landet. Nina Wester er oppvokst på Otterøya, men bor i Oslo.

Prisvinneren gjestet Namsos senest i høst da hennes nyeste teaterstykke "Idiot!" ble satt opp på Namsos kulturhus. Nå er hun glad for å være tilbake for å motta Namsos kommunes kulturpris for 2022.

Ordfører holder bilde sammen med glad kvinne med blomsterbukett.  - Klikk for stort bildeOrdfører Frode Båtnes overrekte kulturprisen til en glad Nina Wester. Namsos kommune / Ole Morten Melgård

– Jeg er veldig glad og overrasket over å motta Namsos kommunes kulturpris. Det er hyggelig at hjemkommunen min følger med og setter pris på det arbeidet jeg gjør. Drivkraften i mitt kunstnerskap er mitt politiske engasjement, og dette engasjementet ble født på Otterøya. Plikten til å delta i samfunnet. Lokalpolitikken. Dette var viktige verdier for mine foreldre. Forestillingen Idiot! startet nettopp med Namsos og mitt møte med Teater NonStop og skuespilleren Anne Gartland. Nå er jeg her igjen for å motta årets kulturpris fra Namsos kommune, og slik kan man si at alle veier fører tilbake, forteller en glad Nina Wester.

Kvinne i paljettskjorte ser i kameraet. - Klikk for stort bildeNina Wester er vinner av Namsos kommunes kulturpris 2022. Kristin Aafløy Opdan

Selv beskriver kulturarbeideren seg som aktivist, heller enn en klassisk teaterregissør.

– Jeg kan ikke være halvveis interessert i tematikken. Det må brenne! Det må ville noe! Det må ha en mening å gjøre denne forestillingen akkurat nå. Samfunnsengasjementet er derfor den røde tråden i alt jeg gjør. Jeg ser på meg selv mer som en aktivist enn en klassisk teaterregissør. En slags bastard, fortalte Nina Wester i fjor i et intervju i Teatermagasinet.

Kvinne forklarer mann noe. De sitter i publikumsstoler i et teater. - Klikk for stort bildeNina Wester i arbeid med forestillingen Virvelvind på Teatret Vårt i Molde. Privat

I samme intervju forteller Wester hvorfor hun begynte med teater.

– Jeg hadde en lang vei inn i teatret og fant det relativt sent. Jeg skulle bli journalist. Jeg har alltid skrevet noveller og dikt, og ville jobbe med tekst, men slik ble det ikke. Det skulle vise seg at jeg var mer interessert i fiksjonen. Teater har alle kombinasjonene av tekst, form, tilstedeværelse, magi, emosjon, og levende mennesker som er villig til å dele av seg selv sammen med deg i samme rom. Det er meningsfullt, sier Nina Wester.

Trist kvinne holder dukke og koffert i hendene. - Klikk for stort bildeTeaterforestillingen Idiot! ved Turneteatret fikk stor oppmerksomhet. Nina Wester var dramatiker og regissør for stykket. Øyvind Malum / Wow Medialab

Namsos kommunes kulturpris er ikke den første prisen som regissøren og dramatikeren fra Otterøya mottar, heller ikke den første i år. Prisen "Årets Hedda" gikk i år til forestillingen Utvik Senior av Nina Wester og Rimfrost Produksjoner.

Smilende kvinne bøyer seg ned og ser i kameraet sammen med smilende jente. Det kommer frostrøyk ut av munnen på kvinnen.  - Klikk for stort bildeNina Wester bor i Oslo sammen med sin datter Vilja, men jobber over hele landet som regissør og dramatiker. Privat

Nina Wester – Store Norske Leksikon

Vi trenger flere aktører som Nina Wester – Namdalsavisa