Frivillighetsprisen 2023 til Oddbjørn Riseth

Namsos kommunes frivillighetspris for 2023 går til Oddbjørn Riseth. Den populære ildsjelen i Vemundvik gikk bort i høst, bare 59 år gammel.

Hvert år deler Namsos kommune ut Frivillighetsprisen til en eller flere frivillige for deres innsats for lokalsamfunnet.

Det ble en spesiell utdeling av Namsos kommunes frivillighetspris for 2023 under årets siste kommunestyremøte. Jorunn Holth Riseth og datteren Hanna tok i mot prisen på vegne av sin avdøde ektemann og far Oddbjørn Riseth. Riseth døde av beinmargskreft i høst, bare 59 år gammel. Riseth rakk allikevel å sette spor etter seg med sitt mangeårige frivillige arbeid for sambygdinger og idrettslag i hjembygda Vemundvik.

Mann smiler og ser i kameraet, hviler seg på metallramme. - Klikk for stort bildeOddbjørn Riseth fra Vemundvik mottok Namsos kommunes frivillighets pris for 2023, samme år som han døde. Privat

30 år med frivillig arbeid i Vemundvik

– Hva betyr det for deg at Oddbjørn får Namsos kommunes frivillighetspris?

– Jeg synes det er godt å kjenne på at hans 30 år med frivillig arbeid i Vemundvik er lagt merke til og verdsatt. Det har jo blitt brukt noen timer… Jeg hadde jo selvfølgelig ønsket at han skulle fått oppleve denne prisutdelinga selv, forteller Jorunn Holth Riseth.

– Men hva tror du Oddbjørn ville tenkt om det å få prisen?

– Jeg tror at han ville ha syntes at dette var veldig stor stas! Selv om han aldri drev med frivillighet for å få en pris/utmerkelse, fortsetter Holth Riseth.

Gruppebilde av to kvinner og en mann med ordførerkjede. Kvinnene holder et bilde og en bukett. - Klikk for stort bildePrisen ble delt ut av ordfører Amund Lein og mottatt av kona Jorunn Holth Riseth og datteren Hanna. Ole Morten Melgård / Namsos kommune

– Frivillig arbeid, hva betydde det for Oddbjørn?

– For Oddbjørn hadde frivillig arbeid en sentral plass i hverdagen i hele hans voksne liv. Han mente at det var både viktig og meningsfylt at egen erfaring fra idrett og andre aktiviteter i barne- og ungdomsåra, ble brukt til å gi noe tilbake til samfunnet ved å engasjere seg blant annet i lokale idrettslag, forteller Holt Riseth.

Frivillighetsprisen i Namsos kommune 2023 – komitéens begrunnelse

Frivillighetsprisen er opprettet for å anerkjenne, synliggjøre og motivere frivilligheten i Namsos kommune. Kommunen har en mangfoldig og vital frivillighet, som legger ned en uvurderlig innsats for lokalsamfunnet vårt.

Årets pris deles ut med en erkjennelse av at noen ganger blir livet for kort. For kort til å rekke alle dagene som skulle komme. For kort til å få fortsette med alt man brenner for. Da kjennes det ekstra godt og viktig å få anerkjenne den innsatsen som prisvinneren rakk å legge ned.

Årets prismottaker har lagt ned utallige timer for bygda han bodde i. Han har vært primus motor både som leder i idrettslaget, løypekjører, trener og trimpost-general. Prismottakeren var også initiativtaker til dugnader for å gjøre bygda si Vemundvik både vakker og inkluderende.

Selv var prismottakeren mest opptatt av å se og gi ros til de rundt seg for innsatsen på treninger og dugnader. Prisvinneren så menneskene rundt seg, brydde seg og inkluderte nye sambygdinger på en måte som har satt spor etter seg.

Han burde ha fått Frivillighetsprisen mens han levde. Men noen ganger kommer livet til kort. Prisvinneren døde høsten 2023, bare 59 år gammel.

Namsos kommune ønsker å hedre og takke prisvinneren for innsatsen han har lagt ned. Innsatsen gjorde en forskjell.

Frivillighetsprisen 2023 i Namsos kommune går til Oddbjørn Riseth.

Utvelgelseskomiteen har bestått av ordfører og leder for komitéen Amund Lein, leder i utvalg for folk Hanne Marthe Breivik og medlem i utvalg for folk Nina Edel Damås.

Namsos 14.12.2023

Ordfører Amund Lein, leder av utvelgelseskomitéen

Forbilde og samfunnsbygger

Oddbjørn Riseth ble lagt merke til for mer enn bare den frivillige innsatsen. Måten Riseth var på betydde også mye for mange, slik det nevnes i juryens begrunnelse. Riseth var åpen om sin uhelbredelige sykdom og fortalte selv på Facebook i høst at han snart skulle dø. Mange følte da for å sende han en takk:

Oddbjørn du har alltid vært et forbilde med din innsats for andre og væremåte/hvordan du møter barn, ungdom og voksne på.

Du er en flott samfunnsbyggende person jeg har stor respekt for. Intet for stort og intet for lite og med stor kraft til å bidra for andre.

Mer informasjon om Namsos kommunes frivillighetspris

Ann Evy Duun
Kommunalsjef kultur og inkludering