Psykologisk førstehjelp - mot følelsesmessig trøbbel

Psykologisk førstehjelp - mot følelsesmessig trøbbel

Når vi skader oss, trenger vi førstehjelp i form av plaster og sårrens for å hjelpe sår med å gro fortere. Psykologisk førstehjelp skal kunne hjelpe oss å ta gode valg i følelsesmessig vanskelige situasjoner.

Alle foreldre/foresatte til barn skal ha fått brosjyren om psykologisk førstehjelp gjennom foreldremøter på skolen i vår/høst. Dette er info som er gjennomgått i alle klasser i de kommunale grunnskolene i høst.

Illustrasjon - hjelpehånda - Klikk for stort bilde Forklaring av hjelpehånda

  1. Tommeltott: Velg én situasjon: Jeg skal ha presentasjon foran hele klassen på skolen.
  2. Pekefinger: Sett ord på følelsen(e) du kjenner i kroppen. Beskriv hvor sterk følelsen er (fra 1-10) og beskriv hvordan du kjenner følelsen(e) i kroppen. Jeg er redd. På en skala fra 1-10 er jeg 8 redd. 
  3.  Langfinger: Sett ord på rødtanker. Prøv å finne ut hvilke tanker som henger sammen med hvilke følelse(r). De andre i klassen kommer til å tenke at jeg er dum. De kommer til å le av meg.
  4.  Ringfinger: Finn grønntanker. Formuler gjerne en grønntanke som du tror vil kunne være til hjelp senere. Tanken kan være et bilde, en setning eller et ord. Jeg er godt forberedt. Jeg kan det jeg skal snakke om. Jeg har lyst til å gjennomføre en god presentasjon. Det er ikke farlig om det ikke blir perfekt. Jeg blir bedre og tryggere på presentasjoner ved å tørre å gjennomføre dem.
  5.  Lillefinger: Hva kan du gjøre om du lar grønntankene få kontroll? Jeg kan forberede meg godt. Jeg kan holde presentasjonen så godt jeg kan.
  6. Håndflate: Hvem kan hjelpe deg – og hvordan? Jeg kan øve med mamma eller pappa. Og kanskje litt for katten, telefonen eller en klassekamerat?

Grønntanker

Hjelpsomme, gjør deg mer glad, trygg og selvsikker. Hjelper deg til å gjøre det du egentlig vil. En måte å vise seg selv og andre omsorg.

Illustrasjon, glad grønn figur - Klikk for stort bilde

Lenker til aktuelle nettsider og apper