Retningslinjer og priser for innkreving av gategrunnleie

Namsos kommune har som vegmyndighet og gjennom sin eiendoms- og disposisjonsrett til gategrunnen, utformet retningslinjer for bruk av offentlig gategrunn i tilknytning til tidsbegrenset bygge- og anleggsarbeid.

Ved slike arbeider/utplasseringer må du betale leie til kommunen når  du tar i bruk offentlig gategrunn.

Hva er offentlig gategrunn?

Som offentlig gategrunn regnes all grunn regulert til offentlige trafikkområder,- herunder veg, fortau, parkeringsareal, plass mv, som driftes og/eller vedlikeholdes av offentlig myndighet.

Hvorfor er gategrunnleie innført?

Formålet med innføring av gategrunnleie er å redusere antall sperringer og hindringer i gatene ved midlertidige tiltak som restaureringsprosjekter, nybygg, flyttinger, gravearbeider osv. Hovedmålsettingen med tiltaket er å opprettholde trafikksikkerhet og framkommelighet så godt som mulig ved bl.a. å stimulere til effektive prosesser ved bygge-­ og anleggsarbeider som berører omfattende arealer.

Soner og leiepriser

Namsos sentrum deles inn i 2 soner.

• "Indre sone", bysentrum, området  mellom Sverres gate, Verftsgata og Carl Gulbransons gate.
  • "Ytre sone" er den øvrige del av Namsos fra Jernbanegata, Namdalsvegen, Sverres gate mot rundkjøringen i Vestre Havn.

Parkering, Soner og leiepriser
Sone Pris
Indre sone Kr 2,- pr. m2 pr. dag for utleid areal.
Ytre sone Kr 1,-  pr. m2 pr. dag for utleid areal.

Hvordan kan du få tillatelse til å bruke gategrunn?

Du må sende inn en søknad til Namsos kommunalteknikk. De vil føre kontroll med at bruk av gategrunnen er i henhold til de tillatelser som er gitt gjennom godkjent vedtak og rigg-/arbeidsvarslingsplaner. Hvis du bruker mer tid enn avtalt utleietid kan kommunen  kreve forhøyet leiesats for den resterende tid.

Har du spørsmål om gategrunnleie?

Ta kontakt med Namsos kommunalteknikk.

Andrè Michael Aglen
Ingeniør og sekretær i arbeidsgruppa for trafikksikkerhet

Namsos kommune,
Stavarvegen 2,
7856 JØA

Carl Gulbransons gate 7,
Namsos

Åpningstider

• Man.-fred. 08.00 - 15.45 i perioden 16.9.-15.5.
  • Man.-fred. 08.00 - 15.00 i perioden 16.5.-15.9.
  • Sentralbord: 08.00-15.30

Kart