Ledsagerbevis

Mange funksjonshemmede trenger bistand for å delta på ordinære kultur- og fritidsarrangementer. Ledsagerbeviset er et hjelpemiddel for økt tilgjengelighet og reduksjon av kostnader for den enkelte funksjonshemmede. 

Hva er ledsagerbevis?

Ordningen med ledsagerbevis er ikke lovpålagt, men en frivillig ordning som kommunene kan innføre. Ordningen skal som hovedregel gi den funksjonshemmedes ledsager fri adgang/redusert betaling til offentlige kultur- og fritidsarrangementer samt offentlige transportmidler som den funksjonshemmede ikke ville kunne delta i/ nyttiggjøre seg uten bistand.  

  • Ordningen er landsdekkende og du kan bruke den over kommune- og fylkesgrensene.
  • Gyldighetsdato er står på beviset.
  • Ved misbruk av ordningen vil beviset kreves tilbake. 

Namsos kommune tar i bruk digitalt ledsagerbevis

 Fra 01.01.2024 kan innbyggere som trenger ledsagerbevis, vise det frem på telefonen. Den nye løsningen blir mer brukervennlig og effektiv både for innbyggeren og de ansatte i Namsos kommune. 

Hvem kan søke om ledsagerbevis? 

Har du en varig fysisk eller psykisk funksjonshemming kan du søke om ledsagerbevis. Ledsagerbeviset er beregnet for personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne med behov for hjelp eller følge for å kunne delta på arrangementer. 
 
Ledsagerbeviset vil blant annet være aktuelt for personer med: 

  • Bevegelseshemming 
  • Hørselshemming 
  • Synshemming 
  • Psykisk og fysisk utviklingshemming. 
  • Skjult funksjonshemming som for eksempel alvorlige psykiske lidelser 
  • Hjerte/ lungesykdommer, allergier og lignende. 

Søkere må være registrert i folkeregisteret med bostedsadresse i Namsos kommune. Du må søke på eget søknadsskjema. Søknaden vil bli behandlet i samarbeid med relevante kommunale instanser dersom en er i tvil om du som søker oppfyller kravene til ledsagerbevis. Ledsagerbeviset er gyldig i 5 år, og så må du fornye det. 

Hva koster det? 

Det er gratis å få ledsagerbevis, men eier av kortet betaler selv gjeldende pris på arrangement/transport. 
Det er den enkelte arrangør eller transportselskap som avgjør om de aksepterer ledsagerbeviset, og hvilken rabatt ledsagerbeviset gir. 

Hvordan søker jeg?

Det er ingen søknadsfrist. Kommunen behandler søknader fortløpende. Behandlingstiden er vanligvis 2–4 uker. 

Søknad om ledsagerbevis

Klage 

Vedtak om å innvilge eller avslå søknad om ledsagerbevis blir å anse som et enkeltvedtak. Du kan klage på vedtaket til kommunens klageorgan.
 
Du sender en skriftlig klage til Namsos kommune, Stavarvegen 2, 7856 JØA, eller via digital post.

Forvaltningslovens § 28, 2. ledd 

Kontakt

Ellinor Antonsen
Vernepleier
E-post
Mobil 90 85 64 13