Reglement for folkevalgte 2023-2027

1 Reglement folkevalgte

Reglement for folkevalgte, vedtatt i kommunestyret 17.11.2022

Virkeområde

Reglementet gjelder for folkevalgte organ i Namsos kommune, gjeldende fra konstituering av nytt kommunestyre for valgperioden 2023 – 2027. 

Opprettet med hjemmel i kommunelovens § 11-12. 
Reglementet følger definisjon i kommuneloven § 5-1 (3). 

Vedtaksmyndighet 

Det folkevalgte organet sin vedtaksmyndighet følger av de til enhver tids gjeldende delegeringer. 

Møteinnkalling 

Møteinnkalling sendes som hovedregel en uke før møtet for organ med vedtakskompetanse. Saklisten til møtet og andre møtedokumenter som ikke er unntatt offentlighet skal være tilgjengelige for allmenheten fra samme tidspunkt. 

Forfall 

Forfall og vurderinga av habilitet meldes snarest i Agenda LIVE. 

Møteledelse 

Leder i det folkevalgte organet er møteleder. Er denne forhindret fra å møte eller erklæres inhabil, er nestleder møteleder. Har ikke organet oppnevnt nestleder, velges denne i møtet. 

Kommunestyre og formannskap ledes av ordfører og varaordfører. 

Ordskifte 

Ordfører/utvalgsleder leser opp navnet saken har fått og redegjør for saken så langt det er påkrevet. Deretter er ordet fritt, og representantene får ordet i den rekkefølge de har bedt om det. 

Taleren skal holde seg nøye til den sak eller den del av saken ordskiftet gjelder. Det må ikke sies noe som krenker forsamlingen, noen av medlemmene eller andre. Det er heller ikke lov å lage ståk eller uto som uttrykker misnøye eller bifall. 

Endring i sakliste 

Et folkevalgt organ kan vedta å utsette realitetsbehandlingen av en sak på den utsendte saklista. Organet kan også fatte vedtak i sak som ikke står oppført på sakliste dersom ikke ordfører/møteleder eller 1/3 av de møtende medlemmer motsetter seg det. 

Ethvert medlem kan rette forespørsler til møteleder om saker som ikke står på sakliste. Spørsmålsstilleren avgjør om forespørselen skal stilles i form av grunngitt spørsmål eller interpellasjon. 

Forespørsler behandles normalt først i møtet. 

Grunngitt spørsmål 

Grunngitte spørsmål er forespørsler som gjelder konkrete forhold og som fremmes skriftlig av et medlem overfor ordfører/utvalgsleder minimum 3 hverdager før møtet. 

Medlemmets spørsmål og svaret sendes ut på nettbrettene. Spørsmålsstilleren gis anledning til kort å framføre spørsmålet. Deretter svareren, som regel ordfører/utvalgsleder, ordet til svar. Spørsmålsstilleren får anledning til et kort tilleggsspørsmål og svareren til et kort tilleggssvar. 

Det fremmes ikke forslag ved grunngitte spørsmål. 

Interpellasjoner

Interpellasjoner er et grunngitt spørsmål til ordfører som gjelder et prinsipielt spørsmål innenfor kommunestyrets virkeområde som man ønsker debattert. Interpellasjonen skal som regel ikke inneholde forslag til vedtak, uttalelser eller annen avgjørelse som krever realitetsvotering. 

Det kan fremsettes forslag om den videre behandlingen av interpellasjonens tema. 

Interpellasjoner kan fremmes av kommunestyrets faste medlemmer og rettes til ordføreren. De sendes politisk sekretariat skriftlig innen klokken 12, 10 dager før møtet inklusiv møtedagen. 

Dersom interpellanten har gyldig forfall kan interpellasjonen fremmes av en annen fra samme partigruppe eller trekkes.

Interpellasjoner tas med på saklista til kommunestyret og behandles i den rekkefølgen de er kommet inn til politisk sekretariat.

Interpellanten gis 5 minutter til å redegjøre for interpellasjonen. Blir det ordskifte skal som regel ingen taler ha ordet mer enn en gang, her unntas ordfører og interpellanten. Taletid utenom som nevnt tidligere (interpellantens 5 min.) er på 2 min.

Møtetidspunkt

Møtetidspunkt og møtested fastsettes i møteinnkallingen. For de organ det er hensiktsmessig vedtas møteplan for påfølgende år senest i desember året før, hvor dato for møter i folkevalgte organ fastsettes. 

Møter i folkevalgte organ avholdes som hovedregel på dagtid mellom kl 08:00 og 17:00. 

Møteoffentlighet 

Alle møter i folkevalgte organ er i utgangspunktet åpne, offentlige møter. Møter i folkevalgte organ med beslutningsmyndighet skal ha en møteplan, og tid og sted for møtet kunngjøres i innkallingen. 

Et folkevalgt organ kan vedta å lukke møtet etter de regler som er nærmere beskrevet i lov. 

Forslag 

Forslag fremmes i Agenda Live enten før eller under møtet. 

Vedtaksførhet 

Det folkevalgte organet er vedtaksfør når minst halvparten har vært tilstede og avgitt stemme i den aktuelle saken. 

Vedtak treffes med alminnelig flertall, dersom annet ikke følger av kommuneloven. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møteleders stemme avgjørende. 

Habilitet 

Ved vurdering av habilitet gjelder de regler som er beskrevet i forvaltningsloven med de særregler som følger av kommuneloven. Når spørsmålet om medlemmets eller varamedlemmets habilitet er reist skal organet selv votere over dette. 

Lyd og billedopptak 

Med mindre kommunestyret lukkes skal møtet overføres i sanntid på åpent nettverk. 

Dersom noen ber om det, og det ikke virker forstyrrende på gjennomføringen av møtet, skal møteleder gi tillatelse til å gjøre opptak av eller overføre lyd eller bilde fra åpne møter. 

Møtebok 

For folkevalgte organ med vedtaksmyndighet føres møteprotokoll som gjøres tilgjengelig for allmennheten så snart den er klar. 

Fjernmøter 

Fjernmøter er møter i folkevalgte organ hvor møtedeltakerne ikke sitter i samme lokale, men hvor de ved hjelp av tekniske hjelpemidler likevel kan se, høre og kommunisere med hverandre. 

Øvre regler angitt i dette reglementet gjelder også for fjernmøter.