Forebyggende plan 2024-2027

2 Handlingsplan med mål og tiltak

2.1 Mål 1

Helhetlig og samordnet tjenestetilbud til barn, unge og deres familier

Tiltak 1.1: Tverrfaglig samhandling på systemnivå

Trygg Arena er en tverrfaglig gruppe med kommunalsjef for oppvekst og opplæring som øverste ansvarlig. Gruppen er sammensatt av ledere fra oppvekst og opplæring, helse og velferd og kultur og inkludering. Trygg Arena skal bidra til å innfri kravene til samhandling som følge av lovendringer, og er retningsgivende for tverrfaglig samhandling i Namsos kommune. I denne gruppen drøftes og besluttes overordnede mål og strategier for kommunens helhetlige tjenestetilbud. Trygg Arena kan opprette tverrfaglige arbeidsgrupper for videre arbeid med konkrete tiltak, og ved uklarheter eller
uenigheter besluttes ansvarsfordeling.

Kommunens ungdomsarbeid skal styrkes gjennom samhandling mellom kommunalområdet oppvekst og opplæring og kommunalområdet kultur og inkludering. På denne måten skaper vi større mulighetsrom til å samhandle rundt ungdom på tvers av skoletid og fritid. Ungdomskontaktressursen skal styrkes i 2024. Ungdomshuset Lagre’ flyttes organisatorisk fra oppvekst og opplæring til kultur og inkludering for å utnytte ressurser fra kultur og fritid bedre i ungdomsarbeidet. For å sikre samhandlingen koordineres ungdomsarbeidet i skole og fritid via forebyggende koordinator.

Tiltak 1.2: Implementering av modell for bedre tverrfaglig innsats – BTI

Namsos kommune innfører BTI-modellen som samhandlingsmodell. Dette er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foresatte det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med modellen er å:

  • Kvalitetssikre helhetlig og koordinert innsats uten at det blir brudd i oppfølgingen.
  • Bidra til tidlig innsats, samordning og medvirkning.
     

Modellen gir en oversikt over handlingsforløp og kan bidra til å rette opp svikt i samhandling mellom tjenester både på lokalt, regionalt og statlig nivå. Modellen nedenfor viser nivåene i BTI-arbeidet. Nivå 0 omhandler avklaring av bekymring, nivå 1 beskriver innsats innenfor hver enkelt tjeneste, nivå 2 og 3 beskriver tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Brikken som binder de 4 nivåene sammen, symboliserer koordineringsansvaret.

Puslespillbriller satt sammen i en omvendt trekant - Klikk for stort bildeSamhandlingsmodell for BTI


Modellen skal forankres bredt i alle skoler og barnehager i kommunen og samtlige tjenesteytere som tilbyr hjelp til barn, unge og deres familier. Den vil også presenteres og gjøres tilgjengelig for andre offentlige instanser og frivilligheten og for kommunens innbyggere for øvrig.

Det er etablert et bredt tverrfaglig sammensatt BTI-team som har mandat til å tilpasse modellens innhold til lokale forutsetninger og behov. Den brede sammensetningen av kompetanse fra ulike avdelinger og sektorer i kommunen bidrar til bred forankring og til å sikre at modellen tas i bruk. BTI-teamet er et viktig ledd i å kvalitetssikre bruk av
modellen og skal bidra til kontinuitet i arbeidet etter at implementeringsfasen er over.

Som ledd i arbeidet med BTI-modellen vil det bli gitt opplæring til ansatte i et digitalt verktøy for samhandling. Dette skal bidra til større grad av medvirkning for barn, unge og deres familier og sikker og sømløs informasjonsflyt mellom alle involverte.

Tiltak 1.3: Digital tiltaksoversikt

I 2024 skal det utarbeides en digital oversikt over de ulike tiltak som finnes for barn, unge og deres familier i Namsos kommune. Dette vil bidra til samordning og systematikk i tilbudene som gis familiene og vil gjøre det lettere for ansatte og kommunens innbyggere å navigere i tiltaksapparatet.

Tiltak 1.4: Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak

Det er etablert et systematisk samarbeid med politiet, næringsliv, frivillighet og andre aktører gjennom forebyggende koordinator. Hensikten med arbeidet er å samordne lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak for barn og unge. Gjennom systematisk samhandling på flere arenaer og ulike nivå vil vi sikre mer koordinert og effektiv bruk av
ressursene i kommunen. Som ledd i dette arbeidet vil det gjennomføres felles kompetanseheving på tema knyttet til det til enhver tid eksisterende utfordringsbildet.

Tiltak 1.5: Samhandling rundt økonomi

Barneperspektivet har fått økt fokus i NAV. NAV Midtre Namdal har siden 2020 holdt barnetrygden utenfor tilmåling av sosialhjelp, og dette ble også endret i loven fra 1.september 2022. NAV Midtre Namdal har utarbeidet et kartleggingsverktøy som skal bidra til å fange opp ulike behov innenfor områder som økonomi, arbeid, utdanning,
familie og nettverk, helse; både fysisk og psykisk, og avhengighet. Det er utarbeidet spørsmål som bidrar til å sikre at NAV-kontoret fanger opp barnas situasjon og ivaretar barneperspektivet. Det bidrar til økt oppmerksomhet på barns behov for klær og utstyr, eller behov for å delta på fritidsaktiviteter. For å komme tidligere inn med økonomisk
hjelp til barn og familier med økonomiske utfordringer, oppnevnes det en fast kontaktperson fra NAV for samarbeidende avdelinger i kommunen.

2.2 Mål 2

Kompetanseheving til alle ansatte som jobber med barn, unge og deres familier

Tiltak 2.1: Felles fagdager

Det skal årlig gjennomføres felles fagdag for ansatte som jobber med barn og unge og deres familier. Kommunalsjef for oppvekst og opplæring har ansvaret for gjennomføringen og inviterer inn aktuelle deltakere ut fra tema. Gjennom felles
fagdager vil vi heve kompetansen og sikre felles forståelse og kunnskapsbasert praksis blant ansatte som jobber med barn, unge og deres familier. 

Tiltak 2.2: Tverrfaglige innsatser i barnehage og skole

Fra høsten 2024 starter en pilot i noen barnehager og skoler. Formålet med piloten er å utvikle gode tverrfaglige arbeidsprosesser og komme tidlig inn med nødvendig kompetanse og virkningsfulle, forebyggende tiltak. Dette skjer i samhandling mellom avdelinger i kommunen. Pilotens mandat og arbeidsform skal utarbeides i løpet av våren 2024 og vil for skolene sees i sammenheng med ny opplæringslov.

Tiltak 2.3: Utarbeide og ta i bruk felles maler og verktøy

Gjennom arbeidet med BTI og felles fagdager utarbeides det verktøy og maler som gjøres tilgjengelige for samtlige ansatte gjennom BTI handlingsveileder. Dette for å legge til rette for lik praksis i hele Namsos kommune.

Tiltak 2.4: Implementering av nasjonalt anbefalte verktøy for arbeid med temaene vold og seksuelle overgrep i barnehage og skole

De nasjonalt anbefalte verktøyene jegvet.no og snakkemedbarn.no implementeres fortløpende i barnehager og skoler i kommunen. Dette vil bidra til å øke ansattes kompetanse på temaene vold og seksuelle overgrep. Det vil skape økt trygghet til å handle ved bekymring slik at barn som lever under skadelige omsorgsforhold kan få hjelp på et tidligere tidspunkt.

2.3 Mål 3

Robuste barn og trygge voksne

Tiltak 3.1: Kartlegging, oppfølging og behandling av barn og unges psykiske plager/lidelser og rusmiddelproblematikk

Nasjonal veileder for psykisk helsearbeid barn og unge sier blant annet at kommunens psykiske helsetjeneste skal tilby behandling og oppfølging til barn og unge med psykiske plager, begynnende rusmiddelproblemer eller reaksjoner på belastende livshendelser. I barne- og familietjenesten har vi et tverrfaglig sammensatt team som ivaretar flere av
disse ansvarsområdene. I løpet av 2024 startes et utviklingsarbeid i samsvar med veilederen. I den sammenheng er det blant annet søkt om tilskuddsmidler til et forprosjekt for å etablere Flexible Assertive Community Treatment Ung (FACT Ung). FACT Ung skal gi behandling og oppfølging for psykiske plager og rusmiddelproblematikk hos unge mennesker med sammensatte behov og komplekse utfordringer som har alvorlig funksjonssvikt innenfor flere områder. Forprosjektet skal benyttes til å kartlegge behov, muligheter og begrensninger innenfor rammene for FACT Ung.

På disse sidene finner du mer informasjon om temaet:
Nasjonal veileder for psykisk helsearbeid barn og unge
Informasjon om tilskuddsmidler fra Helsedirektoratet  for etablering av Flexible Assert Community Treatment Ung

Tiltak 3.2: Gruppekonsultasjoner

Helsestasjonen har, i tråd med nasjonale føringer, innført flere gruppekonsultasjoner i oppfølgingen av sped- og småbarn. På denne måten skapes møteplasser for småbarnsforeldre og bruker personalressursene på en bærekraftig måte. På samme måte jobber skolehelsetjenesten mer med gruppeundervisning for skoleklasser. Dette er satt i system med helsedager for 3. og 8. klassetrinn. Dette bidrar til mer universell forebygging i arbeidet med å styrke barn, unge og familier.

Tiltak 3.3: Barn av psykisk syke og rusmisbrukende foreldre (BAPP-gruppe)

BAPP-gruppen er et forebyggende kurs for barn og ungdom som lever nært mennesker med psykiske vansker og/eller rusproblematikk. Målet for gruppen er å styrke forståelse, fellesskap og mestring, for å gjøre hverdagen bedre og for å forebygge problemer i framtida. Namsos kommune har fra tidligere mange års erfaring med å drive BAPPgrupper
og vil i 2025 gjenoppta dette arbeidet for å styrke forebyggingen på et selektivt nivå.

Tiltak 3.4: Samhandling med spesialisthelsetjenesten

Samhandlingen med spesialisthelsetjenesten står svært sentralt i arbeidet med barn og unges psykiske helse. Helseforetaket Nord-Trøndelag og kommunen har avtalefestet samarbeid om helsefremmende og forebyggende helsearbeid. I tillegg deltar Namsos kommune sammen med blant andre helseforetaket i prosjektet “Samhandling barn og unge i nordre Trøndelag”. Prosjektet har som mandat å forbedre samhandlingen rundt barn og unge med behov for tjenester fra både kommune og spesialisthelsetjenesten.

Mer informasjon om samarbeid og helsefremmende helsearbeid:
Retningslinje for Samarbeid og helsefremmende og forebyggende helsearbeid

Tiltak 3.5: Læringsmiljøprosjektet

I de neste to årene vil Namsos kommune være en del av læringsmiljøprosjektet pulje 7, i regi av Utdanningsdirektoratet og Statsforvalteren. Dette er en statlig satsning som skal bistå kommunene, her skole- og barnehageeier, med å forbedre rutiner og praksis for et best mulig læringsmiljø for barn og elever. Alle skolene deltar, med Vestbyen barneskole
og Høknes ungdomsskole som pilotskoler. I tillegg er en privat barnehage og PPT med på prosjektet. Denne satsningen er en del av flere prosesser som omhandler spesialundervisning og læringsmiljø.

Tiltak 3.6: Familieråd

Familieråd handler om å samle barnets/ungdommens familie, slekt og venner sammen med offentlige hjelpere for å sammen finne løsninger. Metoden har vært brukt i det norske barnevernet i lang tid med positiv virkning, også i Midtre Namdal barneverntjeneste. Familieråd er et godt egnet tiltak for å øke barnets/ungdommens og familiens medvirkning og samle laget rundt barnet for å finne bærekraftige løsninger på lavest mulig nivå. Ved å innføre familieråd på et lavere forebyggende nivå utenfor barnevernstjenesten, mener vi å kunne bidra til at flere barn, unge og familier får bedre
hjelp i eget nettverk på ett tidligere tidspunkt.

Tiltak 3.7: Systematisk arbeid med foreldrestøttende tiltak

Namsos kommune tilbyr et bredt spekter av ulike foreldrestøttende tiltak for arbeid med ulike målgrupper og problemstillinger. Det skal utvikles et helhetlig foreldrestøttende program som følger barnet og familien fra svangerskap til barnet når voksen alder. Dette skal gjøres gjennom koordinering av bestående tiltak og etablerte
arenaer for samhandling, som for eksempel foreldremøter i barnehage og skole. Forarbeid med kartlegging av kunnskapsgrunnlag er påstartet høsten 2023.

2.4 Mål 4

Øke barn og unges muligheter til å ha en aktiv fritid

Tiltak 4.1: Prosjekt kultur og fritid – oppvekst i et helhetlig perspektiv

Namsos kommune har i 2022-2023 gjennomført fase én av prosjektet “Kommune og frivillighet – sammen for bærekraftige velferdssamfunn”, og lyktes i å nå mange av resultatmålene. I fase to av prosjektet skal vi se mer på oppvekstmiljøet utenfor skoletid. Prosjektet varer frem til sommeren 2025. Ett av målene er å konkretisere tiltak innen 
kultur og fritid, som bidrar til å forhindre ungt utenforskap og skape et godt oppvekstmiljø for barn og unge. Herunder skal det blant annet arbeides med videreutvikling av tilbud på eksisterende møteplasser, som biblioteket og ungdomshuset Lagré, og eventuelt etableres flere møteplasser for barn og unge. Medvirkning og samskaping med barn og unge skal settes i system og det skal utarbeides en handlingsplan for ung kultur.

Tiltak 4.2: Økonomiske virkemidler

I Namsos kommune har vi flere tjenesteområder som tilbyr økonomisk bistand til barn og unge i lavinntektsfamilier for å sikre muligheten til deltakelse i fritidsaktiviteter. Som eksempel tilbyr kulturskolen friplasser som er behovsprøvd ut fra inntekt. Namsos kommune har også fritidskonto. Organisering og vilkår for bruken av fritidskonto er 
under kontinuerlig vurdering for å sikre at tiltaket når ut til de barna som står i størst risiko for å havne i utenforskap.