Planstrategi 2024-2027

7 Plansystem, plantyper og behandling av planer

Plansystemet i Namsos kommune skal:

• Gi et godt grunnlag for politisk styring og administrativ oppfølging.
  • Være tilgjengelig og lett å få oversikt over.
  • Stimulere til tverrfaglig oppgaveløsning i samarbeid med befolkning, næringsliv og organisasjoner.
  • Gi tydelig rollefordeling mellom planer som vedtas politisk og administrativt.
  • Legge til rette for åpenhet og målrettet samarbeid/medvirkning i planprosessene.

Tabellen under viser plansystemet i Namsos kommune.

Plansystem, Namsos komune
Delplan Kommuneplan, hovedplan Delplan
Planstrategi - Utarbeides hvert fjerde år Samfunnsdel Arealdel
Templaner Kommuneplan arealdel Reguleringsplan, som er områdeplan, detaljplan
Handlingsprogram med økonomiplan: Samfunnsplanens handlingsdel Økonomiplan og årsbudsjett Klimabudsjett Tiltak knyttet til temaplaner
Adminsitrative planer
Virksomhetsplaner

7.1 Plantyper og behandling

7.1.1      Kommuneplanens samfunnsdel

Kommuneplanens samfunnsdel er verktøyet for kommunens helhetlige planlegging. Samfunnsdelen har to innretninger:

• Kommunesamfunnet som helhet
  • Kommunen som organisasjon

Samfunnsdelen har er perspektiv på 12 år, og vurderes hvert fjerde år i forbindelse med arbeidet med kommunal planstrategi.

Kommuneplanens samfunnsdel behandles av kommunestyret.

7.1.2      Temaplaner

Temaplaner er plassert mellom strategisk og taktisk nivå, det vil si mellom samfunnsdelen og økonomi- og handlingsplanen. Temaplanene belyser og gir kunnskap om utvalgte fag- og temaområder. Temaplanene skal bidra til detaljerte veivalg og forankring på tvers i organisasjonen.

Temaplanene behandles av kommunestyret.

7.1.3      Kommuneplanens arealdel

Kommuneplanens arealdel er en oversiktsplan for hele kommunens areal. Den har et perspektiv på 12 år, og vurderes hvert fjerde år i forbindelse med arbeidet med kommunal planstrategi.

Kommuneplanens arealdel behandles av kommunestyret.

7.1.4      Kommunedelplan areal

Etter behov kan det utarbeides kommunedelplaner for bestemte områder, temaer eller virksomhetsområder. Dette kan for eksempel gjelde for et tettsted eller for en del av kommunen med der det er store endringer.

Kommunedelplan areal behandles av kommunestyret.

7.1.5      Reguleringsplan

Reguleringsplanen er en arealplan for et mindre område. Planen består av et arealkart med tilhørende bestemmelser som angir bruk, vern og utforming av arealer og fysiske omgivelser. Reguleringsplaner deles i to hovedkategorier, områderegulering og detaljregulering.

Reguleringsplaner behandles av kommunestyret.

7.1.6      Handlingsprogram med økonomiplan

Tiltak som koster penger, som foreslås i de ulike temaplanene, er ikke endelig prioritert før de inngår i kommunens handlingsprogram med økonomiplan. Dette omhandler ressursbruk i kommende fire år, for å nå overordna mål.  Handlingsprogrammet har også et klimabudsjett. Alle forslag til tiltak som forutsetter økonomiske ressurser, må vurderes og eventuelt prioriteres i planperioden, en til fire år. Årsbudsjettet gir rammene for hva kommunen ønsker å prioritere av handling og tiltak kommende år.

Handlingsprogram med økonomiplan behandles av kommunestyret.

7.1.7      Virksomhetsplaner

En virksomhets-, handlings- og/eller gjennomføringsplan er hovedsakelig et administrativt styringsverktøy hvor mål og planer fra økonomiplanen konkretiseres, detaljeres, fordeles og delegeres. Ledere på ulike nivåer utarbeider planer som viser hvilke mål og strategier den enkelte leder skal jobbe mot, hva som skal gjøres for å nå målene og ikke minst de økonomiske rammebetingelsene for kommende år.

Dette er administrative planer for gjennomføring av overordnede politiske planer.