Ungdomsrådet i Namsos kommune

Medvirkningsopplegg med ungdomsrådet i Namsos kommune, 31.01.2023.

Sammendrag av resultater fra opplegg i ungdomsrådet

Det som framstår som viktig for at ungdommene skal kunne vurdere å bosette seg i Namsos som voksne, er jobb, utdanning og bolig.

Drømmeskolen til elevene har gode lærere, gode og godt vedlikeholdte undervisningslokaler, et godt miljø, og noe å holde på med.

I fritiden ønsker mange av ungdommene å være med på ulike former for organisert aktivitet, dessuten ønsker de seg møteplasser. Bademuligheter samt bedre tilbud med kollektivtransport er også ønsket av flere.

Metode

  1. Faglig innledning/presentasjon ved samfunnsplanlegger Elin Hovik Skage
  2. Påstander
  3. IGP-metoden brukt til å få inn gruppevis innspill til kommunale planer

Påstandene som ble framstilt, var:

  1. Når jeg blir voksen, kommer jeg til å bo i Namsos kommune.
  2. Skolen min er en drømmeskole!
  3. På heimplassen min er det mye forskjellig å holde på med på fritiden.

For hver påstand som ble framsatt, skulle elevene stille seg der de følte det passet på en linje, hvorav det ene ytterpunktet betydde helt enig, det andre betydde helt uenig.

Påstand 1, resultat:

Elevene spredte seg noe utover, med noen ganske få som var helt enige, og størsteparten av elevene spredt utover nedre halvdel av linja.

Påstand 2, resultat:

4 elever var helt enige! 2-3 stk stilte seg omtrent på midten, resten fordelte seg over nedre halvdel av området.

Påstand 3, resultat:

her stimlet alle elevene sammen nederst i gangen; de var IKKE enige i påstanden.

Deretter ble det med utgangspunkt i disse 3 påstandene, jobbet med 3 spørsmål, etter IGP-metoden:

  • I = individuelt arbeid med spørsmålene
  • G = gruppevis presentasjon av egne notater, deretter diskuterte hver gruppe seg fram til felles svar på spørsmålene. Gruppestørrelse ca 4 elever, totalt 4 grupper. Gruppene jobbet hver for seg, dvs svarene fra hver gruppe er gitt uten at det er diskutert med andre grupper.
  • P = plenum; en fra hver gruppe presenterte gruppas innspill for resten av ungdomsrådet.

Spørsmålene som ble stilt, var:

  1. Hva trenger vi å ha på plass, for at ungdom skal ønske å bosette seg i Namsos som voksne?
  2. Hva kjennetegner «drømmeskolen» din?
  3. Hva ønsker du å holde på med på fritiden?

Gruppevis besvarelse på spørsmålene

Spørsmål, ungdomsrådet i Namsos
Gruppe Hva trenger vi å ha på plass for at ungdom skal ønske å bosette seg i Namsos som voksne? Hva kjennetegner drømmeskolen din? Hva ønsker du å holde på med på fritiden?
Gruppe 1 Jobb Utdanning Fritidsaktiviteter Bra miljø Godt vedlikehold av skolen Gode lærere Være med venner. Kulturskole. Bedre tilbud med kollektiv transport.
Gruppe 2 Jobbmuligheter Bra miljø Muligheter til videre utdanning Gode lærere Bedre ventilasjon og vann. Sitteplasser utenfor klasserommet. Utendørs- og innendørs aktiviteter Håndball. Skyting. Fotball. Være på ungdomsklubb. Svømming. Politikk.
Gruppe 3 Godt jobbtilbud. Gode utdanningstilbud. Flere boligplasser Stor gymsal Gode lærere Godt miljø Ikke mobbing Gode lokaler Gode aktivitetsforhold Fotball Namdalseid. Bademuligheter Namsos.
Gruppe 4 Gode jobbmuligheter Gode utdanningstilbud Fritidsaktiviteter Godt samfunn Middels stor skole, med høyt nok antall elever. Leksefri. Gratis varmmat. Bra vedlikeholdt. Klatrepark Møteplasser Klubb
Ungdommer som sitter rundt et langbord og arbeider med oppgaver - Klikk for stort bilde

Kontakt

Elin Hovik Skage
E-post
Mobil 46 86 22 81