“Splotting” på Olav Duun videregående skole

Rapport fra medvirkningsopplegg med elevrådsrepresentanter i Namsos kommune i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune.

Mandag 27. mars møtte vi elevrådsrepresentantene, med vara, fra hver klasse ved Olav Duun videregående skole. I løpet av 90 minutter kjørte vi et opplegg i den hensikt å få elevenes innspill til tre kommunale og to fylkeskommunale planer:

  • Kommuneplanens arealdel
  • Temaplan for kultur, idrett og frivillighet i Namsos
  • Temaplan for helhetlig oppvekstmiljø i Namsos
  • Kulturplan barn og unge i Trøndelag fylkeskommune
  • Frivillighetsplan, Trøndelag fylkeskommune

Hva og hvordan

Både Namsos kommune og Trøndelag fylkeskommune ønsket å høre elevenes meninger:

  • Hva er bra?
  • Hva er viktig for dem?
  • Hva kan bli bedre?

Etter at deltakerne fra Namsos kommune hadde presentert seg og sine planer, holdt Anniken Bjørnes fra Trøndelag fylkeskommune en faglig innledning til arbeidsøkta, der hun blant annet presenterte kunnskapsgrunnlag fra UngData om psykisk helse og livskvalitet, og poengterte viktigheten av å få innspill fra ungdommene selv, til planer som vil berøre dem og deres hverdag og framtid.

Selve arbeidsøkta var todelt; i første del jobbet elevene individuelt med «splotting», deretter jobbet elevene i grupper, og besvarte en digital spørreundersøkelse, gruppevis. Spørreundersøkelsen baserer seg på de samme spørsmålene som vi stilte under splottinga. Resultatene fra undersøkelsen er vedlagt denne rapporten.

Metode

Oslo Metropolitan University (OsloMet) har gjennom flere år med aksjonsforskning på barn og unges medvirkning i by- og steds-utviklingsprosesser, utviklet en kombinert tegneøvelse, dia­log­verktøy og læringsintervensjon de kaller «splotting».

Nærmere info om metoden splotting

I arbeidsøkta på Olav Duun ble dette opplegget kjørt i en enkel form, veiledet av Anniken Bjørnes fra fylket, som har erfaring med bruk av denne metoden fra tidligere:

Elevene fikk hvert sitt tegneark, og tegnesaker. Midt på arket tegnet de et hjerte, rundt dette tegnet de en ujevn strek som omsluttet hjertet; en «splott».

Inni dette «rommet» skrev de ned svarene på oppgave en:

  • Hva liker du å holde på med?
  • Hvor har du det bra?
  • Hva gjør deg glad?
  • Hva gjør at du trives og har det godt?

Etter ca. ti minutter fikk de neste oppgave. Ssvarene på dette ble skrevet på området av arket som lå utenfor splotten:

  • Hva må til for at du skal ha det så bra som mulig?
    Hva må til for at det skal bli mulig for deg å gjøre mer av det du liker å holde på med? Hva må til for at du skal ønske å bo i kommunen vår når du blir voksen?
  • Er det noe du savner? Noe som kunne vært annerledes?
  • Er det noe som hindrer deg?
  • Er det noe du eller andre kan gjøre for å få det til?

Arkene ble samlet inn etter dobbeltimen (det var frivillig å levere dem inn, men de aller fleste leverte). Vi fikk inn totalt 52 splotter, som danner grunnlag for resultatene i denne rapporten.

Sammendrag av elevsvar

Elevrådsrepresentantene ved Olav Duun skriver at familie og venner betyr mye for hver enkelt. I tillegg er elevene flest glade i å være i aktivitet, og ulike former for friluftsliv topper lista. Mat og drikke er også viktig for at de skal ha det bra.

Samtidig framgår det av svarene deres, at ungdommene bekymrer seg for dårlig økonomi, og de etterlyser bedre tiltak retta mot psykisk helse. Flere uttrykker også bekymring for ungdomsmiljøet. Ellers har mange forslag til hvordan skolehverdagen kan bli bedre, og mange etterspør bedre kollektivtransport, spesielt mellom utkantene og byen vår.

Oversikt over ulike funn

Kontakt

Elin Hovik Skage
E-post
Mobil 46 86 22 81