Mandag 27. mars møtte vi elevrådsrepresentantene, med vara, fra hver klasse ved Olav Duun videregående skole. I løpet av 90 minutter kjørte vi et opplegg i den hensikt å få elevenes innspill til tre kommunale og to fylkeskommunale planer:
- Kommuneplanens arealdel
- Temaplan for kultur, idrett og frivillighet i Namsos
- Temaplan for helhetlig oppvekstmiljø i Namsos
- Kulturplan barn og unge i Trøndelag fylkeskommune
- Frivillighetsplan, Trøndelag fylkeskommune
Hva og hvordan
Både Namsos kommune og Trøndelag fylkeskommune ønsket å høre elevenes meninger:
- Hva er bra?
- Hva er viktig for dem?
- Hva kan bli bedre?
Etter at deltakerne fra Namsos kommune hadde presentert seg og sine planer, holdt Anniken Bjørnes fra Trøndelag fylkeskommune en faglig innledning til arbeidsøkta, der hun blant annet presenterte kunnskapsgrunnlag fra UngData om psykisk helse og livskvalitet, og poengterte viktigheten av å få innspill fra ungdommene selv, til planer som vil berøre dem og deres hverdag og framtid.
Selve arbeidsøkta var todelt; i første del jobbet elevene individuelt med «splotting», deretter jobbet elevene i grupper, og besvarte en digital spørreundersøkelse, gruppevis. Spørreundersøkelsen baserer seg på de samme spørsmålene som vi stilte under splottinga. Resultatene fra undersøkelsen er vedlagt denne rapporten.
Metode
Oslo Metropolitan University (OsloMet) har gjennom flere år med aksjonsforskning på barn og unges medvirkning i by- og steds-utviklingsprosesser, utviklet en kombinert tegneøvelse, dialogverktøy og læringsintervensjon de kaller «splotting».
Nærmere info om metoden splotting
I arbeidsøkta på Olav Duun ble dette opplegget kjørt i en enkel form, veiledet av Anniken Bjørnes fra fylket, som har erfaring med bruk av denne metoden fra tidligere:
Elevene fikk hvert sitt tegneark, og tegnesaker. Midt på arket tegnet de et hjerte, rundt dette tegnet de en ujevn strek som omsluttet hjertet; en «splott».
Inni dette «rommet» skrev de ned svarene på oppgave en:
- Hva liker du å holde på med?
- Hvor har du det bra?
- Hva gjør deg glad?
- Hva gjør at du trives og har det godt?
Etter ca. ti minutter fikk de neste oppgave. Ssvarene på dette ble skrevet på området av arket som lå utenfor splotten:
- Hva må til for at du skal ha det så bra som mulig?
Hva må til for at det skal bli mulig for deg å gjøre mer av det du liker å holde på med? Hva må til for at du skal ønske å bo i kommunen vår når du blir voksen?
- Er det noe du savner? Noe som kunne vært annerledes?
- Er det noe som hindrer deg?
- Er det noe du eller andre kan gjøre for å få det til?
Arkene ble samlet inn etter dobbeltimen (det var frivillig å levere dem inn, men de aller fleste leverte). Vi fikk inn totalt 52 splotter, som danner grunnlag for resultatene i denne rapporten.
Sammendrag av elevsvar
Elevrådsrepresentantene ved Olav Duun skriver at familie og venner betyr mye for hver enkelt. I tillegg er elevene flest glade i å være i aktivitet, og ulike former for friluftsliv topper lista. Mat og drikke er også viktig for at de skal ha det bra.
Samtidig framgår det av svarene deres, at ungdommene bekymrer seg for dårlig økonomi, og de etterlyser bedre tiltak retta mot psykisk helse. Flere uttrykker også bekymring for ungdomsmiljøet. Ellers har mange forslag til hvordan skolehverdagen kan bli bedre, og mange etterspør bedre kollektivtransport, spesielt mellom utkantene og byen vår.
Oversikt over ulike funn
- Familie og venner/det sosiale, går igjen på så å si alle splottene.
- Vi finner 50-55 stikkord som går på venner og det sosiale, og nesten 60 elever som nevner familie, hjem eller også kjæledyr, totalt utgjør dette 2-3 stikkord i snitt per elev.
- 14 av stikkordene gjelder kjæledyr, herav flest hunder.
- Fysisk aktivitet, organisert og uorganisert: totalt 82 stikkord!
- Hovedfunn: friluftsliv topper lista, dernest generell trening/holde seg i form.
- Organisert idrett er nevnt av 20 stykker,
- Av disse skriver 11 fotball
- Andre fysiske aktiviteter, for eksempel sykling, trening, jakt, fiske, svømming og så videre (uorganisert aktivitet, inkludert friluftsliv): her har mange elever skrevet ned flere aktiviteter i samme splott. Totalt over 60 stikkord!
- Herav jakt/fiske: 9, bad/båt og så videre: 8, gå turer/fjellturer/være ute og så videre: 9. Kun en nevner Oasen (kan det ha sammenheng med at Oasen lenge har vært utilgjengelig?), trekker vi fra denne står vi igjen med 25 stikkord som angår friluftsliv, inkludert aktiviteter på og ved vann.
- Aktiviteter som krever et anlegg: Oasen, bowling, slalåm, randonné, trampolinepark og lignende: 7 stykker.
- Ski og lignende (inkludert slalåm, randonné, dessuten skiløyper): 8 stykker.
- Trene, styrketrening, og holde seg i form: 17 stykker.
- Andre stikkord som nevnes: b.la biljard, trampoline, løpe/jogge og dans.
- Mat og drikke gjør livet bra – splottene viser 40 stikkord innenfor temaet.
- I tillegg har 7 elever nevnt alkohol og lignende som positivt for dem, i sine splotter.
- Kulturtilbud av ulike slag, og musikk, finner vi nevnt 26 ganger. Film, Netflix, serier og så videre, kommer i tillegg: nevnt 14 ganger. Totalt 40 stikkord.
- Internett, PC, gaming eller E-sport: 9 stikkord.
- Ellers nevnes bl.a maling, tegning, lese i bøker, brettspill mm.
- Vi finner noen splotter hvor bil, motorsykkel og kjøretøy dominerer – totalt 25 stikkord, men mange av disse stod på de samme splottene.
- Ti elever har tatt med stikkord fra skolen som noe positivt, mens kun 4 nevner noe som har med jobb å gjøre.
- Reise er nevnt på 10 splotter
- Av øvrige ting, nevnes her noen eksempler fra de nærmere 80 stikkord som er notert under «Annet»: Fellesskap – godt miljø – de små ting i livet – fred og ro - sove – fritid – humor – telefon – penger – trygge omgivelser – sol – kjerneverdier.
- Her fikk vi flest stikkord som dreier seg om skole: over 50 stykker.
- De fleste stikkordene dreier seg om undervisninga, lærere, skoledagens lengde, lekse mm.
- Fire skriver eksamen som noe negativt, f.eks. «Ikke eksamen»
- Tretten nevner kantina, for det meste ønske om billigere mat
- Fire nevner økonomi, i form av blant annet borteboerstipend (i tillegg kommer de som ønsker seg billigere mat i kantina)
- Tre kommer med forslag til innholdet på videregående skole: utvidet tilbud på programfag, tilrettelegge for idrettssatsing i skoledagen, og ønske om kunst, design og arkitektur-linje
- Nest mest stikkord fikk vi innenfor temaet fritidsaktiviteter (over 45)
- Noen ønsker seg fritidskortet tilbake, mange klager over at det er for dyrt å delta på aktiviteter
- Mange ønsker seg flere aktiviteter, men spesifiserer ikke alltid hva de ønsker seg. Noen eksempler på ønsker: trampolinepark, innendørs skianlegg, bowling (nevnt av flere), (større) Oasen, innendørs skyting med mer.
- Et par elever nevner at det bør reklameres bedre for de aktivitetene som allerede finnes
- Over 20 elever tar opp kollektivtransport (spesielt buss) på sine splotter, her står gjerne stikkordene nevnt veldig mange ganger utenfor hver splott (registreres da kun en gang per ark).
- Det er tydelig at dette er noe som opptar mange av elevene, men kanskje spesielt elever som ikke er bosatt i/kommer fra selve byen. Otterøy og Overhalla er nevnt flere ganger, dessuten Jøa.
- Priser på kollektivtransport er også tema på mange splotter; de ønsker billigere transport
- Det kom også inn 7 stikkord/innspill vedr kulturtilbud
- Noen eksempler: Ønske om flere konserter, om kurs i håndarbeid, eller om større bibliotek (med flere bøker), og så videre.
- Ganske mange ønsker seg ulike former for møteplasser, her var det vanskelig å sortere ut som egen kategori, da stikkordene gjelder aktiviteter, kultur, mat og drikke, venner/det sosiale med mer.
- Flere ungdommer skriver at de vil bli hørt, blant annet av kommunen. De vil ha støtte, og de vil bli respektert.
- Arbeidsplasser for unge, samt lønn, er nevnt utenfor splotten av 9 stykker.
- Økonomi går igjen innenfor nesten alle temaene: fritidsaktiviteter, kollektivtransport, helsetilbud, jobb, skole/kantine, mat, strøm, drivstoff med mer.
- Det er veldig mange stikkord på elevenes splotter som dreier seg om økonomi/dårlig råd, og ønske om billigere tilbud på blant annet kollektivtransport, kantina og fritidsaktiviteter. Eksempel: En elev skriver at han/hun har kun 800 kroner per måned til mat etter at leie er betalt.
- Flere stikkord (ca. 15 stykker) dreier seg om psykisk helse. Det etterlyses blant annet rask psykisk helsehjelp (Noen eksempler: «Mental helse-tilbudet sug», «Ny resept på livsglede». «Stress» nevnes av flere, det samme gjør livsglede, eller mangel på dette)
- Ungdomsmiljøet: En elev nevner «Toxic ungdomsmiljø», noen nevner russen (eks: «Slutt på russegrupper»). Flere av elevrådsrepresentantene nevner skolemiljøet på utsiden av splotten sin.
- Noen elever nevner våpen, spesielt er «hagle» nevnt flere ganger (og mange ganger på enkelte splotter): hva betyr dette? Ungdomssjargong?