2 Jøa t land 24/7
Fylkestinget vedtok i oktober 2018 å etablere prosjektet Jøa t‘ land 24/7. Prosjekt hadde som ambisjon å utfordre industri og kompetansemiljø i hvordan fjordkryssing mellom fastlandet og øya Jøa kan løses på en bedre måte enn i dag.
Prosjektet «Jøa t‘ land 24/7» ble organisert med styringsgruppe, tverrfaglig prosjektgruppe, referansegruppe og prosjektleder.
Namsos kommune har vært representert i styringsgruppen og prosjektgruppen. Referansegruppen har vært formannskapet i Fosnes kommune fram til 31.12.2020.
Resultatet av dette arbeidet var rapporten Prosjekt Jøa t ‘land 24/7 – valg av hovedalternativ 16.01.2020.
Fylkeskommunen har tidligere avsatt 10,0 millioner kroner med formål bru til Jøa. Fellesnemnda for kommunesammenslåingen har bidratt i prosjektet med 4,6 millioner kroner i utredningsarbeidet.
Fylkestinget gjorde følgende vedtak 26.02.2020:
1. Fylkestinget tar rapporten til orientering, og vedtar et videre utviklingsløp for prosjektet frem mot fylkestinget i oktober. I dette løpet sees det på å utvikle en lavt bemannet/autonom ferjeløsning på Jøa-sambandet. I tillegg ber fylkestinget fylkesrådmannen utrede nærmere de økonomiske sidene ved en flytebru med lavere seilingshøyde til Jøa. I de økonomiske utredningene må de ligge erfaringer fra lignende prosjekter med ferjeavløsningsmidler og bompenger. Kystverket bes om å hurtig avklare mulighetene for en seilingshøyde på 20 meter.
Videre må Namsos kommune raskt kontaktes for å avklare om kommunen kan medfinansiere deler av kostnaden, f.eks. tilføringsveier. 1. Fylkestinget ber om at det fram mot fylkestingsmøtet i oktober 2020 utarbeides en helhetlig plan (kontraktsstrategi) som har til hensikt å være et beslutnings – og styringsdokument. 2. Namsos kommune inviteres til å delta i prosjektorganisasjonen. Sammensetning av styringsgruppe baseres på de samme prinsippene som har vært inneværende periode.
Det ble etter vedtaket avklart med Kystverket at en seilingshøyde på 25 meter kan aksepteres og Namsos kommunestyre behandlet 25.05.2020 spørsmål om lavere seglingshøyde og gjorde følgende vedtak;
1. Namsos kommune vedtar med dette følgende føring for framtidig arealbruk i Seierstadfjorden i et 30-årsperspektiv:
2. Fjordkryssing mellom Seierstad og Ølhammeren kan gjennomføres i form av bru med seilingshøyde på inntil 20 meter.
3. Vedtaket blir førende for videre arbeid med kommuneplanens arealdel, og vedtas som et tillegg til kommuneplanens samfunnsdel 2020 – 2032 punkt 6.12 Førende prinsipper for arealbruk.
Fylkestingets vedtak omhandler også et videre utviklingsløp lavt bemannet/autonom ferje. Prosjektet er avhengig av å ha en «vertskommune»/lokalbefolkning som er positiv innstilt til en slik utvikling. Levanger kommune meldte sin interesse for å være en slik utviklingsarena, og dette alternativet ble flyttet fra Namsos kommune til Levanger, for fergesambandet fra Levanger sentrum til Ytterøy. Videre arbeid med dette oppdraget er frikoblet prosjektet «Jøa t ‘land 24/7», men utelukker ikke en slik løsning om dette vurderes som hensiktsmessig.