Problemer ved tømming av fett og avfall i avløp

Avløpspumpestasjonene har stadig driftsstans på grunn av at pumpene tettes av våtservietter, kluter, tørkepapir og annet uoppløselig materiale som kastes i avløpet. Matolje/fett vil også tette rør og pumper.

Det som skjer er at stasjonen stopper og kloakken går rett i naturen i stedet for å pumpes til renseanlegget. Som følge av dette oppstår det også problemer på renseanlegget, og det er en utfordring å holde seg innenfor nasjonale utslippskrav. Det medfører mye merarbeid for våre driftsoperatører og dermed økte kostnader som abonnentene må betale i form av økte kommunalavgifter. Vi vil derfor oppfordre innbyggerne til å bidra med å løse dette problemet. Ikke kast avfall eller matolje/matfett i avløpet.

På bakgrunn av nevnte problemer med rør, pumper og renseanlegg, er matavfallskvern forbudt i Namsos kommune.

Følgende artikler skal ikke kastes i avløpet, men sorteres som avfall:

• Bind
  • Tamponger
  • Våtservietter
  • Matolje/frityrolje
  • Q-tips
  • Malingrester og white spirit
  • Tørkepapir

Vann og avløp
Vakttelefoner for vann og avløp

Vannlekkasje, tett kloakk, offentlig ledning.

• På dagtid skal du ringe telefonnummer 74 21 71 00.
  • Du kan ringe vakttelefonen hvis du har behov for hjelp etter ordinær åpningstid. Etter kl. 15.30.