Tidsfrister

Tidsfristene avhenger av flere forhold, blant annet om det er kommet inn nabomerknader og om det må innhentes uttalelse fra andre myndigheter.

Konsekvensene hvis Byggesaksavdelingen ikke overholder fristen varierer i de ulike sakene.

Viktig med en komplett søknad!

  • Saksbehandlingstida begynner normalt å løpe når søknaden er mottatt.
  • Dersom søknaden ikke er komplett, vil fristen bli forlenget.
  • Forlengelsen avhenger av om søknaden inneholder grunnleggende mangler eller kun mindre feil og mangler.
  • Ved grunnleggende mangler beregnes saksbehandlingsfristen fra når søknaden er fullstendig.

En grunnleggende mangel er en nødvendig opplysning som kommunen trenger for å kunne ta stilling til søknaden.

 En oppramsing av nødvendige opplysninger finnes i byggesaksforskriften (SAK10) § 5-4.

  • Ved mindre feil eller mangler starter fristen når kommunen mottar søknaden.
  • En mindre feil/mangel må rettes før Byggesaksavdelingen kan behandle søknaden.
  • Tiden søker bruker til å komplettere søknaden trekkes fra saksbehandlingstida.

Klagesaker

  • For klagesaker starter saksbehandlingsfristen når klagen er mottatt kommunen.
  • Hvis du sender klagen etter at klagefristen har gått ut, så kan kommunen likevel ta klagen til behandling.

Forlenget tidsfrist?

Byggesaksavdelingen har mulighet til å forlenge fristen dersom saken er:

  • særlig komplisert
  • krever ekstra politisk avklaring
  • krever tillatelse eller samtykke fra andre myndigheter.

Hvis dette skulle bli aktuelt i din sak skal du orienteres om lengre saksbehandlingstid før den opprinnelige fristen går ut.

Kontakt

Plan- og byggesak
E-post
Telefon 74 21 71 00

Adresse

Postadresse
Namsos kommune,
Stavarvegen 2,
7856 JØA

Besøksadresse
Carl Gulbransons gate 7, 3.etg.
Namsos

 

Åpningstider

  • Man.-fred. 08.00 - 15.45 i perioden 16.9.-15.5.
  • Man.-fred. 08.00 - 15.00 i perioden 16.5.-15.9.
  • Sentralbord: 08.00-15.30