Plan for utbygging av bredbånd og mobiltelefoni

Namsos kommune har store ambisjoner når det gjelder utbygging av bredbånd og mobiltelefoni.

Målsettinger bredbånd

Planen har følgende målsettinger:

1. Samtlige innbyggere og bedrifter i Namsos kommune skal få et tilbud om  minimum 100 Mbit/s nedstrøms og oppstrøms kapasitet.
  2. Alle større hyttefelt skal få et tilbud om Grunnleggende bredbånd. Dvs. minimum nedstrøms hastighet 4 Mbit/s.

Et bedret bredbåndstilbud for fastboende kan også gi bedre tilbud til fritidsboliger selv om det pr i dag ikke er midler til å finansiere.

Målsettinger mobiltelefoni

Planen har følgende målsettinger:

1. Samtlige innbyggere i Namsos kommune skal få god og stabil dekning for mobiltelefoni. Dette gjelder i, og i umiddelbar nærhet til bolig.
  2. Samtlige av kommunens fritidsboliger skal få tilbud om mobildekning.
  3. God mobildekning i alle tur-, og fjellområder i kommunen.
  4. Alle fylkesveier gjennom kommunen skal sikres kontinuerlig mobildekning.

Bedret dekning for mobiltelefoni handler først og fremst om sikkerhet for kommunens innbyggere.

• Med sikkerhet menes muligheten til å kontakte nødetater i tilfelle ulykke eller brann.
  • Dette handler både om trygghet og livskvalitet for våre innbyggere.
  • Når det gjelder fritidsboliger, så ønsker kommunen å prioritere sikkerheten før bredbåndsdekning. Derfor vil kommunen ha fokus på mobildekning.

Forslag på videre utbygging baserer seg i hovedsak på tilgjengelig dekningskart

Kommunen deles inn i nærmere definerte områder. I tillegg tas det hensyn til alt som befinner seg i det aktuelle området, og som kan være relevant med tanke på bredbåndsutbygging:

• Antall fastboende/boliger og boligtetthet
  • Antall fritidsboliger
  • Næringsvirksomhet (landbruk, industri, og andre foretak)
  • Eksisterende utstyr og infrastruktur
  • Eksisterende tilbydere
  • Geografiske utfordringer
  • Utfordringer med infrastruktur
  • Muligheter for utbygging
  • Offentlige bygninger og virksomhet
  • Kjente planer for bolig-/hyttebygging og potensielle bolig-/hyttefelt

I dokumentet "Plan for utbygging av  bredbånd og mobiltelefoni" får du mer informasjon om utbyggingsplanene og om prioriterte områder for utbygging.

Plan for utbygging av  bredbånd og mobiltelefoni (PDF, 2 MB)

Kjell Ivar Tranås
Spesialrådgiver