Målgruppe
Søkere om tilskudd av spillemidlenes overskudd til idrettsanlegg kan være kommuner, fylkeskommuner, idrettslag, andelslag eller andre sammenslutninger.
Frister
For å få en forutsigbarhet både for søkere og saksbehandler i kommunen er det viktig å følge en tidsplan med faste frister.
For å få med en søknad om spillemidler må man først melde inn til kommunen om at laget/foreningen kommer til å søke. Dette gjelder også for kommunale anlegg. Frist for dette er 15.april hvert år.
Etter fristens utløp vil det ved behov bli innkalt til en info/temakveld der de som skal sende inn søknad på et nytt anlegg eller rehabilitere et eksisterende anlegg kan møte. Alle søkere blir invitert.
Søknadsfrist for å få levert en komplett søknad er 1. oktober hvert år.
Skjemaet heter "Søknad om spillemidler til idrettsanlegg", og er elektronisk:
Søknadsskjema for spillemidler til anlegg for idrett og fysisk aktivitet
På Anleggsregisteret sine sider finner du informasjon som søkere må gjøre seg kjent med for å kunne få tilskudd til anlegg og annen nyttig informasjon.
For nye anlegg og/eller rehabilitering av eksisterende anlegg
Dere må ha et styrevedtak på at laget/foreningen har planer om å bygge/rehabilitere et idrett- eller friluftsanlegg.
Bestemmelser, rehabilitering (PDF, 110 kB)
Skal dere sende inn fornyet søknad?
Viktige hjelpemidler og informasjon om spillemidler
Retningslinjer og bestemmelser og annen informasjon finner du her:
Krav til endelig og godkjent søknad til kommunen
- Søker må være registrert i enhetsregisteret, det vil si ha et organisasjonsnummer. Søker må også være godkjent søker i forhold til retningslinjene for spillemidler. Idrettslag/foreninger og velforeninger er de mest vanlige søkerne. Ta kontakt med kommunen om det er noe du lurer på om dette.
- Ha et anleggsnummer. Er det et nytt anlegg som ikke har fått spillemidler tidligere, må det ordnes nytt anleggsnummer. Ta kontakt med kommunen om dette.
- Ha et skriv som beskriver behovet for anlegget.
- Ha en tinglyst avtale på 20/30 år (nærmiljø/ordinært anlegg) med eieren av grunnen der anlegget befinner seg. Gjelder ikke kommunal grunn. For turstier kreves det kun 10 år.
- Det må foreligge en plan for hvordan en skal drifte og vedlikeholde anlegget. Søker plikter å drifte og vedlikeholde anlegget i 20/30 år. 10 år for turstier. Be kommunen om å få en mal for dette.
- Gjelder søknaden rehabilitering må det foreligge en tilstandsrapport gjort av fagfolk.
- Dere må lage/tegne en beskrivelse på hvordan anlegget skal se ut, inkludert et kart der anlegget er/skal bygges. Beskrivelsen må være målsatt.
- Ha et godkjent og dokumentert kostnadsoverslag. Det enkleste er å be om et tilbud fra en entreprenør eller lignende. Be kommunen om å få en mal for dette.
- Ha en godkjent og dokumentert finansieringsplan. Dugnad kan brukes som finansiering, men da må det foreligge et styrevedtak på det som skal gjøres.
- Egenandel må dokumenteres med utskrift av bankkontobeholdning. Eventuelt lånetilsagn må dokumenteres.
- Alle søkere på nye ordinære anlegg må i tillegg legge ved en sjekkliste i søknaden.
- Det må opprettes en egen prosjektkonto som gjør regnskapet enkelt for revisor.
- De fleste anlegg skal være universelt utformet.
Utbetalinger og regnskap
- Alle tilskuddsmottakere må levere eget anleggsregnskap.
- Regnskapet skal være ført slik at det kan sammenlignes med godkjent kostnadsoverslag og finansieringsplan.
- Regnskapsskjema (XLSX, 92 kB)
Delutbetaling
- Etter mottatt tilsagnsbrev er det mulig å søke delutbetaling (85 %) av tildelte midler.
- Når tilskuddet er kr 400 000 eller høyere skal anleggsregnskapet kontrolleres av kommunens revisor. Regnskap for tilskudd under kr 400 000 kan kontrolleres av en annen revisor, for eksempel organisasjonens tillitsvalgte revisor.
- Alle søkere må i tillegg legge ved en sjekkliste for revisjon når det skal søkes sluttutbetaling.
Delutbetaling og sjekkliste - skjema fra Trøndelag fylkeskommune
Sjekkliste for nye ordinære anlegg
Delutbetaling - skjema fra Trøndelag fylkeskommune