Retningslinjer for innkjøp og gaver

Prosessen med å skape kunst for fellesskapets rom er viktig. I Namsos kommune har vi to sett med retningslinjer som skal bidra til gode prosesser hvor kompetanse, kvalitet og demokrati ligger til grunn.

Hva er kunst i offentlig rom (utsmykking)?

Kunst i det offentlig rom kan være så mye: Det kan være grafikken på ordførerens kontor, maleriet i foajeen på kulturhuset, elgskulpturen i parken, eller street art på en gammel murvegg. Det kan være figurer i en barnehage som oppfordrer til klatring, utforsking og lek. Det kan være integrert kunst i en foajevegg som i tillegg til å være et flott kunstverk, bidrar til god lyd og akustikk, eller det kan være en installasjon som skaper rom for ro og ettertanke på en kirkegård. Namsos kommune ønsker at kunsten i kommunens offentlige rom skal vise en bredde og mangfold både tematisk og i utforming.

Utsmykking

Kunst i offentlig rom blir også omtalt som utsmykking. Mens begrepet utsmykking assosieres mer med dekorering av bygg, viser begrepet «kunst i det offentlige rom» til kunsten rolle når en skal skape gode offentlige rom og møteplasser. Kunsten har både en verdi i seg selv, men også som tilrettelegger for debatt og bevisstgjøring, eller for å styrke et steds attraktivitet og identitet.

Retningslinjer

Prosessen med å skape kunst for fellesskapets rom er viktig. Hvem bestemmer hvor det skal komme kunst, hvem som skal lage den, og hvordan den skal være? I Namsos kommune har vi to sett med retningslinjer som skal bidra til gode prosesser hvor kompetanse, kvalitet og demokrati ligger til grunn. Det er:

• Retningslinjene for kunst i offentlige rom
  • Retningslinjer for mottak av kunstneriske gaver

Retningslinjer for kunst i offentlige rom

Retningslinjer for kunst i offentlige rom skal:

• medvirke til en helhetlig estetisk utforming av offentlige rom i Namsos kommune.
  • gi befolkningen anledning til å oppleve kunst i eget nærområde og i kontakt med kommunale bygg og uterom, og gjennom dette bidra til økt trivsel.
  • bidra til aktiv kunstformidling og økt forståelse av kunst.
  • legge til rette for en planmessig og god forvaltning av kommunens kunstsamling.
  • bidra til næringsgrunnlaget for profesjonelle kunstnere.

Retningslinjer for mottak av kunstneriske gaver

Retningslinjer for mottak av kunstneriske gaver skal ses i sammenheng med ordningen for kunst i offentlig rom, og skal legge til rette for en god dialog mellom kommune og giver, slik at både kommune og giver kan gjøre gode avgjørelser.

Gudrun Flatebø
Prosjektkoordinator