Trygghetsalarm

Trygghetsalarm er en fastmontert alarm i hjemmet ditt som du kan bruke for å komme i kontakt med helsefaglig personell i en akutt situasjon. 

Hva tilbyr vi? 

Trygghetsalarmen er tilknyttet en vaktsentral, som formidler kontakt til hjemmesykepleien. Hjemmesykepleien rykker ut hele døgnet dersom alarmen går. Alarmen skal medvirke til å skape trygghet og sikkerhet for å kunne bo lengst mulig hjemme i eget hjem. 

Hva må du gjøre om det oppstår strømbrudd.

Ved strømbrudd vil trygghetsalarmen virke i omtrent 4 timer. Etter dette vil alarmen ikke kunne sende varsler, og det vil ikke være mulig å kontakte hjemmesykepleien gjennom alarmen. 

I en krisesituasjon vil dessverre ikke hjemmesykepleien ha mulighet til å besøke alle som kun har trygghetsalarm. Derfor anbefaler vi at du avtaler med dine nærmeste eller naboer på forhånd om hvordan de kan hjelpe deg hvis strømmen er borte i mange timer.  

 Skulle det oppstå et langvarig strømutfall som også påvirker mobil- og datanett, har vi opprettet oppmøtepunkter for nødhjelp på følgende steder: 

  • Namsos brannstasjon
  • Fosnes sykeheim
  • Namdalseid helsetun 

Disse stedene vil være bemannet og ha tilgang til kommunikasjonsutstyr, slik at vi kan formidle nødmeldinger ved behov. 

Hvem kan få tilbudet? 

Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene. 

Slik søker du 

  • Ha personnummer og navn på fastlege tilgjengelig. 
  • Når du skal beskrive hva du trenger hjelp til, så kan du skrive på eget ark/sende med vedlegg.
  • Det er viktig at du fyller ut side 2 i skjemaet, samtykkeerklæring.

Brukerkontoret kan hjelpe deg med å søke, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt

Bruk søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester for å søke om trygghetsalarm

Det er Brukerkontoret i kommunen som behandler søknaden. 

Hva koster det? 

Priser finner du i vår oversikt over priser og gebyrer 

Oppsigelse av trygghetsalarm 

Ta kontakt med Brukerkontoret hvis du ønsker å si opp trygghetsalarmen.  

Kontakt

Brukerkontoret
Mobil 95 98 81 35

 

 

Adresse

Besøksadresse brukerkontor: 
Abel Meyers gate 10
Namsos
Inngangen er mot Namsos kirke.

Postadresse: 

Namsos kommune
Stavarvegen 2,
7856 JØA  
 

Åpningstider

Kontoret er åpent for besøkende mandag - fredag kl. 10.00–14.00.

Telefon og telefontid Brukerkontoret:
Mandag- fredag, kl. 10.00 – 14.00
Tlf. 95 98 81 35.