I denne artikkelen kan du lese om:
Sentralkjøkkenet
Sentralkjøkkenet i Namsos produserer mat til hjemmeboende i kommunen som har behov for middag levert hjem.
Sentralkjøkkenet produserer mat etter kok/kjøl-metoden. Det vil si at maten produseres, nedkjøles raskt til 6 grader på under 2 timer og pakkes deretter med en næringsmiddelgass som gjør at maten er holdbar i lang tid. Næringsmiddelgassen gjør at maten holder seg like fin og har like god kvalitet som da den ble pakket. Matpakkene er merket med holdbarhetsdato, tilberedningsanvisning, næringsinnhold og ingredienser i synkende rekkefølge. Middagen bringes til deg som en kald porsjonspakke som varmes i mikrobølgeovn eller stekeovn. Etter en individuell vurdering kan du få hjelp til oppvarming av maten ved behov. Da er det en forutsetning at du har mikrobølgeovn.
Utvalget i middagsmenyen
Som bruker av vår tjeneste “Middag på døra” får du to alternativer du kan velge mellom hver dag. Alternativ 1 og 2 er næringsrik kost. Ønsker nøkkelrådskost kan du bestille dette. Vi har også andre kosttyper som saltredusert, findelt og purekost, og i tillegg lager vi kost tilpasset allergier. Det følger med suppe eller dessert, men du kan også velge å heller få frukt. Du velger selv om du vil ha med dessert, men prisen vil være den samme om du velger med eller uten. Vår meny er en 6 ukers rullerende meny. Den vil avvike noe ved høytid og sesong. Du kan også bestille vår hjemmelagde næringsdrikke som blir levert hjem. Dette er en smakfull og god næringsdrikke med 2 ulike smaker.
Du kan se/velge i menyen
Menyen kan leses av alle, ikke bare de som benytter seg av middagsbestilling. Her ser man hvilke middagsalternativer man kan velge mellom på de ulike dagene. Man kan klikke på bildet ved de ulike alternativene for å se større eksempelbilder av maten, for å lese hva retten inneholder og næringsinnhold per porsjon.
Menyen for dagen i dag vises automatisk. Du kan bla i menyen ved å velge ukedag og ukenummer.
Åpne nettsiden til Matilda Menu i eget vindu
Det kan være en god ide å bokmerke nettstedet på din PC, mobil eller nettbrett slik at du lett finner det.
Hvem kan få tilbudet?
Hjemmeboende eldre eller andre personer som på grunn av sykdom, alder eller andre årsaker ikke er i stand til å ivareta sitt ernæringsbehov.
Hvordan få tilbudet?
Du må søke om tjenesten, og sende søknaden til Brukerkontoret.
Søknadsskjema for middagsbestilling
Hva koster det?
Pris fastsettes av kommunestyre hvert år. Du kan velge mellom stor og redusert porsjon. Ved redusert porsjon er mengde mat og pris redusert med 25 %. Ta kontakt med sentralkjøkkenet hvis du vil ha informasjon om priser.
Begrepsforklaringer
Hjemmehjelp omtales som Praktisk bistand og opplæring i gebyroversikten.
Betalingen for praktisk bistand og opplæring er avhengig av inntekten til den som mottar tjenesten. Kostnaden justeres ut fra inntekt målt i G (folketrygdens grunnbeløp), slik at personer med lavere inntekt betaler mindre, mens de med høyere inntekt betaler mer. Denne modellen sikrer at tjenesten er tilgjengelig for alle, uansett økonomisk situasjon.
Bestilling, avbestilling og levering av mat
Det er flere måter å bestille mat på.
Bestilling på internett
Har du lyst å administrere bestillinger selv, kan du få et brukernavn og passord til en nettside som heter «Matilda hjem». Der kan du logge inn og bestille selv.
Bruke bestillingsliste på papir
Hvis du ikke ønsker å bestille mat på internett kan du fylle ut det på et bestillingsskjema som du får av matbilsjåføren. Da krysser du av på det du vil spise i 4 uker, så får du ny bestillingsliste av sjåføren når 4 uker har gått.
Sentralkjøkkenet ordner bestillingene
Alternativ er at vi styrer alt. Da sender vi middag på de dager du ønsker. Man må bestille 14 dager før.
Ønsker du å bestille næringsdrikk ta kontakt med sentralkjøkkenet.
Avbestilling
Når du avbestiller, for eksempel på grunn av ferie, får besøk, eller ikke ønsker tjenesten lengre, så må du avbestille senest en uke før levering. Blir du innlagt på for eksempel sykehus, så gjelder andre regler. Da må du betale for det som faktisk er levert. Her er det viktig å ringe å stoppe tjenesten inntil videre. Mat som faktisk er levert må du betale for. Ønsker du middag videre når du kommer tilbake, ringer du kjøkken eller hjemmesykepleie og gir beskjed.
Levering
Du kan forvente levering en gang mellom kl.10.00–14.00. Tidspunktet for levering avhenger hvor du bor. Er du ikke hjemme, er det fint om du kan sette en kasse på trappen som vi kan sette maten i. Du kan også ha en nøkkelboks slik at vi kan låse oss inn og sette maten i kjøleskapet ditt.
Kontakt oss
Kontakt oss gjerne!
Har du spørsmål eller kommentarer til maten som blir servert? Det er flere måter du kan kontakte oss på.
• Snakk med pleiepersonalet.
Gi oss tilbakemelding
Vi ønsker å sikre at maten vi leverer holder høy kvalitet og at den oppleves som velsmakende, næringsrik og tilpasset dine behov. Din tilbakemelding er viktig for oss i arbeidet med å forbedre tjenesten.
Skjemaet kan fylles ut av deg som mottar middag hjemme, av ansatte ved institusjoner og bo- og velferdssentre på vegne av beboerne eller deres pårørende.
Takk for at du hjelper oss med å gjøre middagstilbudet enda bedre!