Miljø og helse i barnehage og skole

Formålet til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler, er å bidra til at miljøet i barnehager og skoler fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold, samt å forebygge sykdom og skade.

Namsos kommune har ansvaret for:

• Godkjenning av barnehage og skoler
  • Tilsynsansvar
  • Veiledningsansvar

Godkjenning og tilsyn

Kommunen har ansvar for godkjenning og tilsyn med forhold som kan påvirke helse, miljø og sikkerhet for barn og elever i barnehager og skoler etter forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler.

Forskriften har som formål å bidra til at miljøet i barnehager, grunnskoler og videregående skoler fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger sykdom og skade. Forskriften inneholder bl.a. bestemmelser om beliggenhet, utforming og innredning av inne- og uteområder, psykososiale forhold, rengjøring og vedlikehold, sikkerhet og beredskap, smittevern, inneklima og luftkvalitet, lys og lydforhold, sanitære forhold og avfallshåndtering. Kravene i forskriften gjelder både ved planlegging, bygging, tilrettelegging og drift av skolen eller barnehagen.

Skjema

Veiledere til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler utdyper kravene som er satt i forskriften:

Klage på barnas/elevenes arbeidsmiljø

Miljørettet helsevern utfører saksbehandling i enkeltsaker som gjelder barn og elevers fysiske arbeidsmiljø på bakgrunn av bekymringsmeldinger eller henvendelser. Dette kan være meldinger fra ledelse eller verneombud i skoler og barnehager, fra elevråd og enkeltelever eller foreldre, for eksempel fra FAU.

Saker vedrørende barnas/elevenes arbeidsmiljø skal i utgangspunktet først tas opp med barnehagen/skolens ledelse før Miljørettet helsevern bringes inn i saken. Det er imidlertid også mulig å kontakte Miljørettet helsevern som tilsynsmyndighet direkte for å søke råd og bistand. Du finner kontaktinfo til Miljørettet helsevern nederst på siden.

Namsos kommune er også lokal barnehagemyndighet og skal påse at barnehagene i kommunen drives i samsvar med barnehageloven. Som foresatt til barn i barnehage kan du også kontakte barnehagemyndigheten i kommunen dersom du ønsker å klage på barnehagen barnet ditt går i.

Statsforvalteren har ansvar for å følge opp klager på elevenes skolemiljø etter opplæringsloven.

Opplysnings- og informasjonsplikt

Barnehager og skoler skal på eget initiativ gi melding til Miljørettet helsevern (tilsynsmyndigheten) dersom det oppstår forhold som kan ha negativ innvirkning på barnas eller elevenes helse. Eksempler på slike forhold kan være store vannlekkasjer, vedvarende problemer med inneklima/ventilasjon, alvorlige skader/hendelser, eksterne forhold som barnehagen selv ikke er ansvarlig for, f.eks. støyende anleggsarbeider på nabotomten og liknende.

Den enkelte skole eller barnehage må ha rutiner for hvilke forhold dette kan gjelde.

Skoler og barnehager skal også informere foresatte om forhold som kan ha negativ innvirkning på barnas og elevenes helse, slik at foresatte gis mulighet til å ivareta miljøet til sine barn. Eksempler på slike forhold kan være alvorlige hendelser, utbrudd av smittsomme sykdommer, skadedyr, oppussingsarbeid og liknende.

Eksempler på typer hendelser/forhold som skal meldes

• Skader på barn/elever som krever omfattende legebehandling (alvorlige bruddskader, hjernerystelse eller lignende).
  • Hendelser som kunne vært potensielt livstruende (barn som går gjennom isen, barn som håndterer farlig verktøy/utstyr beregnet for voksne).
  • Hendelser hvor barn har forsvunnet fra barnehage/skole eller fra barnegruppa på tur.
  • Vedvarende utfordringer med inneklima (ventilasjonsanlegg og/eller oppvarmingsanlegg som ikke fungerer over tid, mistanke om fuktskader som gir helseplager).
  • Skadedyr og skadedyrbekjempelse hvor det benyttes kjemiske bekjempelsesmidler.
  • Oppussingsarbeider som forårsaker støy, lukt, støv eller sikkerhetsmessige utfordringer.
  • Eksterne forhold som skolen/barnehagen selv ikke er ansvarlig for (støy, støv med mer).
  • Alvorlige og vedvarende utfordringer i det psykososiale miljøet.

Listen er ikke uttømmende.

Meldingens innhold

Meldingen skal inneholde en kort beskrivelse av hendelsen/forholdet og informasjon om kontaktperson, slik at vi kan vurdere om hendelsen skal følges opp fra vår side. Ved ulykker kan det sendes inn en kopi av avviksmelding/skademelding.

Internkontroll

I skoler og barnehager er det krav til internkontrollsystem. Det betyr at virksomhetene skal dokumentere at regelverk etterleves på en systematisk måte. En virksomhet skal vite hva den skal gjøre, gjøre det og etterpå kunne dokumentere at den har gjort det.

Det systematiske arbeidet med barnas og elevenes miljø skal være et kontinuerlig arbeid som revideres løpende, og ikke kun være en «perm i hylla». Internkontrollsystemet skal tilpasses virksomhetens størrelse. Det viktigste er å vise hva som skal gjøres, hvordan det skal gjøres, hvem som skal gjøre det, når det skal gjøres og hva som faktisk blir gjort. Internkontrollsystemet skal kunne gjøres tilgjengelig for tilsynsmyndigheten og for eksempel for elevrådet og foreldrerådet

Lovverk

Det er flere lovverk som skal sikre et godt fysisk og psykososialt miljø i barnehager og skoler:

Smittevern i skoler og barnehager, informasjon fra FHI

Folkehelseinstituttet har informasjon og råd til foreldre og personale om forebygging av infeksjoner og skadedyrangrep.

Nyttige lenker

Per Erik Arnø