Utdanningsplan i LIS3

Roller og funksjoner

Helsedirektoratet

Jf. Spesialistforskriftens §3 skal direktoratet følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen. For å bidra til enhetlig spesialistutdanning kan direktoratet blant annet gi anbefalinger om utarbeidelse av og innhold i utdanningsvirksomhetenes utdanningsplaner.
Direktoratet kan fastsettes endringer i forskriftens vedlegg 1 om legespesialitetene og i forskriftens vedlegg 2 om læringsmål. Direktoratet kan også gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformen av leger i spesialisering. 
Direktoratet fatter vedtak om spesialistgodkjenning, godkjenninger eller registrering av utdanningsvirksomheter mv som bestemt i denne forskriften. 

De regionale helseforetakene 

Jf. Spesialistforskriftens §4 skal de regionale helseforetakene legge til rette for at leger i spesialisering i allmennmedisin, kan får nødvendig praktisk tjeneste i spesialisthelsetjenesten. 

Legeforeningen 

Det er Legeforeningen som organiserer og gjennomfører gruppeveiledning med kompetente gruppeveiledere. 
Deltagelse i gruppeveiledning skal foregå over 2 år. Det anbefales at gruppeveiledningen gjennomføres tilsvarende dagens nivå, dvs. ca. 60 timer per år.
I tillegg tilbyr Legeforeningen kurs for spesialisering i allmennmedisin. 

Annen læringsarena

For å oppnå kompetanse i samhandling og selektert pasientpopulasjon anbefales minimum 6 måneder, kan deles opp i 3+3 måneder, i godkjent utdanningsvirksomhet innen kliniske spesialiteter. Denne tjenesten kan også gjennomføres i kommunale helseinstitusjoner som har overlege i full stilling, kan tilby individuell veiledning og supervisjon på nivå med godkjente utdanningsvirksomheter og har organisert internundervisning. LIS3 må delta i vaktordning der dette finnes.  

Kommunen

I henhold til helse- og omsorgstjenesteloven §8.1, plikter kommunen å medvirke til undervisning og praktisk opplæring.
Kommunen har for utdanningens første del ansvar for utdanningen i den kommunale helse- og omsorgstjenesten etter §17 i spesialistforskriften.
Kommunen har for spesialistutdanningen i allmennmedisin ansvar for å legge til rette for utdanning av spesialister. Dette innebærer blant annet å bidra til

  • At spesialistutdanningen gjennomføres i åpen og uselektert allmennpraksis og kommunale stillinger der det ytes tjenester i medhold av helse- og omsorgstjenesteloven, slik at det blir nødvendig tilgang på spesialister i allmennmedisin.
  • Helhetlig utdanningsløp på tvers av kommuner, privat aktører, andre aktuelle aktører og læringsarenaer i spesialisthelsetjenesten. Dette gjelder også på tvers av ulike arenaer.
  • Samarbeid med andre kommuner for å oppnå en samordnet og harmonisert utdanning på tvers av kommunegrenser.

Minst 2 år av spesialistutdanningen i allmennmedisin skal foregå i åpen uselektert praksis.

Utdanningsvirksomheten, altså kommunen, skal sørge for at utdanning av spesialister skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet. Kommunen skal blant annet: 

  • Ha en eller flere spesialister
  • Dokumentere hvordan arbeidet med spesialistutdanningen er organisert og hvordan ansvaret er plassert på alle nivåene i virksomheten, blant annet hvordan fagmiljøet og leger i spesialisering sikres innflytelse på utforming av utdanningstilbudet. 
  • Dokumentere at pasientgrunnlaget, klinisk og akademisk kompetanse, medisinskfaglige aktiviteter og forskningsaktiviteter er tilstrekkelig i forhold til læringsmålene og antall leger i spesialisering i virksomheten. 
  • Legge til rette for læringsaktiviteter slik at legene i spesialisering kan oppnå læringsmålene.

Overfor den enkelte LIS 3 skal kommunen legger til rette for at legen skal kunne oppnå læringsmålene og gjennomføre utdanningsløpet. Kommunen skal blant annet: 

  • Legge til rette for at legen får nødvendig veiledning og supervisjon.
  • Oppnevne individuell veileder. 
  • Utstede bekreftelse på gjennomført praktisk tjeneste.

I Namsos kommune er det kommuneoverlegen som har ansvaret for å lage utdanningsplan i samarbeid med leder for legetjenesten. Leder for legetjenesten har det overordnet ansvaret for å legge til rette for at LIS 3 når læringsmålene. LIS 3 skal være involvert i utarbeidelse av individuelt tilpasset utdanningsplan. 

Det legges til grunn at alle som deltar i vurderingen av LIS3 følger «Veileder i vurdering av kompetanse hos leger i spesialisering». Dette inkluderer eksempler på vurderingsformer. LIS 3, leder, supervisør og veileder må alle være brukere av kompetanseportalen, og ha lest brukermanualen for sin rolle. 

LIS 3

LIS 3 har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen. 
LIS 3 må registrere ny bruker i kompetanseportalen, og så raskt det lar seg gjøre etter at navnene er klare invitere inn: 

  • Veileder som «veileder» og «supervisør»
  • Kommuneoverlegen som «supervisør»
  • Supervisør 
  • Leder 

Når læringsaktiviteter er fullført sendes dette fortløpende til supervisør for godkjenning. Læringsmålene sendes fortløpende til leder for godkjenning. 
LIS3 må selv melde seg på veiledningsgruppe og kurs, samt sørge for praksisbesøk, felleskonsultasjon og deltagelse på planlagt øvelse i Namsos kommune.

Individuell veileder

LIS3 skal som et minimum ha individuell veiledning 3 timer per måned i 10,5 av årets måneder så lenge utdanningen pågår.
Veileder skal være godkjent spesialist i allmennmedisin, og bør være godkjent veileder i allmennmedisin og/eller har utbredt erfaring med enten gruppeveiledning eller en-til-en veiledning av en personlig veileder ved det kontoret LIS3 jobber. 
Veileder for LIS 3 skal:

  • Følge opp progresjon under spesialiseringen
  • Vurdere LIS 3 sin evne til å reflektere over egen praksis.
  • Tilrettelegge for at LIS 3 kan vurdere egne ferdigheter.
  • Attestere på læringsmål i kompetanseportalen.

Veiledning forstås i spesialistforskriften som «refleksjon, råd, oppfølging av faglig progresjon under spesialisering og bidra til vurdering av leger under spesialisering.»

I hovedregel har LIS 3 samme veileder uavhengig av arena og virksomhet, men unntaksvis kan LIS 3 midlertid få oppnevnt annen veileder. 

Det meste av tiden vil gå med til fortløpende rådgivning og supervisjon, og gjensidig observasjon av konsultasjoner skal inngå. For å sikre at det også foregår mer generell veiledning skal det settes av tid til: 

  • Strukturert veiledning innenfor normal arbeidstid, der veileder og LIS3 er skjermet fra andre aktiviteter og forstyrrelser. 
  • Den strukturert veiledning deles inn i hhv. «åpen post» helst med utgangspunkt i ett eller flere spørsmål eller dilemmaer som LIS3 har spilt inn, og «strukturert veiledning»/temamøter, der læringsmålene for LIS3 er utgangspunkt for diskusjon. 

Veileder skal melde fra til leder hvis progresjon over tid ikke er som forventet. Det er leders å legge til rette for best mulig læringsforhold og at det blir tatt grep dersom LIS3 ikke har tilfredsstillende kompetanseutvikling.

Namsos kommune har følgende veiledere:

  • Jannike Reymert, spesialist allmennmedisin, Bakklandet legekontor
  • Åse K. Nordseth, spesialist allmennmedisin, Bakklandet legekontor
  • Haldor Holien, spesialist allmennmedisin, Østre legesenter
  • Andreas Rye, spesialist allmennmedisin, Namsen legesenter
  • Mari-Ann Geving, spesialist allmennmedisin, Robrygga legesenter

Supervisør 

Supervisjon forstås som å bistå, rådgi og vurdere LIS 3 i konkret arbeidssituasjoner i den daglige virksomheten. Målet med supervisjon er å oppnå læring hos LIS 3. en supervisør er en erfaren lege eller annen relevant fagperson som utøver supervisjon. Det er ikke satt noe tidskrav til hvor ofte supervisjon skal finne sted, men det er avgjørende for god spesialistutdanning at den enkelte LIS3 har tilgang til løpende supervisjon. 

Mens LIS3 bør ha en veileder av gangen og ha minst mulig utskiftning av veileder over tid, kan lIS3 har flere supervisører samtidig som fyller rollen for kortere eller lengre tid. 

Supervisøren skal observere og vurdere LIS3 i gjennomføring av konkrete arbeidsoppgaver, gi tilbakemelding til LIS3 på gjennomført oppgaver og gi råd til veileder og leder om oppnåelse av læringsmål. 

Supervisør i spesialistutdanning er ikke ansvarlig for at LIS 3 utfører oppgavene forsvarlig, men skal bidra til læring hos LIS 3. 
Supervisørene har sentral rolle i evaluering og attestering av gjennomført læringsaktiviteter. Når LIS 3 er ferdig med en periode samme med en supervisør, skal denne gi konkret, rask og systematisk tilbakemelding på de aktuelle læringsmålene basert på en mal med fire trinn: 

  1. Supervisør innhenter LIS 3 sin oppfatning av egen prestasjon, spør hva som gikk bra. 
  2. Supervisør gir konkret tilbakemelding, først med en påpekning/bekreftelse av hva som gikk bra.
  3. Supervisør spør LIS 3 om hva som ikke gikk så bra, samtale mellom supervisør og LIS 3 om hvordan oppgaven ble gjennomført, oppklare uklarheter, sikre felles forståelse. 
  4. Supervisør oppsummerer tilbakemelding, konklusjon om hva LIS 3 skal trene videre på.


Namsos kommune har følgende supervisører:

  • Sykehjem – sykehjemslege v/Namsos Helsehus
  • Helsestasjon – ansatt helsestasjonslege, jordmor 
  • Samfunnsmedisin – kommuneoverlege 
  • Migrasjonshelsetjenesten – ansvarlig lege for migrasjonshelsetjenesten
  • Legevakt – faste legevaktsleger (gjennomføring av følgevakter), veileder og bakvakt

Vurdering, godkjenninger og leder

På legekontorene er det veileder som signerer i kompetanseportalen etter innhenting av anbefaling fra de andre legene på legekontoret. Utenfor legekontoret er det supervisørene som signerer. Oppnådd læringsmål skal dokumenters så snart som mulig. LIS 3, veileder og leder møtes for å følge progresjon og eventuelt korrigere utdanningsplanen.

Godkjenning av LIS 3 løpet er et lederansvar i kommunen. I Namsos kommune er dette delegert av rådmannen til leder for legetjenesten, som også har det overordnet ansvaret for utdanningsløpet.

Fravær

Det er mulig å ha inntil 10% fravær. Deltagelse på kurs eller annen aktivitet relatert til utdanningen er ikke fravær.

Ikke oppnådd læringsmål

LIS 3 har krav på ny vurdering dersom han/hun ikke får dokumentasjon på at et læringsmål er oppnådd. Dersom LIS 3 ber om det, skal kommunen sørge for en vurdering av en annen kommune/virksomhet.

HELFO

For at en lege skal kunne inngå avtale med HELFO om direkte oppgjør og få refusjonsrett, må legen som hovedregel være en spesialist i allmennmedisin, være under spesialisering for å bli spesialist i allmennmedisin eller være godkjent allmennlege. Leger som jobber i vikariat inntil 1 år, er unntatt fra kravet til spesialisering og kan få refusjonsrett.

Læringsmål del 1

Før tiltredelse i stilling som LIS 3 skal arbeidsgiver sjekke at legen har oppnådd alle læringsmålene i utdanningens første del (LIS 1). Ved søknad på stilling som LIS 3 kan legen legge ved utskrift fra kompetanseportalen som viser status for læringsmål som LIS1. 

Læringsarenaer og læringsmål

Med læringsarena menes et fysisk sted der LIS kan oppnå læringsmål. De fleste læringsmålene kan nås i åpen kurativ praksis. Kommunen har også andre læringsarenaer godt tilrettelagt for å nå læringsmål i spesialistutdanningen. 

Hovedvekten av tjenesten vil være ordinær kurativ virksomhet tilknyttet legekontoret. I tillegg har Namsos kommune følgende læringsarenaer: sykehjem med langtidsplasser, rehabilitering, korttidsplasser og KAD-plass, migrasjonshelsetjenesten, helsestasjon og skolehelsetjeneste, Legevakten i Midtre Namdal som er lokalisert i Namsos kommune. Legevakten har introduksjonskurs for nye deltagere ved legevakten.

Kliniske læringsmål:

Anbefalt utdanningsplan - Helsedirektoratet