Generell utdanningsplan i samfunnsmedisin
Del 2 - Virksomhetens utdanningsplan i samfunnsmedisin for Namsos kommune
1. Informasjon og forhold ved egen virksomhet
I Namsos kommune er samfunnsmedisinsk tjeneste organisert under Helse og velferd.
Linjeleder (kommunalsjef helse og velferd) har det overordnede ansvaret for legen(e)s spesialistutdanning og godkjenning av læringsmålene.
2. Virksomhetens ansvar for utdanningsløpet for SamLIS
Virksomheten skal legge til rette for at utdanningen av SamLIS skjer innen faglig forsvarlige rammer, og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømming av utdanningsløpet. Virksomheten vil legge til rette for helhetlig utdanningsløp med læringsaktiviteter slik at alle læringsmålene oppnås i spesialiteten, enten i egen virksomhet eller gjennom avtale med andre.
3. Individuell utdanningsplan jf. spesialistforskriften § 25 a) og b)
Ved oppstart skal virksomheten sørge for at det utarbeides en individuell utdanningsplan med et utdanningsløp i samråd med SamLIS. Planen revideres ved behov. Virksomheten skal legge til rette for at utdanningen kan skje etter den individuelle planen.
4. Veiledning og supervisjon jf. spesialistforskriften §§ 2 og 25 c)og d)
Virksomheten skal legge til rette for at SamLIS får nødvendig veiledning og supervisjon gjennom hele spesialistforløpet. Det skal oppnevnes individuell veileder som skal være spesialist i faget. Navn på individuell veileder føres inn i individuell utdanningsplan.
Veiledningen vil skje i samsvar med kravene i spesialistforskriften §§ 2 og 25. Veiledning forstås som refleksjon, råd, oppfølging av faglig progresjon under spesialiseringen og bidrar til vurdering av SamLIS. Veiledningen innebærer planlagte og regelmessige samtaler mellom SamLIS og veileder.
Veiledere må sette seg inn i reglene for spesialistutdanningen, og skal inneha kompetanse på individuell veiledning. Det er virksomheten som har ansvar å sørge for at veileder er kvalifisert, og tilby veilederkurs ved behov for kompetanseheving.
Det er i samfunnsmedisin ikke stilt andre krav enn at det skal gis nødvendig veiledning. Helsedirektoratet anbefaler at det gis veiledning i samme omfang som i allmennmedisin, fire timer per måned i 10,5 av årets måneder.
Supervisjon skjer i det daglige arbeidet og forstås som å bistå, rådgi og vurdere SamLIS i konkrete arbeidssituasjoner, av leger eller andre fagpersoner som har kompetanse på feltet. SamLIS kan ha flere supervisører og de kan være ansatt i både egne og andre virksomheter.
Virksomheten tilbyr i utgangspunkt 4 timer veiledning per måned i 10,5 av årets måneder per år til SamLIS.
Det vil også foretas en individuell vurdering ut fra kandidatens individuelle behov og erfaring av hva som er nødvendig veiledningstid for hver enkelt SamLIS (se individuell utdanningsplan)
5. Vurdering og dokumentasjon av oppnådde læringsmål jf. spesialistforskriften § 26
Utdanningsvirksomheten skal sørge for at SamLIS får løpende vurdering av om læringsmålene er oppnådd og at oppnådde læringsmål dokumenteres.
I vurderingen skal leder innhente anbefalinger fra veileder og minst en av dem som har deltatt i supervisjon. Ansvaret for vurderingen ligger i utdanningsvirksomhetens ledelse og kan ikke delegeres, men oppgaven med å vurdere og dokumentere hvert enkelt læringsmål kan delegeres.
Leder kan avholde vurderingskollegium for å foreta en helhetlig sluttvurdering av måloppnåelse for en gitt spesialiseringsperiode. Et vurderingskollegium består av leder, veileder, en eller flere supervisører samt eventuelt andre relevante medarbeidere. For å fremme tillit og transparens deltar SamLIS som hovedregel i møtet. I de tilfeller der SamLIS ikke deltar bør veileder gi god informasjon til SamLIS før og etter møtet, for å motvirke utrygghet og usikkerhet. Se Helsedirektoratets nasjonale veileder for kompetansevurdering av leger i spesialisering:
6. Bekreftelse på praktisk tjeneste, jf. spesialsforskriften §25 e9
Virksomheten utsteder bekreftelse på gjennomført praktisk tjeneste under spesialisering.
7. Læringsarenaer for samfunnsmedisinske- og kliniske stillinger
Virksomhetens læringsarenaer med tilhørende læringsmål er i tabellene nedenfor. Disse må samsvare med utdanningsplanen som er sendt Helsedirektoratet ved søknad om å bli utdanningsvirksomhet. Dersom det skjer en endring av læringsarenaer og/eller læringsmål må Helsedirektoratet varsles om endringene til godkjenning@helsedir.no
Gå gjennom alle læringsmål (FKM og SAM) knyttet til de enkelte læringsarenaene. Læringsmålene finner man her:
7.1 Samfunnsmedisinsk stilling (minimum 4 år)
Alle læringsmål kan oppnås gjennom tjeneste i Namsos kommune. Det er ikke inngått avtale med flere læringsarenaer men det utelukke ikke at deler av tjenesten kan gjennomføres på andre arena for eksempel i statlig forvaltning.
7.2 Læringsarena i kommune, f. eks. kommuneoverlegearbeid
Namsos kommune er vertskommune for interkommunalt samarbeid om kommuneoverlegefunksjonen med Overhalla, Flatanger og Osen kommuner. Kommuneoverlegen er lokalisert i kontorfellesskap med administrativ ledelse i Namsos kommune og gjennomfører alle lovpålagte oppgaver til kommuneoverlegen i egen virksomhet. Kommunen legger til rette for at anbefalt kursutdanning og gruppeveiledning kan gjennomføres.
Type læringsarena og samfunnsmedisinsk stilling
- Lokasjon: Namsos kommune
- Samfunnsmedisinsk stilling: Ja
- SAM: Læringsaktiviteter tilknyttet læringsmål som kan helt eller delvis oppnås
- Samfunnsmedisinsk stilling: SAM 001-043 (alle unntatt 044 og 045)
- FKM: Læringsaktiviteter tilknyttet læringsmål som kan helt eller delvis oppnås
- Samfunnsmedisinsk stilling: FKM: Alle unntatt 19,21,33 og 55 (04, 13, 20, 22, 23, 32, 34, 41-43, 46, 47, 51, 59, 60, 70-74)
- Supervisjon foregår ved: Tilstedeværelse og telefon/digitalt
- Ny veileder ved denne arenaen? Ja
7.3 Klinisk tjeneste (cirka 1 år) i kommune eller sykehusavdeling/poliklinikk
Namsos kommune har flere læringsarena: Sykehjem med KAD, legekontor, flyktningehelsetjeneste. Det kan legges til rette til klinisk tjeneste på sykehus dersom ønskelig.
Type læringsarena og klinisk stilling
- Lokasjon: Kommunalt fastlegekontor, sykehjem, helsestasjon/flytkninghelsetjeneste
- Klinisk stilling: Allmennlegetjenester
- SAM: Læringsaktiviteter tilknyttet læringsmål som kan helt eller delvis oppnås.
- Klinisk stilling: Læringsmål kliniske ferdigheter SAM 044 og 045.
- FKM: Læringsaktiviteter tilknyttet læringsmål som kan helt eller delvis oppnås.
- Klinisk stilling: Alle FKM, inkludert 19, 21, 33 og 55.
- Supervisjon foregår ved: Tilstedeværelse og telefon/digitalt
- Ny veileder ved denne arenaen? Ja.