I denne artikkelen kan du lese om:
Sentralkjøkkenet
Sentralkjøkkenet holder til på Namsos helsehus og står for all levering av middag til mottakere av full-kost tilbud i Namsos kommune, samt middag til hjemmeboende som har matombringing. I tillegg forsyner vi alle avdelinger med tørrmat.
Sentralkjøkkenet produserer mat etter kok/ kjøl metoden. Dvs. at maten produseres, nedkjøles raskt til 6 grader på under 2 timer og pakkes deretter med en næringsmiddelgass* som gjør at maten er holdbar i lang tid. Næringsmiddelgassen gjør at maten holder seg like fin og har like god kvalitet som da den ble pakket. Middagen er kald når den kjøres ut til avdelingene.
Maten varmes i avdeling på tiltenkt spisedag.
Hver enkelt matpakke er deklarert med rettens navn, tiltenkt spisedag, best før dato, ingrediensliste i synkende rekkefølge, allergen uthevet med store bokstaver, næringsinnhold, og tilberedningsanvisning som er i tråd med krav fra mattilsynet.
Råvarer
Råvarer som brukes i produksjonen kjøpes inn via grossist. Bearbeidet kjøtt og fiskeprodukt blir levert enten som kjølevare eller som frysevare. Det samme gjelder rent kjøtt. Ren fisk kommer frossen og har god kvalitet. Det benyttes i hovedsak frosne grønnsaker. Om ønskelig kan alle avdelinger tilby råkost og salater til middag.
Alle sauser, stuinger, pureer og desserter lages fra bunnen av ved kjøkkenet. Brød kjøpes fra grossist og beboere har tre brødtyper å velge mellom. Kaffebrød er stort sett hjemmebakt. Vi har komponert egne næringsdrikker som er meget populære og virkningsfulle. Vi er opptatt av riktig ernæring, gode råvarer, god smak og matsikkerhet når vi lager maten som serveres.
Innkjøp er regulert via innkjøpsavtaler og det avgjør hvor vi kjøper råvarer til enhver tid.
Retningslinjer og kostholdsråd
Maten som serveres fra sentralkjøkkenet er i tråd med kostråd fra helsedirektoratet og retningslinjer i kosthåndboken. Sentralkjøkkenet samarbeider med klinisk ernæringsfysiolog i kommunen for å sikre et godt næringsinnhold i menyen.
Vi serverer energi- og næringstett mat, som er anbefalt for eldre som mottar tjenester i helse og velferdssektoren. Energi- og næringstett mat, betyr at menyen har et høyere innhold av proteiner og fett, slik at porsjonen blir mindre enn ved nøkkelrådskost som anbefales til befolkningen for øvrig.
Vi har i tillegg tilbud om nøkkelrådskost, som anbefales til friske og syke med god ernæringsstatus. Kosttypen passer gjerne for personer med høyt blodtrykk, overvekt og fedme, samt forstoppelse. Den kan også passe for personer med diabetes, men det kan være aktuelt med tilpasninger i hvert enkelt måltid for å regulere blodsukkeret.
Når beboer/pasient kommer til avdeling vil personalet kartlegge ernæringsstatus og vaner/spisefunksjon. Mat som blir levert ut på avdelinger ved helsehuset og ut til bo og velferdssentre er bestilt fra hver enkelt avdeling.
Spesialkost
Vi tilbyr spesialkost ved ernæringsproblematikk som allergier/intoleranser eller spisevansker. Matallergi/-intoleranse bør være bekreftet av lege for å sikre at beboer ikke får unødvendige kostrestriksjoner. God kartlegging er viktig for å gi riktig tilbud.
Utvalg
Mattilbudet til alle dagens måltider skal være variert. Vi har visse rammer for innkjøp av mat og drikkevarer. Til tross for det har vi et stort utvalg av kolonialvarer som avdelingene kan bestille av drikke, og tilbehør til brødmåltider, samt frukt og grønt. Varer utenfor vårt sortiment, må eventuelt anskaffes av beboer selv eller pårørende. Dersom pårørende/besøkende ønsker å ta med egen mat til en beboer, må følgende rutiner følges: Maten skal pakkes i plastposer og merkes med navn, dato og klokkeslett slik at retningslinjer ivaretas. Eventuelt kan maten oppbevares i eget kjøleskap på rom/leilighet.
Som drikke tilbys i hovedsak vann, saft, melk og juice. Brus og snacks tilbys ved spesielle anledninger og ved høytider.
På lørdager har beboere tilbud om lørdagskos som er et varmt kveldsmåltid.
Morsdag, farsdag og høytidsdager feirer vi alltid med kake
Valgmulighet
Vi har en seks ukers rullerende middagsmeny med to alternativ daglig som er tilpasset sesong og høytider.
Valgte alternativ må bestilles fra avdelingene ca. 14 dager før spisedag. Avdelingen bestiller mat ut ifra kartlegging av hver enkelt beboer.
Menyen er tilgjengelig hvis ønskelig og det skal henge en meny i avdelingen.
Bærekraft
For at vår produksjon skal kunne redusere klimapåvirkning og være mer bærekraftig har vi ukentlig lyst kjøtt på menyen, og det er alltid et alternativt til rødt kjøtt. Vi har fisk på menyen 3 x ukentlig. I tillegg har vi et vegetar-alternativ en gang i uken. Dette tilbudet vil bli utvidet i takt med etterspørsel.
For å redusere matsvinn, kan ikke alle varer være tilgjengelig i avdeling til enhver tid, men vi anskaffer varer fortløpende.
Måltidsrytme
Hver dag serveres det fire hovedmåltider: Frokost, lunsj, middag med forrett eller dessert og kveldsmat.
I tillegg serveres det mellommåltider og næringsdrikker tilpasset hver enkelt.
Frokost, lunsj, kvelds og mellommåltider tilberedes i hver enkelt avdeling. Unntak er Namsos helsehus, som kan bestille lunsj fra sentralkjøkkenet.
Måltidsmiljø
Vi legger stor vekt på å ha hyggelige rammer rundt måltidene, og forsøker å gjøre dem til gode stunder for alle beboere. Det skal være rolig og hyggelig der maten serveres, og vi skal ha tid til å hjelpe dem som trenger det. Vi skal kjenne beboerne, deres behov og preferanser ved måltidene.
Forebygging av underernæring
Vi jobber aktivt med å forebygge undernæring i kommunen. Alle beboerne skal få tilbud om å få gjennomført en ernæringsscreening når de kommer til oss, og deretter med jevne mellomrom. Dette innebærer at vi veier beboeren og kartlegger risiko for underernæring. Dersom vi ser at en beboer er i ernæringsmessig risiko, iverksettes individuelt tilpassede tiltak for å bedre ernæringsstatusen.
Kontakt oss gjerne!
Har du spørsmål eller kommentarer til maten som blir servert?
Gi oss tilbakemelding
Vi ønsker å sikre at maten vi leverer holder høy kvalitet og at den oppleves som velsmakende, næringsrik og tilpasset dine behov. Din tilbakemelding er viktig for oss i arbeidet med å forbedre tjenesten.
Skjemaet kan fylles ut av deg som mottar middag hjemme, av ansatte ved institusjoner og bo- og velferdssentre på vegne av beboerne eller deres pårørende.
Takk for at du hjelper oss med å gjøre middagstilbudet enda bedre!