Forskrift skolefritidsordninger

1 Virkeområde, formål, eierforhold og kompetanse

§ 1. Virkeområde

Forskriften omfatter alle kommunens skolefritidsordninger (SFO).

§ 2. Formål

Skolefritidsordningen er et omsorgs- og fritidstilbud for barn i 1. – 4. klassetrinn, og for barn med særskilte behov på 1. – 7. klassetrinn. Det drives i samsvar med sentrale lover, forskrifter og rundskriv, samt retningslinjer vedtatt av kommunestyret.
Skolefritidsordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna.
Skolefritidsordningen skal gi barna omsorg og tilsyn. Barn med nedsatt funksjonsevne skal gis gode utviklingsvilkår.
Rammeplan for SFO | udir.no

§ 2.1 Organisering

Skolefritidsordningen eies og drives av Namsos kommune. Ordningen lokaliseres ved 1 – 10 skolene; Namdalseid skole, Bangsund skole og Otterøy oppvekstsenter, 1 – 7 skolene; Høknes barneskole, Namsos barneskole, Vestbyen skole og Sørenget skole. Ved Statland skole og Jøa barne- og ungdomsskole, lokaliseres ordningen ved henholdsvis Stjerten barnehage og Jøa barnehage når antall elever er 3 eller færre. Hvis elevtallet er fra 4 og oppover kan tilbudet bli lokalisert på den enkelte skole.
Rektor har det administrative ansvar for SFO. Der SFO er organisert i barnehage, har styrer det administrative ansvaret.
Ansvaret for den daglige driften av skolefritidsordningen legges til en kommunalt ansatt daglig leder. Daglig leder skal ha pedagogisk utdanning eller annen relevant kompetanse. Øvrig personale skal ha fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere, eller annen relevant kompetanse.
Foreldrerepresentant for 1. trinn ivaretar også SFO sine interesser i Foreldreutvalget /samarbeidsutvalget. Daglig leder i skolefritidsordningen har møte- og talerett i samarbeidsutvalget.

§ 3. Eierforhold

Namsos kommune er eier av de kommunale skolefritidsordningene.

§ 3.1 Bemanning

Skolefritidsordningen har en grunnbemanning med en voksen pr. 18 barn.
Ved tilrettelegging av skolefritidstilbudet for barn med spesielle behov, kan kommunalsjef for oppvekst og opplæring tildele ekstra ressurser etter sakkyndig vurdering. Vurderingen bør ta utgangspunkt i en helhetlig opplæringsplan som omfatter skole og fritidstilbud.

§ 4. Opptaksmyndighet, (kompetanse)

Opptaksmyndigheten er delegert til den enkelte rektor ut fra kommunens retningslinjer.