Forskrift om skoleregler og skoledemokrati

7 Reaksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel

§ 7

Namsos vil benytte følgende reaksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel:

  1. Enkle brudd på orden og oppførsel medfører anmerkninger 8.-10. trinn.
  2. I alvorlige saker skal skolen alltid ha dialog og samarbeid med foresatte for å bidra til at alle sider ved saken er belyst.
    Begrunnelsen skal gis skriftlig ved avgjørelser av særlig betydning.
  3. Brudd på skolereglementet skal dokumenteres.
    Karakterene i orden og oppførsel kan som hovedregel settes ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler i skolereglementet eller den enkelte skoles klassereglement.
    Karakteren kan settes ned ved spesielt grove brudd på reglementet selv om det er snakk om en enkelthendelse, jf forskrift til opplæringsloven § 3-5.
    Fravær kan føre til nedsatt karakter i orden og oppførsel. Årsaken til fraværet avgjør om det påvirker vurderingen i orden eller oppførsel.
  4. Rektor fatter enkeltvedtak om bortvisning.
    Etter at barnets beste er vurdert, eleven er hørt og skolen har forsøkt tiltak for å inkludere eleven i fellesskapet, kan rektor fatte vedtak om bortvisning eller bruke     andre hjelpetiltak som er bedre som alternative opplæringsarenaer med mere. 
    Bortvisning må være av så kort varighet som mulig, inntil tre dager 8.-10. årstrinn. Skolen skal samtidig bidra til inkluderende tiltak i etterkant dersom bortvisning er iverksatt.
  5. Foresatte skal varsles før eleven blir vist bort i enkelttimer eller resten av dagen på 1.-7. årstrinn, og for hele dager på 8.-10. årstrinn, jf opplæringsloven § 13-1.
  6. Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, skal skolen be politiet om bistand til å gjennomføre kontroll eller andre tiltak. Skolen skal så fremt det er mulig varsle elevens foresatte muntlig samtidig. Foresatte skal uansett varsles skriftlig om at det er søkt om bistand fra politiet. Skolen ved rektor vil som hovedregel anmelde straffbare forhold til politiet. Unntak gjelder der rektor etter en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig ut fra elevens alder og forutsetninger og betydning for elevens fremtidige deltakelse i skolemiljøet.
  7. Midlertidig eller permanent skolebytte.
    Kommunen kan gjøre vedtak om midlertidig eller permanent skolebytte dersom oppførselen til en elev går alvorlig ut over tryggheten eller læringa til en eller flere medelever, jf opplæringsloven § 13-2. Mindre inngripende tiltak, som klassebytte, skal vurderes i forkant.

Eleven plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges 
nye reaksjoner.