Redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid

Du får ikke automatisk lavere pris fra barnehagen dersom du har lav inntekt. Du må selv søke om å få redusert foreldrebetalingen. Du skal søke til den kommunen du og barnet bor i, selv om dere har barnehageplass i en annen kommune.

Skjema - søk om redusert foreldrebetaling

Hvem kan søke om å få redusert foreldrebetaling?

• Husholdninger som har en samlet person- og kapitalinntekt under 550 000,- per år, har rett på redusert foreldrebetaling.
  • Gratis kjernetid 20 t/uke gjelder for 2-5 åringer. Inntektsgrensen for gratis kjernetid for barnehageåret 2022-2023 er 598 825,-.

Hva slags inntekt er med i beregningen?

Foreldrebetalingen i barnehage skal beregnes ut fra husholdningens samlede skattepliktige kapital- og personinntekt.

• En husholdning er ektefeller, registrerte partnere eller samboere.
  • Som samboere regnes to ugifte personer over 18 år som bor sammen, og som har bodd sammen i et ekteskapslignende forhold i minst 12 av de siste 18 månedene, eller har felles barn.

Bor ikke et barn fast hos begge foreldrene, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten i husholdningen der barnet er folkeregistrert.

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. juni for å få innvilget redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid fra og med august. Søknader som kommer inn etter 15. juni vil bli behandlet i august og vil gjelde fra september.

Du kan søke gjennom hele året, et vedtak om redusert foreldrebetaling/gratis kjernetid vil normalt gjelde fra måneden etter at fullstendig søknad er mottatt.

Husk at du må sende søknad om redusert foreldrebetaling hvert år.

Slik søker du

Finn frem relevant dokumentasjon:
Du må legge ved skattemeldingen for 2022 til de som skal være med i beregning av inntekt. Hvis inntekten er annerledes enn det som fremkommer i skattemeldingen, må du også legge ved dokumentasjon som viser dette. Det kan være kopi av lønnslipp eller utbetalinger fra NAV.

Du kan laste opp dokumentasjonen som filer i søknadsskjemaet eller ettersende kopier pr. post/digital post. Vi kan ikke behandle søknaden før vi får dokumentasjon på inntekt fra hele husstanden.

Du må søke på elektronisk søknadsskjema. Logg inn med ID-porten eller med e-post.

Skjema - søk om redusert foreldrebetaling

Hva skjer videre?

Vi går gjennom søknaden din. Når søknaden er behandlet får du et brev med vedtak som sier hvor mye du skal betale for barnehageplassen.