Handlingsplan for inkluderende barnehagemiljø 2025-2029

Personalet som gode rollemodeller

Personalet skal få opplæring og oppfølging i kapittel 8 i Lov om barnehager. Personalet har ansvar for å skape en trygg og god arena for lek og læring i barnehagen der det er lov å prøve og feile. Et godt arbeidsmiljø for alle ansatte er viktig for at alle skal kunne yte sitt beste sammen med barna.

Aktive og anerkjennende voksne

Barn har rett til å oppleve aktive voksne som ser hvert enkelt barn, tar seg tid til å lytte, bryr seg og gir omsorg. Alle barn skal bli møtt med anerkjennelse og en opplevelse av å bli tatt på alvor.

Raus og tydelig

Rause og tydelige voksne er en viktig forutsetning for å skape et varmt og inkluderende sosialt miljø hvor barna er aktive deltakere. Som gode rollemodeller skal personalet legge til rette for at barn får utvikle sosial kompetanse, erfare og lære gode relasjoner. Personalet skal være tydelig med grenser, og hva som vurderes som akseptabel adferd relatert til nulltoleranse mot alle former for krenkelser. Barns relasjoner er voksnes ansvar.

Varme mennesker – faglig best

God relasjonskompetanse og refleksjon rundt egen relasjon til barna er viktig. Voksne ansatte som er anerkjennende, tydelige og bevisst sine handlinger er gode rollemodeller. De bidrar til at barna får tro på seg selv, og rom til å vokse og utvikle seg til å bli den beste utgaven av seg selv. Et nært og godt samspill er fundamentet for å kunne formidle verdier og holdninger til det enkelte barn og til barn i grupper. Arbeidet som gjøres må ha en faglig forankring, og personalet må ha kompetanse om barns utvikling og hva som bidrar til et godt og utviklende læringsmiljø for barn.

Kompetanse på lek

Personalet skal ha kompetanse om lek, være bevisst sin voksenrolle og opptre slik at det alltid er barna og deres lek som er viktig. For å forstå ulike former for krenkelser i barnehagen, og iverksette tiltak i det forebyggende arbeidet, må personalet ha kunnskap om lek og vennskap. De skal til enhver tid være til stede, observere og vurdere behovet for egen deltagelse. Aktive voksne skal noen ganger delta i barnas lek, mens andre ganger skal de ha en tilbaketrukket rolle.