Handlingsplan for inkluderende barnehagemiljø 2025-2029

Lek og vennskapsrelasjoner er viktig for barns trivsel

Lek og vennskap, og opplevelsen av å være en del av et fellesskap er viktig for alle barn. Vennskapsforhold kan virke beskyttende faktor mot krenkelser, og det er derfor viktig å ha fokus på lek og lekerelasjoner. Barns adferd kan være medvirkende til om de blir valgt eller ikke valgt til lek.

Et av barndommens særpreg er samspill i lek, der initiativ, fantasi og engasjement kan finne sted. Leken skal ha en framtredende plass i barnehagen fordi den har en særlig egenverdi og er en viktig del av barnekulturen. Et trygt og inkluderende miljø i barnehagen er grunnleggende for at barn utfolder seg i lek.

Lek er selve grunnstammen i alle aktiviteter i barnehagen. De voksne må tilrettelegge for både barnas frie lek og voksenstyrt lek og aktivitet. All læring i barnehagen skal ha en leken tilnærming, og personalet må stimulere til et allsidig og godt lekemiljø.

De voksne i barnehagen må hjelpe barna til å etablere nye lekerelasjoner og bevare gryende eller etablert vennskap. Vennskap bidrar til en følelse av deltakelse og fellesskap som igjen bidrar til positiv selvfølelse. Å tilhøre en gruppe gir barn trygghet og sosial tilknytning. Opplevelser sammen med andre barn kan være veien inn i nye vennskap. Å etablere vennskap og opprettholde dem er en viktig faktor i sosialiserings- og danningsprosessen og en forebyggende faktor mot uheldig og negativ utvikling.