Pedagogisk plan for Vangstunet barnehage

Progresjon

Progresjon betyr framskritt. Det du ikke får oppleve eller får til i dag, får du til i morgen eller til neste år. Vi presenterer forslag til løsninger, introduserer muligheter og ulike teknikker fra barnet begynner i barnehagen til det begynner på skolen. Alle barn er aktive deltakere, medspillere og utforskere i egne liv. De påvirkes av omgivelsene sine, og påvirker selv. Utvikling og progresjon i småbarnsalder er en sammenheng mellom å tilegne seg kunnskaper og lære seg ferdigheter gjennom lek.

Det er viktig å påpeke at progresjon er en prosess - resultater måles ikke. Det er store individuelle forskjeller på når barn når milepæler og når de er klare for ny læring. For oss i Vangstunet barnehage er det viktig å motivere, lære og inspirere barna til å få nye erfaringer og ny kunnskap - til å få mestringsfølelse og tro på at de kan!

Vi har tatt utgangspunkt i de 7 fagområdene og prøvd å lage en skjematisk oversikt over noe av det barna skal få kjennskap til og erfare gjennom årene de går i barnehagen. Dette er ikke et endelig produkt, men de vil bli revidert med jevne mellomrom, med utgangpunkt i vurdering av egen praksis. Det er viktig for oss av vi har en plan som også blir fulgt i praksis.

Arbeidet vårt vil, så langt det er mulig, tilpasses det enkelte barn. Progresjonen skal følge barnet!

Progresjonsplanen er laget med utgangspunkt i hva Rammeplanen sier om barnehagens innhold. Den må også ses i sammenheng med årsplanen for barnehagen og planene for den enkelte avdeling. Sammen vil disse gi en god beskrivelse av hva barnehagen gir barna av innhold, utfordringer, opplevelser og erfaringer.