Pedagogisk plan for Sørenget barnehage Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse Pedagogisk innhold Åpne dette nivå Progresjonsplan Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse, mat og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknologi Antall, rom og form Etikk, religion og filosofi Arbeidsmåter De voksne i barnehagen Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel Progresjonsplan Kommunikasjon, språk og tekst 1-2 år Lyd, rim, regler og rytme og lytte til høytlesning.Fokus på det daglige språket. Verbalt og nonverbalt.Bli kjent med bøker og fortellinger.Følge enkle instruksjoner, for eksempel å sette boka i hylla.3-4 år Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter.Lytte til og gjenkjenne lyder.Lytte til hverandre.Fortelle noe til en liten gruppe.Vente på tur.Høytlesning fra billedbøker og eventyr, rim og regler, språkleker.Bruke preposisjoner, adjektiv, overbegrep og fargenavn.Erfare bruk av skriftspråk og få kjennskap til bokstaver, tall og symboler.SkolestartereBruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter.Bruk av språkleker: lek med bokstaver, lyder og tallbegrep, rime og lage gåter.Prøve og skrive navnet sitt, høytlesning fra bøker, sanger med flere vers.Uttrykke seg muntlig i gruppe og en- til en og oppmuntre til å fortelle om opplevelser og erfaringer.Sette ord på følelser og meninger.Førskoleklubb. Kropp, bevegelse, mat og helse 1-2 år Gode matvaner og selvstedighetstrening Lære om kroppen, for eksempel kroppsdeler Oppleve glede gjennom å bevege seg både ute og inne Få oppleve kroppslig mestring3-4 år Bruke kroppen aktivt Gode matvaner, selvstendighetstrening Aktivitet i gymsal, hinderløype og enkle regelleker Finmotoriske aktiviteter som for eksempel klipping, perling ol. Gå på lengre turer, ha ansvar for egen sekk og drikkeflaske. Få erfaring med uteaktiviteter i alle årstiderSkolestartere Gode matvaner og selvstedighetstrening Kjenne til elementer i sunt kosthold Tørre og kjenne på ny og ukjent mat Ha et personlig forhold til hygiene Øve på blyantgrep Svømmetrening i Oasen Gå på lengre turer. Ansvar for egen sekk og drikkeflaske Kunst, kultur og kreativitet 1-2 år Oppleve glede ved musikk, rytme og bevegelse. Få variert erfaring med ulike estetiske materiell, som maling, tegnesaker og naturmaterialer. Lære enkle barnesanger med bevegelse. Legge enkle puslespill.3-4 år Dramatisere enkle fortellinger, trene på å bruke fantasi og kreativitet gjennom skapende arbeid, og den frie leken/rolleleken. Formingsaktiviteter, få kjennskap til ulike formingsmaterialer, tegning, maling, tøy og garn. Gi barna ett forhold til kunst og kultur gjennom besøk på bibliotek. Delta i kulturopplevelser.Skolestartere Få kjennskap til primærfargene i skapende arbeid., male på ulike materiell. Ha et kreativt forhold til musikk og tekst gjennom for eksempel å skape egne sanger og fortellinger. Kjenne igjen følelsesuttrykk i musikk, drama og kunst. Delta i kulturaktiviteter. Konstruksjon, mønster og skapende musikk. Natur, miljø og teknologi 1-2 år Få gode opplevelser med å være ute. Få oppleve nærmiljøet gjennom turer. Få kjennskap til ulike dyr, fugler, insekter og vekster som finnes i nærmiljøet.3-4 år Lære om skiftninger i naturen gjennom årstidenes gang. Undre seg over naturen, se på planter, insekter, fugler osv. følge med på været, snødybde osv. Lære ukedagene, månedene. Lære om ville dyr og bondegårdsdyr. Lavvo-uke i forbindelse med friluftslivets uke. Gårdsbesøk.Skolestartere Vite hvordan vi ferdes i naturen. Lære og kle seg etter været. Kjenne igjen former ute i naturen. Lære navn på vanlige planter, insekter og dyr i nærmiljøet. Bruke digitale verktøy. Sortere søppel for gjenvinning. Uteskole sammen med skolen fra januar. Lavvouke, friluftslivets uke. Gårdsbesøk. Antall, rom og form 1-2 år Få kjennskap til telling, form og farger gjennom aktiviteter, sanger, puslespill og bøker. Bruke kropp og sanser for å utvikle romforståelse.3-4 år Telle gjenstander. Bli kjent med tall. Utforske former og mønstre. Lære begreper som over, under, ved siden av. Bygge med klosser, konstruksjonslek og spill. Kjenne igjen farger, vite hva de heter. Erfare bruk av måleenheter.Skolestartere Ha kjennskap til tallrekken og enkle regnestrategier. Kjenne til ukedagene, måneder, årstider, klokka og tid. Kopiere og lage mønstre. Kjenne til motsetninger: størst, minst, yngst, eldst osv. sortere ting i kategorier. Bli kjent med måleenheter, meter, cm, liter. Bruke ulike måleredskaper. Etikk, religion og filosofi 1-2 år Utvikler empati gjennom å vise omsorg for andre, og ta hensyn til hverandre. Oppleve og føle seg sett, hørt og forstått. Bli kjent med høytider og merkedager. Undre seg over følelsesuttrykk. Oppleve vennskap gjennom samarbeid med voksne og barn.3-4 år Respektere andre. Se egne og andres følelser og behov, hjelpe hverandre. Si positive ord til hverandre. Hevde seg selv og sine behov. Utvikle evne til å løse konflikter. Få innsikt i andre kulturer. Utvikle evne til å stille spørsmål, resonnere og undre seg. Få kjennskap til høytider og tradisjoner.Skolestartere Kunne uttrykke tanker/spørsmål. Være nysgjerrig. Gi barna kjennskap til høytider og tradisjoner som er representert i barnegruppa. Føre enkle samtale om etiske leveregler, respekt, toleranse. Ha klare forventninger om å bli sett, hørt og forstått av omgivelsene. Begynnende forståelse for den enkeltes rettigheter og likeverd. Respektere ulikheter. Forrige kapittel Neste kapittel