Pedagogisk plan for Solvang barnehage

3 Progresjon

3.1 Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

  • Presentert for rim, regler og sanger.
  • Billedbøker og pekebøker lett tilgjengelig for barna på avdelingen.
  • Bruke fotografier i samtale med barna.
  • Aktiv bruk av språk – verbalt og nonverbalt.
  • Styrke språkutvikling med «tegn til tale». Sette ord på alt vi gjør.
  • Lære barn jeg/meg, du/de

3-4 år

  • Øve på rim, regler og sanger.
  • Høytlesing fra bøker og fortelling av eventyr.
  • Kjenne igjen sitt eget navn.
  • Førstehåndserfaring med tall og bokstaver.
  • Styrke språkutvikling med «tegn til tale».
  • Delta i barnas lek, bekrefte barnas lek: benevning.
  • Språkleker – lytte aktiviteter,” kims lek”, bruk av taktil sans og” lydleker” med rim.
  • Øve på å løse konflikter o.l. ved bruk av ord og samtale.

5-6 år

  • Bruk av språkleker.
  • Lek med bokstaver, lyder og tallbegrep.
  • Rime og lage gåter.
  • Gi barna kjennskap til alfabetet og skrevet tekst.
  • Høytlesing fra” fortsettelsesbok”.
  • Sanger med flere vers.
  • Uttrykke seg muntlig i gruppe og en til en.
  • Oppmuntre til å fortelle om opplevelser og erfaringer, og sette ord på følelser og meninger.
  • Bruk av IKT- finne informasjon, skrive navnet sitt på tastatur.

3.2 Kropp, bevegelse, mat og helse

1-2 år

  • Tumlelek og bevegelsesglede ute og inne.
  • Ute i frisk luft hver dag.
  • Utvikle et positivt forhold til mat og måltider, aktiv deltakelse ved måltidene.
  • Bli kjent med egen kropp. Benevne navn på kroppsdeler.
  • Stellesituasjonen skal oppleves positivt, barna er delaktige.

3-4 år

  • Øve på grunnleggende motoriske bevegelser. Følge instruksjoner og delta i enkle regelleker.
  • Turer i nærmiljøet, gå i ulendt terreng. Lengre turer med sekk og drikkeflaske.
  • Kroppen- hva bruker vi de forskjellige kroppsdeler til?
  • Gode matvaner. Tilby ulike typer mat, smake på.
  • Lære gode rutiner i forhold til håndvask og personlig hygiene.
  • Selvstendighetstrening: ved påkledning og do trening.

5-6 år

  • Gode erfaringer med å være ute i naturen og med å utfordre seg selv fysisk.
  • Gå på lengre turer.
  • Beherske av- og påkledning og holde orden i egne klær.
  • Selvstendighetstrening.
  • Kjenne til elementer i et sunt kosthold.
  • Tørre å smake på ny og ukjent mat.
  • Ha et forhold til personlig hygiene.
  • Jobbe målrettet mot å ha et riktig blyantbegrep.
  • Bekrefte barna i det de gjør og føler.
  • Arbeidsmaur.

3.3 Kunst, kultur og kreativitet

1-2 år

  • Bruke taktile følelser, kjenne på med hånden, foten, kinnet.
  • Spille musikk og legge til rette for dans og bevegelsesglede.
  • Førstehåndserfaringer med instrumenter.
  • Se på framføringer av de litt større barna.
  • Masse sang, bevegelsessanger.

3-4 år

  • Lek/forming med allsidig materiale.
  • Lære navn på farger.
  • Prøve forskjellige instrumenter og bruke rytmeinstrumenter til sang.
  • Sang og musikk med ulike rytmer, fra ulike land og kulturer. Dramatisere enkle fortellinger.
  • Formingsaktiviteter som f. eks tegning, maling og veving. Bruke forskjellige maleteknikker.
  • Bevegelsessanger. Lytte, danse og bevege seg til musikk.

5-6 år

  • Kjennskap til å blande og bruke primærfargene i skapende arbeid. Male på ulikt materiell.
  • Ha et kreativt forhold til musikk og tekst gjennom for eksempel å skape egne sanger og fortellinger.
  • Kjenne igjen følelsesuttrykk i musikk, drama og kunst.
  • Tørre å stå frem i gruppa, få mulighet til å opptre for andre.
  • Eksperimenter.
  • Gi barna et forhold til kunst og kultur gjennom besøk på utstillinger, teater, museet og kulturaktiviteter.

3.4 Natur, miljø og teknologi

1-2 år

  • Se på bilder av kjente dyr og bli kjent med hvilke lyder de lager.
  • Oppleve glede ved å være ute i ulikt vær og ulike årstider.
  • Utforske barnehagens inne og uteområde.Samtale om ulike kjøretøy.

3-4 år

  • Studere hva vi finner på bakken, i skogen, i fjæra osv. og bruke materialet som inspirasjon til estetiske uttrykk.
  • Lære navn på noen vanlige insekter og dyr.
  • Lære seg gode holdninger og respekt for naturen.
  • Fakta om ville dyr og bondegårdsdyr.
  • Studere kjøretøy.
  • Få kjennskap til bruk av tekniske hjelpemidler som f. eks kjøkkenmaskin, cd-spiller, datamaskin, tekniske leker og lære hvordan teknikk kan brukes i lek og hverdagsliv.
  • Gjøre seg kjent med søppelhåndtering.

5-6 år

  • Vite hvordan vi ferdes i naturen.
  • Kunne kle seg etter været.
  • Kjenne navn på de vanligste trær og planter i nærmiljøet.
  • Utvikle ferdigheter i bruk av digitale verktøy, fotoapparat og bildefremkalling.
  • Få erfaringer med naturfagene fysikk, kjemi og biologi. Eksperimentering.
  • Begynnende forståelse for begrepet” bærekraftig utvikling” (kjærlighet til naturen, forståelse for samspillet i naturen og mellom mennesker og natur).
  • Sortere søppel for gjenvinning.

3.5 Antall, rom og form

1-2 år

  • Ved å bruke førstehåndserfaring gjør vi barna kjent med begrepene stor og liten.
  • Gjøre seg kjent med ulike former.
  • Begynnende telling 1-2-3. Peke telle.
  • Se på og erfare stor, liten.

3-4 år

  • Bli kjent med matematiske begreper som trekant, sirkel, over, under, oppå, ved siden av. osv.
  • Snakke om likheter og ulikheter, for eksempel større, mindre, høyere, kortere osv.
  • Bli kjent med tall. Øve på å telle til ti. Peke telle.
  • Få interesse for matematikk i hverdags-livet, dekke bord, hvor mange er vi her i dag osv.
  • Utforske former og mønster.
  • Spille spill.
  • Kjenne igjen de vanligste fargene og vite hva de heter.
  • Erfare bruk av måleenheter i hverdagen.

5-6 år

  • Ha kjennskap til tallrekken og enkle regnestrategier.
  • Kjenne til ukedagene, måneder og de forskjellige årstidene.
  • Kjenne til klokka og tid.
  • Kopiere og lage mønster.
  • Kjenne til motsatte begreper som størst – minst, yngst – eldst osv.
  • Sortere ting i kategorier.
  • Bli kjent med måleenheter som meter, cm, liter osv. å bruke ulike måleredskaper som termometer, måleband osv.
  • Kunne orientere seg fra enkle kart, eks skattejakt.

3.6 Etikk, religion og filosofi

1-2 år

  • Oppleve seg sett, hørt og forstått.” Min og din”.
  • Bli kjent med høytider og markere høytider.
  • Finner glede i samvær og samspill med andre barn.

3-4 år

  • Turtaking.
  • Oppleve medinnflytelse i barnehagen.
  • Respektere andre.
  • Se egne og andres følelser og behov, hjelpe hverandre.
  • Si positive ting til hverandre.
  • Hevde seg selv og sine egne behov.
  • Utvikle evne til å løse konflikter.
  • Utvikle evne til å stille spørsmål, resonnere og å undre seg.
  • Gi barna kjennskap til høytider, tradisjoner og ulike kulturer.

5-6 år

  • Kunne uttrykke tanker/spørsmål og være nysgjerrig på livet.
  • Gi barna kjennskap til høytider og tradisjoner representert i barnegruppa.
  • Føre enkel samtale om etiske leveregler, respekt og toleranse.
  • Ha klare forventninger om å bli sett, hørt og forstått av omgivelsene.
  • Begynnende forståelse for den enkeltes rettigheter og likeverd.
  • Kjenne til at alle mennesker er forskjellige og har forskjellige forutsetninger og vise respekt for det.
  • Oppmuntre til og fortelle om opplevelser og erfaringer, sette ord på følelser og meninger.
  • Undre oss sammen med barna.

3.7 Nærmiljø og samfunn

1-2 år

  • Tur i nærområdet.
  • Skape tilhørighet til hverandre som gruppe.
  • Lære navn på barn og voksne i barnehagen.
  • Enkle oppgaver som å legge ting i hylla, rydde etter maten.
  • Delta i samling og felles opplegg sammen med resten av barnegruppa.
  • Bilder av familien til barna.

 

3-4 år

  • Bli kjent med området rundt barnehagen.
  • Bibliotekbesøk.
  • Lære navn på barnehagen og byen vår.
  • Utvikle gruppefølelse gjennom samlingsstunder og andre aktiviteter.
  • Hjelpe til med enkle oppgaver, bidra til fellesskapet ved å «hjelpe til». «Det du gjør betyr noe for oss andre».
  • Besøke gården, kirken, annet i nærmiljøet. Bibliotek, Oasen.
  • Erfare at de selv og andre er med på å påvirke og at alle er viktig for fellesskapet.
  • Erfare at egne handlinger kan påvirke andre. Lære å inkludere andre.
  • Lære litt om samisk kultur.
  • Lære om Norge og se på hvordan Norge ser ut på kartet.

5-6 år

  • Stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser.
  • Bruke sansene til å utforske nærmiljøet og verden omkring oss.
  • Vite hvor en selv bor i forhold til” resten av verden”.
  • Ha hørt norske og samiske eventyr.
  • Bli kjent med lokalkultur og samisk kultur.
  • Lære om Norge, hovedstaden Oslo, og Norges nasjonaldag.

3.8 Livsmestring

August: Oppstart og tilvenning

  • Temamål:
    • Barnehagen skal legge til rette for at alle barn blir møtt med trygghet, nærhet og omsorg gjennom hele barnehagetiden. 
    • Barna skal få etablere evnen til å stole på andre og inngå i positive relasjoner med mennesker rundt seg.

September: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta.
    • Alle barna skal få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.

Oktober: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn.
    • Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

November: 

  • Temamål:
    • Barna skal gjennom å bli møtt av trygghet og omsorg i barnehagen kunne oppleve livsglede og lykke i hverdagen.
    •  Barnehagen skal legge til rette for aktiviteter eller den frie leken hvor barna kan kjenne på en glede, fornøyelse, lyst og velbehag i nuet.

Desember: 

  • Temamål:
    • Synliggjøre variasjoner i verdier, religion og livssyn.
    • Fremme respekt for mangfoldet og religionene representert i barnegruppa. 
    • Gi barna erfaringer om at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.

Januar: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. 
    • Fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt.

Februar: 

  • Temamål:
    • Sørge for at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen. 
    • Støtte og oppmuntre barna til å vise omsorg for andre og til selv å kunne ta imot omsorg. 
    • Bidra til at barna kan utvikle tillit til seg selv og andre

Mars: 

  • Temamål:
    • Samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling i fellesskap. 
    • Støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner.
    • Støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.

April: 

  • Temamål:
    • Barna skal bli oppmuntret, støttet og belønnet for å søke og tillære seg nye ferdigheter. 
    • Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. 
    • Barna skal få kjenne på mestring i daglige gjøremål som grunnlag for selvstendighet og for å forstå omgivelsene rundt seg.

Mai: 

  • Temamål:
    • Barna skal gjennom å bli møtt med aktiviteter som gir spenning og utfordringer få oppleve den risikofylte leken – lek med både glede og redsel. De erfaringer barna får gjennom utfordrende aktiviteter, stimulerer til læring og mestringsopplevelser. 
    • Barnehagen skal legge til rette for at barna skal få kjenne på spennings- og mestringsopplevelser ut fra individuelle forutsetninger.

Juni: 

  • Temamål:
    • Barna skal bli møtt av trygge og omsorgsfulle relasjoner. 
    • De ansatte skal hjelpe barna til selvregulering av egne følelser ved å anerkjenne og vise aksept for det å ha ulike følelser, og at det er greit å snakke om følelser og få hjelp fra andre når de har det vanskelig.

Juli: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap.
    • Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. 
    • Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling.