Pedagogisk plan for Solvang barnehage Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Tema for barnehageåret 2025-2026 2 Pedagogisk innhold Åpne dette nivå 3 Progresjon 3.1 Kommunikasjon, språk og tekst 3.2 Kropp, bevegelse, mat og helse 3.3 Kunst, kultur og kreativitet 3.4 Natur, miljø og teknologi 3.5 Antall, rom og form 3.6 Etikk, religion og filosofi 3.7 Nærmiljø og samfunn 3.8 Livsmestring 4 Arbeidsmåter 5 Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 3 Progresjon 3.1 Kommunikasjon, språk og tekst 1-2 årPresentert for rim, regler og sanger.Billedbøker og pekebøker lett tilgjengelig for barna på avdelingen.Bruke fotografier i samtale med barna.Aktiv bruk av språk – verbalt og nonverbalt.Styrke språkutvikling med «tegn til tale». Sette ord på alt vi gjør.Lære barn jeg/meg, du/de3-4 årØve på rim, regler og sanger.Høytlesing fra bøker og fortelling av eventyr.Kjenne igjen sitt eget navn.Førstehåndserfaring med tall og bokstaver.Styrke språkutvikling med «tegn til tale».Delta i barnas lek, bekrefte barnas lek: benevning.Språkleker – lytte aktiviteter,” kims lek”, bruk av taktil sans og” lydleker” med rim.Øve på å løse konflikter o.l. ved bruk av ord og samtale.5-6 årBruk av språkleker.Lek med bokstaver, lyder og tallbegrep.Rime og lage gåter.Gi barna kjennskap til alfabetet og skrevet tekst.Høytlesing fra” fortsettelsesbok”.Sanger med flere vers.Uttrykke seg muntlig i gruppe og en til en.Oppmuntre til å fortelle om opplevelser og erfaringer, og sette ord på følelser og meninger.Bruk av IKT- finne informasjon, skrive navnet sitt på tastatur. 3.2 Kropp, bevegelse, mat og helse 1-2 årTumlelek og bevegelsesglede ute og inne.Ute i frisk luft hver dag.Utvikle et positivt forhold til mat og måltider, aktiv deltakelse ved måltidene.Bli kjent med egen kropp. Benevne navn på kroppsdeler.Stellesituasjonen skal oppleves positivt, barna er delaktige.3-4 årØve på grunnleggende motoriske bevegelser. Følge instruksjoner og delta i enkle regelleker.Turer i nærmiljøet, gå i ulendt terreng. Lengre turer med sekk og drikkeflaske.Kroppen- hva bruker vi de forskjellige kroppsdeler til?Gode matvaner. Tilby ulike typer mat, smake på.Lære gode rutiner i forhold til håndvask og personlig hygiene.Selvstendighetstrening: ved påkledning og do trening.5-6 årGode erfaringer med å være ute i naturen og med å utfordre seg selv fysisk.Gå på lengre turer.Beherske av- og påkledning og holde orden i egne klær.Selvstendighetstrening.Kjenne til elementer i et sunt kosthold.Tørre å smake på ny og ukjent mat.Ha et forhold til personlig hygiene.Jobbe målrettet mot å ha et riktig blyantbegrep.Bekrefte barna i det de gjør og føler.Arbeidsmaur. 3.3 Kunst, kultur og kreativitet 1-2 årBruke taktile følelser, kjenne på med hånden, foten, kinnet.Spille musikk og legge til rette for dans og bevegelsesglede.Førstehåndserfaringer med instrumenter.Se på framføringer av de litt større barna.Masse sang, bevegelsessanger.3-4 årLek/forming med allsidig materiale.Lære navn på farger.Prøve forskjellige instrumenter og bruke rytmeinstrumenter til sang.Sang og musikk med ulike rytmer, fra ulike land og kulturer. Dramatisere enkle fortellinger.Formingsaktiviteter som f. eks tegning, maling og veving. Bruke forskjellige maleteknikker.Bevegelsessanger. Lytte, danse og bevege seg til musikk.5-6 årKjennskap til å blande og bruke primærfargene i skapende arbeid. Male på ulikt materiell.Ha et kreativt forhold til musikk og tekst gjennom for eksempel å skape egne sanger og fortellinger.Kjenne igjen følelsesuttrykk i musikk, drama og kunst.Tørre å stå frem i gruppa, få mulighet til å opptre for andre.Eksperimenter.Gi barna et forhold til kunst og kultur gjennom besøk på utstillinger, teater, museet og kulturaktiviteter. 3.4 Natur, miljø og teknologi 1-2 årSe på bilder av kjente dyr og bli kjent med hvilke lyder de lager.Oppleve glede ved å være ute i ulikt vær og ulike årstider.Utforske barnehagens inne og uteområde.Samtale om ulike kjøretøy.3-4 årStudere hva vi finner på bakken, i skogen, i fjæra osv. og bruke materialet som inspirasjon til estetiske uttrykk.Lære navn på noen vanlige insekter og dyr.Lære seg gode holdninger og respekt for naturen.Fakta om ville dyr og bondegårdsdyr.Studere kjøretøy.Få kjennskap til bruk av tekniske hjelpemidler som f. eks kjøkkenmaskin, cd-spiller, datamaskin, tekniske leker og lære hvordan teknikk kan brukes i lek og hverdagsliv.Gjøre seg kjent med søppelhåndtering.5-6 årVite hvordan vi ferdes i naturen.Kunne kle seg etter været.Kjenne navn på de vanligste trær og planter i nærmiljøet.Utvikle ferdigheter i bruk av digitale verktøy, fotoapparat og bildefremkalling.Få erfaringer med naturfagene fysikk, kjemi og biologi. Eksperimentering.Begynnende forståelse for begrepet” bærekraftig utvikling” (kjærlighet til naturen, forståelse for samspillet i naturen og mellom mennesker og natur).Sortere søppel for gjenvinning. 3.5 Antall, rom og form 1-2 årVed å bruke førstehåndserfaring gjør vi barna kjent med begrepene stor og liten.Gjøre seg kjent med ulike former.Begynnende telling 1-2-3. Peke telle.Se på og erfare stor, liten.3-4 årBli kjent med matematiske begreper som trekant, sirkel, over, under, oppå, ved siden av. osv.Snakke om likheter og ulikheter, for eksempel større, mindre, høyere, kortere osv.Bli kjent med tall. Øve på å telle til ti. Peke telle.Få interesse for matematikk i hverdags-livet, dekke bord, hvor mange er vi her i dag osv.Utforske former og mønster.Spille spill.Kjenne igjen de vanligste fargene og vite hva de heter.Erfare bruk av måleenheter i hverdagen.5-6 årHa kjennskap til tallrekken og enkle regnestrategier.Kjenne til ukedagene, måneder og de forskjellige årstidene.Kjenne til klokka og tid.Kopiere og lage mønster.Kjenne til motsatte begreper som størst – minst, yngst – eldst osv.Sortere ting i kategorier.Bli kjent med måleenheter som meter, cm, liter osv. å bruke ulike måleredskaper som termometer, måleband osv.Kunne orientere seg fra enkle kart, eks skattejakt. 3.6 Etikk, religion og filosofi 1-2 årOppleve seg sett, hørt og forstått.” Min og din”.Bli kjent med høytider og markere høytider.Finner glede i samvær og samspill med andre barn.3-4 årTurtaking.Oppleve medinnflytelse i barnehagen.Respektere andre.Se egne og andres følelser og behov, hjelpe hverandre.Si positive ting til hverandre.Hevde seg selv og sine egne behov.Utvikle evne til å løse konflikter.Utvikle evne til å stille spørsmål, resonnere og å undre seg.Gi barna kjennskap til høytider, tradisjoner og ulike kulturer.5-6 årKunne uttrykke tanker/spørsmål og være nysgjerrig på livet.Gi barna kjennskap til høytider og tradisjoner representert i barnegruppa.Føre enkel samtale om etiske leveregler, respekt og toleranse.Ha klare forventninger om å bli sett, hørt og forstått av omgivelsene.Begynnende forståelse for den enkeltes rettigheter og likeverd.Kjenne til at alle mennesker er forskjellige og har forskjellige forutsetninger og vise respekt for det.Oppmuntre til og fortelle om opplevelser og erfaringer, sette ord på følelser og meninger.Undre oss sammen med barna. 3.7 Nærmiljø og samfunn 1-2 årTur i nærområdet.Skape tilhørighet til hverandre som gruppe.Lære navn på barn og voksne i barnehagen.Enkle oppgaver som å legge ting i hylla, rydde etter maten.Delta i samling og felles opplegg sammen med resten av barnegruppa.Bilder av familien til barna. 3-4 årBli kjent med området rundt barnehagen.Bibliotekbesøk.Lære navn på barnehagen og byen vår.Utvikle gruppefølelse gjennom samlingsstunder og andre aktiviteter.Hjelpe til med enkle oppgaver, bidra til fellesskapet ved å «hjelpe til». «Det du gjør betyr noe for oss andre».Besøke gården, kirken, annet i nærmiljøet. Bibliotek, Oasen.Erfare at de selv og andre er med på å påvirke og at alle er viktig for fellesskapet.Erfare at egne handlinger kan påvirke andre. Lære å inkludere andre.Lære litt om samisk kultur.Lære om Norge og se på hvordan Norge ser ut på kartet.5-6 årStille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser.Bruke sansene til å utforske nærmiljøet og verden omkring oss.Vite hvor en selv bor i forhold til” resten av verden”.Ha hørt norske og samiske eventyr.Bli kjent med lokalkultur og samisk kultur.Lære om Norge, hovedstaden Oslo, og Norges nasjonaldag. 3.8 Livsmestring August: Oppstart og tilvenningTemamål:Barnehagen skal legge til rette for at alle barn blir møtt med trygghet, nærhet og omsorg gjennom hele barnehagetiden. Barna skal få etablere evnen til å stole på andre og inngå i positive relasjoner med mennesker rundt seg.September: Temamål:Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta.Alle barna skal få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.Oktober: Temamål:Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn.Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.November: Temamål:Barna skal gjennom å bli møtt av trygghet og omsorg i barnehagen kunne oppleve livsglede og lykke i hverdagen. Barnehagen skal legge til rette for aktiviteter eller den frie leken hvor barna kan kjenne på en glede, fornøyelse, lyst og velbehag i nuet.Desember: Temamål:Synliggjøre variasjoner i verdier, religion og livssyn.Fremme respekt for mangfoldet og religionene representert i barnegruppa. Gi barna erfaringer om at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.Januar: Temamål:Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt.Februar: Temamål:Sørge for at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen. Støtte og oppmuntre barna til å vise omsorg for andre og til selv å kunne ta imot omsorg. Bidra til at barna kan utvikle tillit til seg selv og andreMars: Temamål:Samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling i fellesskap. Støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner.Støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.April: Temamål:Barna skal bli oppmuntret, støttet og belønnet for å søke og tillære seg nye ferdigheter. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal få kjenne på mestring i daglige gjøremål som grunnlag for selvstendighet og for å forstå omgivelsene rundt seg.Mai: Temamål:Barna skal gjennom å bli møtt med aktiviteter som gir spenning og utfordringer få oppleve den risikofylte leken – lek med både glede og redsel. De erfaringer barna får gjennom utfordrende aktiviteter, stimulerer til læring og mestringsopplevelser. Barnehagen skal legge til rette for at barna skal få kjenne på spennings- og mestringsopplevelser ut fra individuelle forutsetninger.Juni: Temamål:Barna skal bli møtt av trygge og omsorgsfulle relasjoner. De ansatte skal hjelpe barna til selvregulering av egne følelser ved å anerkjenne og vise aksept for det å ha ulike følelser, og at det er greit å snakke om følelser og få hjelp fra andre når de har det vanskelig.Juli: Temamål:Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap.Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Forrige kapittel Neste kapittel