4 Arbeidsmåter
Barnegrupper 2024/2025
Barnehagen har en småbarn- og en stor barns- avdeling.
På småbarnsavdelingen er det 3 baser, med til sammen 25 barn i alderen 1 – 3 år.
På storbarnsavdelingen er det 2 baser og en skolestartergruppe med til sammen 36 barn i alderen 3 – 6 år.
Barnehagens digitale praksis
Digitale verktøy skal bidra til at barna får erfaringer knyttet til ulike hjelpemiddel som kan bidra til kreativitet, lek og læring. Personalet er aktiv sammen med barna ved bruk av digitale verktøy. Det skal ikke være en dominerende arbeidsmåte, men et supplement. Barna skal ikke ha med egen digitale verktøy som for eksempel smartklokke/telefon med i barnehagen.
Overganger
Når barnet begynner i barnehagen
I Solvang barnehage praktiserer vi liten og ny, som er en tilvenningsmodell som er utviklet for å sikre de yngste barnehagebarna en god overgang fra hjem til barnehage.
Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. trygghet til å leke, utforske og lære.
Overganger innad i barnehagen
Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe.
Arbeid med skolestartere
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskap og ferdigheter som kan gi dem godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Vi har egen førskolegruppe for skolestarterne det siste året i barnehagen.
Tilrettelegging av det allmenpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte.
Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud.