Plan for pedagogisk innhold, Høknes barnehage
3 Progresjonsplan for Høknes barnehage
3.1 Kommunikasjon, språk og tekst
1 år
- Hjelpe barna med å lære rutiner og forstå hverdagsord
- Positive opplevelser med verbal og non- verbal kommunikasjon
- Bruke alternativ, supplerende, kommunikasjon som uttrykksform ved bruk av Rolltalk og tegn til tale
- Delta på aktiviteter som sang og sangleker, lese og peke i bøker, rim og regler, fortellinger
- Imitere andre, og for eksempel sangleker, borte-bø-lek, hente og gi, se og peke
- Herme etter lyder · Begynnende turtaking
- Være lyttende og oppmerksomme
- 1 og 2 ords- setninger
2-3 år
- Bruke alternativ, supplerende, kommunikasjon som uttrykksform ved bruk av Rolltalk og tegn til tale
- 2-3 ords setninger
- Lyttetrening
- Utrykke seg forståelig og tydelig, stille spørsmål
- Vise interesse for billedbøker, rim og regler, sangleker
- Mestre enkel turtaking
- Delta i enkel rollelek
- Spille enkle brettspill og puslespill
- Forstår noen fargenavn
- Sette ord på ønsker og følelser
4-5 år
- Fortelle en historie med en viss sammenheng
- Bruker rimord, tøyser og leker med språket
- Bruker språket til å skape gode relasjoner, delta i rollelek og som redskap til å løse konflikter.
- Leker med bokstaver, lyder og tallbegrep
Skolestartere
- Bruke språket til og skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter, språkleker.
- Lek med bokstaver, lyder og tallbegrep.
- Rime og lage gåter.
- Skrive, øve på å skrive sitt eget navn, høytlesning fra bøker, sanger med flere vers, uttrykke seg muntlig i gruppe og en- til en, øve på å fortelle om opplevelser og erfaringer, sette ord på følelser.
- Mestrer hverdagsspråket med småord og bøyninger, og har rett setningsstruktur.
- Forstår kollektive beskjeder
- Viser begynnende interesse for leke lesing og lekeskriving
3.2 Kropp, bevegelse, mat og helse
1 år
- Faste måltider.
- Faste stelletider, nok søvn og hvile.
- Legge til rette for fysisk aktiviteter både ute og inne.
- Allsidig sanseopplevelse og sunt kosthold.
- Drikke og spise selv.
- Tilrettelegger motoriske utfordringer og aktivitet utfra utvikling, både for fin og grovmotorikk.
2-3 år
- Fortelle en historie med en viss sammenheng.
- Bruker rimord, tøyser og leker med språket.
- Bruker språket til å skape gode relasjoner, delta i rollelek og som redskap til å løse konflikter.
- Leker med bokstaver, lyder og tallbegrep.
- Fortelle en historie med en viss sammenheng.
- Bruker rimord, tøyser og leker med språket.
- Bruker språket til å skape gode relasjoner, delta i rollelek og som redskap til å løse konflikter.
- Leker med bokstaver, lyder og tallbegrep.
4-5 år
- Mestre fysisk aktiviteter.
- Lære å kjenne egne begrensninger.
- Glede ved å være i bevegelse både ute og inne.
Skolestartere
- Respekt for egen kropp, alle er forskjellige.
- Utfordre egne grenser.
- Kjenne glede over å være ute i alle slags vær.
- Ta vare på egne ting som klær, matboks, drikkeflaske.
- Kunne kle på seg selv. Vite hva man skal ha på seg.
- Kunne sitte i ro over en litt lengre periode.
- Kunne holde søkelys på en aktiviteter over en litt lengre periode.
3.3 Kunst, kultur og kreativitet
1 år
- Formgivende aktiviteter, fingermaling, vi lager kunst selv, få variert erfaring med estetisk materiell.
2-3 år
- Navn på farger, ulike maleteknikker, modell-leire, lekedeig, gruppeerfaring gjennom opplevelser, utkledningsklær, eventyrfortellinger hvor barna deltar selv, lytte, danse, bevegelse til musikk. Tegne og male hodefoting.
4-5 år
- Eventyrfortellinger hvor barna deltar selv.
- Lytte, danse og bevege seg til musikk.
- Blyantgrep.
Skolestartere
- Oppleve glede og felleskap i møte med kunst, kultur og kreativitet, oppleve ulike kulturelle uttrykksformer: dans, bilder, drama, oppleve glede ved å selv være kreativ og skape ting selv, ulike teknikker og uttrykksformer.
- Opplever glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet
3.4 Natur, miljø og teknologi
1 år
- Legge til rette for varierte opplevelser ute.
- Få mulighet til å bruke sansene og undre seg.
- Få kjennskap til norsk husdyr.
- Miljøpedagogisk opplegg.
2-3 år
- Få mulighet til å utforske nye uteområder.
- Sanke ting i naturen.
- Bli kjent med de ulike årstidene.
4-5 år
- Videreføre kjennskap til de ulike årstidene.
- Bli introdusert for kildesortering.
- Introduserer barna for miljøvern og gjenbruk.
- Få kunnskap om dyr, insekter, fisk og planter.
- Miljøpedagogisk opplegg.
Skolestartere
- Oppleve glede ved å ferdes i naturen, undre seg.
- Begynnende forståelse for samspillet mellom naturen og oss mennesker.
- Lære om solsystemet og naturfenomener.
- Enkle kjemi/ fysikk forsøk.
- Miljøpedagogisk opplegg.
3.5 Antall, rom og form
1 år
- Sortering.
- Begrep: stor- liten.
- Finne sin egen plass i gangen og ved bordet.
- Bli introdusert med tallremse, særlig 1,2,3.
- Erfaring med rom og plassering.
- Kjenne på, stryke, klemme på forskjellige former og figurer, sanger/eventyr med tallsymboler.
2-3 år
- Begynnende peketelling.
- Orientere seg i barnehagen, vite hvor rommene er.
- Kunne begreper som liten, mellom, stor, over og under.
- Kjenne til tallene opp til ti.
- Kjenne igjen noe geometriske figurer: sirkel, kvadrat og trekant.
- Utforske former, symmetri og mønstre.
4-5 år
- Kjenne til ukedagene, måneder og de forskjellige årstidene.
- Kjenne til bokstaver og tall.
- Mengde og øyemål.
- Enkle regelleker.
- Få kjennskap til størrelsesbegreper.
Skolestartere
- Kjenne igjen symboler på en terning.
- Tidsbegreper: i går, i dag, i morgen osv.
- Kunne navn på ukedagene og etter hvert i rekkefølge.
- Orientere seg etter enkle kart, for eksempel skattekart.
- Bli kjent med tallene opp til 20.
- Forstå sammenheng mellom tall og mengde.
- Kopiere/ lage egne mønstre.
- Vekt og volum.
- Mer avanserte spill og regelleker.
- Kjennskap til enkle regnestykker.
3.6 Etikk, religion og filosofi
1 år
- Markere høytider på enkelt nivå.
- Anerkjennelse fra voksne.
- Ta barn på alvor.
- Omsorg fra voksne.
2-3 år
- Undre seg sammen.
- Erfaring i å dele med andre.
- Erfaring med å ta egne valg.
- Prate om følelser: glad, lei seg, sint, redd.
- Bli godt kjent med hva egne følelser innebærer og betyr, for å gi grunnlag for å utvikle empati.
- Utvikle evne til å vise omsorg for hverandre.
- 4-5 år
- Tilegne seg vaner for vanlig høflighet.
- Bli bevisst på at egne handlinger påvirker hverandre.
- Sette grenser for seg selv.
- Barn skal erfare at «det er flott å være meg, det er flott å være forskjellig».
- Trene på å tenke gjennom ting.
- Være nysgjerrig.
- Samtale og bøker om vennskap og følelser.
- Gjenkjenne følelser hos andre og utvikle empati.
- Bli kjent med ulike kulturer.
- Bli kjent med høytider og tradisjoner.
- Undring over livet.
- Vise respekt og toleranse for hverandre i det vi sier og gjør.
Skolestartere
- Reflektere over hvem man er som person, og hvordan man vil være.
3.7 Nærmiljø og samfunn
1 år
- Bli trygge på seg selv, voksne og andre barn i barnehagen.
- Bli kjent i og rundt barnehagen.
- Bli en del av et fellesskap og erfare å måtte ta hensyn til hverandre.
2-3 år
- Utvide kjennskapen i nærmiljøet.
- Lære å ta hensyn til hverandre.
- Begynnende opplæring om trafikksikkerhet.
- Besøke steder i nærmiljøet.
- Nasjonaldagen 17. mai.
- Samefolkets dag 6. februar.
- EID - bør forklares.
4-5 år
- Barnehagens nærmiljø.
- Lære om hvor vi bor.
- Utvikle forståelse for ulike tradisjoner og skikker.
Skolestartere
- Barnehagens nærmiljø.
- Besøke skolene.
- Barna skal erfare at de har medvirkning og er del av et demokratisk samfunn.
- Lære om ulike yrker.
- Vanntilvenning.