Plan for pedagogisk innhold, Høknes barnehage

3 Progresjonsplan for Høknes barnehage

3.1 Kommunikasjon, språk og tekst

1 år     

  • Hjelpe barna med å lære rutiner og forstå hverdagsord 
  • Positive opplevelser med verbal og non- verbal kommunikasjon 
  • Bruke alternativ, supplerende, kommunikasjon som uttrykksform ved bruk av Rolltalk og tegn til tale 
  • Delta på aktiviteter som sang og sangleker, lese og peke i bøker, rim og regler, fortellinger 
  • Imitere andre, og for eksempel sangleker, borte-bø-lek, hente og gi, se og peke 
  • Herme etter lyder · Begynnende turtaking 
  • Være lyttende og oppmerksomme 
  • 1 og 2 ords- setninger

2-3 år

  • Bruke alternativ, supplerende, kommunikasjon som uttrykksform ved bruk av Rolltalk og tegn til tale 
  • 2-3 ords setninger 
  • Lyttetrening 
  • Utrykke seg forståelig og tydelig, stille spørsmål 
  • Vise interesse for billedbøker, rim og regler, sangleker 
  • Mestre enkel turtaking 
  • Delta i enkel rollelek 
  • Spille enkle brettspill og puslespill 
  • Forstår noen fargenavn 
  • Sette ord på ønsker og følelser

4-5 år

  • Fortelle en historie med en viss sammenheng 
  • Bruker rimord, tøyser og leker med språket 
  • Bruker språket til å skape gode relasjoner, delta i rollelek og som redskap til å løse konflikter. 
  • Leker med bokstaver, lyder og tallbegrep   

Skolestartere

  • Bruke språket til og skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter, språkleker. 
  • Lek med bokstaver, lyder og tallbegrep. 
  • Rime og lage gåter. 
  • Skrive, øve på å skrive sitt eget navn, høytlesning fra bøker, sanger med flere vers, uttrykke seg muntlig i gruppe og en- til en, øve på å fortelle om opplevelser og erfaringer, sette ord på følelser.
  • Mestrer hverdagsspråket med småord og bøyninger, og har rett setningsstruktur. 
  • Forstår kollektive beskjeder 
  • Viser begynnende interesse for leke lesing og lekeskriving
     

3.2 Kropp, bevegelse, mat og helse

1 år   

  • Faste måltider. 
  • Faste stelletider, nok søvn og hvile. 
  • Legge til rette for fysisk aktiviteter både ute og inne. 
  • Allsidig sanseopplevelse og sunt kosthold. 
  • Drikke og spise selv. 
  • Tilrettelegger motoriske utfordringer og aktivitet utfra utvikling, både for fin og grovmotorikk.

2-3 år

  • Fortelle en historie med en viss sammenheng. 
  • Bruker rimord, tøyser og leker med språket. 
  • Bruker språket til å skape gode relasjoner, delta i rollelek og som redskap til å løse konflikter. 
  • Leker med bokstaver, lyder og tallbegrep.
  • Fortelle en historie med en viss sammenheng. 
  • Bruker rimord, tøyser og leker med språket. 
  • Bruker språket til å skape gode relasjoner, delta i rollelek og som redskap til å løse konflikter. 
  • Leker med bokstaver, lyder og tallbegrep.

4-5 år

  • Mestre fysisk aktiviteter. 
  • Lære å kjenne egne begrensninger. 
  • Glede ved å være i bevegelse både ute og inne.

Skolestartere

  • Respekt for egen kropp, alle er forskjellige. 
  • Utfordre egne grenser. 
  • Kjenne glede over å være ute i alle slags vær. 
  • Ta vare på egne ting som klær, matboks, drikkeflaske. 
  • Kunne kle på seg selv. Vite hva man skal ha på seg. 
  • Kunne sitte i ro over en litt lengre periode.
  • Kunne holde søkelys på en aktiviteter over en litt lengre periode.
     

3.3 Kunst, kultur og kreativitet

1 år    

  • Formgivende aktiviteter, fingermaling, vi lager kunst selv, få variert erfaring med estetisk materiell.

2-3 år

  • Navn på farger, ulike maleteknikker, modell-leire, lekedeig, gruppeerfaring gjennom opplevelser, utkledningsklær, eventyrfortellinger hvor barna deltar selv, lytte, danse, bevegelse til musikk. Tegne og male hodefoting.

4-5 år

  • Eventyrfortellinger hvor barna deltar selv. 
  • Lytte, danse og bevege seg til musikk. 
  • Blyantgrep.

Skolestartere  

  • Oppleve glede og felleskap i møte med kunst, kultur og kreativitet, oppleve ulike kulturelle uttrykksformer: dans, bilder, drama, oppleve glede ved å selv være kreativ og skape ting selv, ulike teknikker og uttrykksformer. 
  • Opplever glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet
     

3.4 Natur, miljø og teknologi

1 år    

  • Legge til rette for varierte opplevelser ute. 
  • Få mulighet til å bruke sansene og undre seg. 
  • Få kjennskap til norsk husdyr.
  • Miljøpedagogisk opplegg.

2-3 år

  • Få mulighet til å utforske nye uteområder. 
  • Sanke ting i naturen. 
  • Bli kjent med de ulike årstidene.

4-5 år

  • Videreføre kjennskap til de ulike årstidene. 
  • Bli introdusert for kildesortering. 
  • Introduserer barna for miljøvern og gjenbruk. 
  • Få kunnskap om dyr, insekter, fisk og planter.
  • Miljøpedagogisk opplegg.

Skolestartere

  • Oppleve glede ved å ferdes i naturen, undre seg.
  • Begynnende forståelse for samspillet mellom naturen og oss mennesker. 
  • Lære om solsystemet og naturfenomener. 
  • Enkle kjemi/ fysikk forsøk.
  • Miljøpedagogisk opplegg.
     

3.5 Antall, rom og form

1 år   

  • Sortering. 
  • Begrep: stor- liten. 
  • Finne sin egen plass i gangen og ved bordet. 
  • Bli introdusert med tallremse, særlig 1,2,3.
  • Erfaring med rom og plassering. 
  • Kjenne på, stryke, klemme på forskjellige former og figurer, sanger/eventyr med tallsymboler.

2-3 år

  • Begynnende peketelling. 
  • Orientere seg i barnehagen, vite hvor rommene er. 
  • Kunne begreper som liten, mellom, stor, over og under. 
  • Kjenne til tallene opp til ti. 
  • Kjenne igjen noe geometriske figurer: sirkel, kvadrat og trekant. 
  • Utforske former, symmetri og mønstre.

4-5 år

  • Kjenne til ukedagene, måneder og de forskjellige årstidene.
  • Kjenne til bokstaver og tall. 
  • Mengde og øyemål. 
  • Enkle regelleker. 
  • Få kjennskap til størrelsesbegreper.

Skolestartere

  • Kjenne igjen symboler på en terning. 
  • Tidsbegreper: i går, i dag, i morgen osv. 
  • Kunne navn på ukedagene og etter hvert i rekkefølge. 
  • Orientere seg etter enkle kart, for eksempel skattekart. 
  • Bli kjent med tallene opp til 20. 
  • Forstå sammenheng mellom tall og mengde. 
  • Kopiere/ lage egne mønstre. 
  • Vekt og volum. 
  • Mer avanserte spill og regelleker. 
  • Kjennskap til enkle regnestykker.
     

3.6 Etikk, religion og filosofi

1 år   

  • Markere høytider på enkelt nivå. 
  • Anerkjennelse fra voksne. 
  • Ta barn på alvor. 
  • Omsorg fra voksne.

2-3 år

  • Undre seg sammen. 
  • Erfaring i å dele med andre. 
  • Erfaring med å ta egne valg. 
  • Prate om følelser: glad, lei seg, sint, redd. 
  • Bli godt kjent med hva egne følelser innebærer og betyr, for å gi grunnlag for å utvikle empati. 
  • Utvikle evne til å vise omsorg for hverandre. 
  • 4-5 år
  • Tilegne seg vaner for vanlig høflighet. 
  • Bli bevisst på at egne handlinger påvirker hverandre.
  • Sette grenser for seg selv.
  • Barn skal erfare at «det er flott å være meg, det er flott å være forskjellig». 
  • Trene på å tenke gjennom ting. 
  • Være nysgjerrig. 
  • Samtale og bøker om vennskap og følelser. 
  • Gjenkjenne følelser hos andre og utvikle empati. 
  • Bli kjent med ulike kulturer. 
  • Bli kjent med høytider og tradisjoner. 
  • Undring over livet. 
  • Vise respekt og toleranse for hverandre i det vi sier og gjør.

Skolestartere  

  • Reflektere over hvem man er som person, og hvordan man vil være.
     

3.7 Nærmiljø og samfunn

1 år 

  • Bli trygge på seg selv, voksne og andre barn i barnehagen. 
  • Bli kjent i og rundt barnehagen. 
  • Bli en del av et fellesskap og erfare å måtte ta hensyn til hverandre.

2-3 år

  • Utvide kjennskapen i nærmiljøet. 
  • Lære å ta hensyn til hverandre. 
  • Begynnende opplæring om trafikksikkerhet. 
  • Besøke steder i nærmiljøet. 
  • Nasjonaldagen 17. mai. 
  • Samefolkets dag 6. februar. 
  • EID - bør forklares.

4-5 år

  • Barnehagens nærmiljø. 
  • Lære om hvor vi bor. 
  • Utvikle forståelse for ulike tradisjoner og skikker.

Skolestartere  

  • Barnehagens nærmiljø. 
  • Besøke skolene. 
  • Barna skal erfare at de har medvirkning og er del av et demokratisk samfunn. 
  • Lære om ulike yrker. 
  • Vanntilvenning.