Plan for pedagogisk innhold, Høknes barnehage

Årsplanen er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet, og skal dokumentere barnehagens valg og begrunnelser. Årsplanen består av to deler: 

  1. Felles digital årsplan for alle kommunale barnehager som du kan lese på kommunens hjemmeside.
  2. Detaljert plan for barnehagens pedagogiske innhold (denne planen).

I denne planen beskriver vi i hovedsak barnehagens innhold og arbeidsmåter. Her får du informasjon om hvordan barnehagen vil arbeide for å omsette barnehageloven, rammeplanens formål, innhold og kommunale føringer, til pedagogisk praksis.

Pedagogisk innhold.

Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette SKAL barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen.

Ifølge den franske filosofen Maurice Merleau-Ponty er barn født med evner. De trenger veiledning, erfaringer og kunnskap for å utvikle disse evnene ytterligere. Barna utvikler seg forskjellig og trenger ulike tilnærmingsmetoder for læring. De voksne i barnehagen skal se gruppen som helhet, men også enkeltbarnet – og hva hvert enkelt barn trenger. 
For at hvert enkelt barn skal holde seg i flytsone og utvikle seg, må de utfordringene de presenteres for være overkommelige i forhold til det nivået de befinner seg på.

Vi jobber hver dag aktivt med å ta barna i å gjøre noe bra.
Positiv adferd skal roses og anerkjennes. Det er viktig for å bygge gode relasjoner og selvtillit. Dette gjenspeiler seg igjen i leiken, og i samhandling med andre, både mellom voksne og barn og mellom barn og barn.
I Høknes barnehage legger vi vekt på å være Autoritative voksne. Et kjennetegn på autoritative voksne er at de bygger gode, varme relasjoner som de hele tiden pleier og holder ved like. Autoritative voksne har respekt for barnets selvbestemmelse, og fremmer medbestemmelse for barnet. De voksne har også klare forventninger, og følger opp barnet på en tydelig måte når det gjelder grenser og normer. Forskning viser at barn trenger tydelige voksne som gir barna forutsigbarhet og struktur (D. Baumrinds modell 1971, 1991)
Med rom for alle, og blikk for den enkelte er vår visjon.