5. Omsorg, lek, læring og danning
Et viktig grunnlag for allsidig utvikling er barnets behov for omsorg, lek, læring og danning. Disse områdene er derfor grunnleggende gjennom hele barnehageåret.
I våre barnehager skal barnet oppleve:
Omsorg
- Trygghet og trivsel, og utvikling av empati og nestekjærlighet.
- Å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.
- Omsorgsfulle relasjoner mellom barn og personalet og mellom barna.
- At barnas egne omsorgshandlinger verdsettes.
Lek
- At leken har en sentral plass og at lekens egenverdi anerkjennes.
- Gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.
- At leken er en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.
- Glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
- Ulike muligheter for lek og ulike typer lek som utvikler fantasi og forestillingsevne.
- Et leke- og læringsmiljø som er lystbetont, meningsfullt og frivillig.
Læring
- Et læringsmiljø som gir barna mulighet til å utvikle ny kunnskap, forståelse og nye ferdigheter.
- Alltid å ha muligheten til å utvikle gode relasjoner og godt samspill med andre.
- At alle ansatte legger til rette for utvikling av gode holdninger.
- Å ha mulighet til å utvikle fantasi, undring, nysgjerrighet, kreativitet og lærelyst.
Danning
- At alle ansatte legger til rette for utvikling av evner til å reflektere over egne handlinger og væremåter.
- Gode danningsprosesser som setter barnet i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen.
- Å se seg selv og andre som et verdifullt medlem av et større fellesskap.
- Samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.
Rammeplan for barnehagen - om barnehagens formål og innhold, informasjon hos Utdanningsdirektoratet