Årsplan 2024-2025, Kommunale barnehager

5. Omsorg, lek, læring og danning

Et viktig grunnlag for allsidig utvikling er barnets behov for omsorg, lek, læring og danning. Disse områdene er derfor grunnleggende gjennom hele barnehageåret. 

I våre barnehager skal barnet oppleve: 


Omsorg 

  • Trygghet og trivsel, og utvikling av empati og nestekjærlighet.
  • Å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.
  • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn og personalet og mellom barna.
  • At barnas egne omsorgshandlinger verdsettes. 

Lek 

  • At leken har en sentral plass og at lekens egenverdi anerkjennes.
  • Gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. 
  • At leken er en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.
  • Glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
  • Ulike muligheter for lek og ulike typer lek som utvikler fantasi og forestillingsevne.
  • Et leke- og læringsmiljø som er lystbetont, meningsfullt og frivillig.

Læring 

  • Et læringsmiljø som gir barna mulighet til å utvikle ny kunnskap, forståelse og nye ferdigheter.
  • Alltid å ha muligheten til å utvikle gode relasjoner og godt samspill med andre.  
  • At alle ansatte legger til rette for utvikling av gode holdninger.
  • Å ha mulighet til å utvikle fantasi, undring, nysgjerrighet, kreativitet og lærelyst.

Danning 

  • At alle ansatte legger til rette for utvikling av evner til å reflektere over egne handlinger og væremåter.
  • Gode danningsprosesser som setter barnet i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen. 
  • Å se seg selv og andre som et verdifullt medlem av et større fellesskap. 
  • Samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.

Rammeplan for barnehagen - om barnehagens formål og innhold, informasjon hos Utdanningsdirektoratet