Halldis (18) fikk kulturstipend

Halldis er 18 år og kommer fra Spillum. Stipendet på 15.000 kroner er ment som en anerkjennelse og skal bidra til muligheter for videreutvikling.

Pianist og organist Halldis Fjell mottok Namsos kommunes første ungdomsstipend for kulturutøvere. Her sammen med ordfører Arnhild Holstad.

Juryens begrunnelse

«Namsos kommunes ungdomsstipend til kulturutøvere skal bidra til å gi unge mennesker innenfor kunst- og kulturfeltet mulighet til videreutvikling innenfor sine felt. Stipendet skal være en anerkjennelse til unge kulturutøvere. Det skal særlig legges vekt på å hjelpe frem yngre, lovende ungdommer fra kommunen før de fanges opp av sentrale stipend- og støtteordninger.

Ungdomsstipendet består av et diplom og en pengesum på 15 000 kroner.

Juryen for ungdomsstipendet 2021 har bestått av leder i ungdomsrådet Karen Bergslid,  leder for Utvalg for Folk Gina Berre, politisk valgt representant fra Utvalg for Folk Simon Sanka Jensen og ordfører Arnhild Holstad.

Namsos kommune har i stipendets første år mottatt mange svært gode søknader fra unge og lovende utøvere innen idrett, sang, musikk, visuell kunst, skriving, teater og dans.

Årets stipendmottaker har allerede oppnådd mye, og ferdighetene er et resultat av nesten elleve års målbevisst øving.

Det har gjennom disse årene vært en rekke konserter i regi av kulturskolen, men også oppdrag på ulike andre arrangementer. I tillegg er det mye musikk og musisering i heimen sammen med søsken, og hun har de siste årene også jobbet som vikar for pianolærere på kulturskolen og fått erfaring i å undervise andre.

Fra de første kulturskoletimene på piano som åtteåring, har hun i senere tid også valgt et nytt instrument, som er mer utradisjonelt blant dagens unge – nemlig kirkeorgel. Også på dette instrumentet holder hun et svært høyt nivå, noe som også ble understreket av professor Bjørn Andor Drage da hun deltok på masterclass med ham.

Komiteen er imponert over stipendmottakerens tydelige ambisjoner og planer om deltakelse på kurs, masterclasser og søknader til talentutviklingsprogrammer. Mottakeren synliggjør at hun ønske å satse og bruker mye tid på å nå sine mål. Hun ønsker også å bli kjent med flere som deler samme interesse for piano og kirkeorgel som henne selv, og skriver:

– Jeg har spilt piano i snart 11 år nå, men føler at det bare er begynnelsen. Jeg ønsker å utvikle meg videre både teknisk og musikalsk ved å ta flere musikkfag slik at jeg kan oppnå drømmen om å opptre sammen med et orkester.

Komiteen har stor tro på at stipendmottakeren vil nå sine drømmer. Namsos kommunes ungdomsstipend til kulturutøvere 2021 går til Halldis Fjell!

Gratulerer!»

Pianist og organist Halldis Fjell spiller for Namsos kommunestyre.

Ungdomsstipend til kulturutøvere