2.0 Namsos kommunes hovedmål
2.1 Kommuneplanens samfunnsdel
Et av hovedmålene i Namsos kommunes samfunnsplan er å skape vekst og utviklingskraft. Vi skal legge til rette for vekst og utvikling i hele kommunen. Det skal skapes gode og attraktive bo- og oppvekstmiljøer og legge til rette for bosetting. Sikring av god infrastruktur vil være viktig, herunder ivareta og utvikle kommunale veger og nye samferdselstiltak. Namsos kommune har valgt 12 retningsgivende innsatsområder for perioden 2020-2032. Innsatsområdene skal bidra til å nå internasjonale bærekraftmål.
Ett av de 12 delmålene er infrastruktur og samferdsel.
- Namsos kommune skal bidra til å sikre god infrastruktur, herunder veier, mobil- og bredbåndstilgang i hele kommunen.
- Namsos kommune skal jobbe for et godt kollektivtilbud på sjø, land og i lufta for sine innbyggere og besøkende.
- Namsos kommune skal bidra til å sikre god trafikksikkerhet.
Dette skal vi bl.a. få til ved å ha fokus på tilgjengelighet for alle trafikantgrupper, også mennesker med funksjonsnedsettelse, avsette tilstrekkelig areal til fortau, gang-/sykkelveger, bussholdeplasser, sykkelparkering, bilparkering og ladepunkt for elbiler i hele kommunen.
Ny hovedplan veg skal være det verktøyet vi skal bruke for å kunne innfri flere av delmålene.
2.2 Mål og strategi
Det er nedenfor satt opp hovedmål og delmål for det kommunale vegnettet og funksjoner som hører sammen med dette. Målformuleringen er i samsvar med visjon og hovedmål for Namsos kommune.
2.2.1 Hovedmål:
- Vegnettet skal utformes, bygges og drives slik at det kan oppfylle den funksjon vegen har i kommuneplanen/arealdelen og i reguleringsplanene.
- Vegen skal være trygg å ferdes på for alle trafikanter.
- Det skal være en hierarkisk struktur i vegsystemet. Vegnettet skal planlegges i samsvar med gode reguleringsmessige og trafikktekniske prinsipp angitt i vegnormalene.
- Vegnettet skal legge til rette for kollektiv trafikk. Det skal gi gode vilkår for fotgjengere, syklende og forflytningshemmede.
- Alle veger skal ha bredde og dekkestandard tilpasset trafikkgrunnlaget slik at vegen blir tjenlig for innbyggerne.
2.2.2 Delmål
- Ved forsterkning og dekkevedlikehold/asfaltering skal hovedveger/samleveger, andre veger det går kollektiv trafikk på og gang- /sykkelveger/fortau prioriteres foran adkomstveger. Dette gjelder både sommer og vintervedlikehold.
- Ingen hovedveger, samleveger eller gang- og sykkelveger/fortau skal ha lavere dekkestandard enn tilstand 4,0 dvs. god.
- Ingen adkomstveger skal ha dekkestandard lavere enn tilstand 3,5 dvs. god/mindre god.
- Tillatt aksellast på kommunale kjøreveger bør være 10 tonn.
- Veger det er lagt nytt dekke på skal ikke graves i før det har gått minst 3 år fra asfaltering, med unntak av reparasjoner.
- Alt gravearbeid skal utføres til minst mulig skade for vegen, og vegkroppen skal være i minst like god stand som før når gravearbeidet er fullført.
2.2.3 Strategi:
- Dekkevedlikehold skal som hovedprinsipp gjennomføres som forebyggende vedlikehold.
- Vedlikehold-/utbedring- og nyanlegg på veg må koordineres med lednings- og kabelleggende etater. Planhorisonten for alle tiltak bør være 4 - 5 år.
- For graving i veg skal gravemelding benyttes. De kommunale regler for graving i kommunale veger skal etterleves. Kontroll og oppfølging må prioriteres.
- Det skal hvert 4 år legges fram en driftsplan for kommunale veger. Planen skal vise effektiv bruk av disponible midler med tanke på best mulig veg for alle brukere.