Handlingsplan for trafikksikkerhetsarbeidet i Namsos kommune 2024-2027

14 Gjennomførte trafikk-telling og fartsmålinger høst 2023

Kommunen får fra velforeninger/nabolag og enkeltpersoner 
bekymringsmeldinger om fart og støy fra lokal trafikk. Høyere fart enn skilta 
fartsgrense står personbiler i all hovedsak for, mens støy står brorparten av 
mopeder/ATV`er for.

Bakgrunn for valgt skilta 30 km/t i flere bydeler

Ulykkesstatestikk fra Trondheims området viser at:
«Veger med fartsgrense 40 km/t og 50 km/t har forholdsmessig høy andel ulykker 
med drepte og hardt skadde».

«Veger med fartsgrense 30 km/t har en forholdsmessig lav andel ulykker med drepte 
og hardt skadde». 

Etter gjennomført fartsmålinger i èn uke på fire kommunale veger, ser farts-bilde 
slik ut i skilta med fart 30 km/t: 

Fartsmålinger kommunale veger 30 km/t
Sted Alle under Alle over 10 km/t over 20 km/t over 30 km/t over
Overhallsvegen 1874 10398 3047 714 96
Havikvegen 1499 5566 1470 325 19
Setervegen 102 2299 1210 140 23
Spillumsåsvegen 334 2029 478 64 2
Fartsmålinger - resultater i %
Sted Alle under Alle over 10 km/t over 20 km/t over 30 km/t over
Overhallsvegen 15 % 85 % 25 % 6 % 1 %
Havikvegen 21 % 79 % 21 % 5 % 0 %
Setervegen 4 % 96 % 50 % 6 % 1 %
Spillumsåsvegen 14 % 86 % 20 % 3 % 0 %