Plan for universell utforming

Forslag til tiltak for 2022

Søke midler til større kartleggingsarbeid bygningsmasse og by- og fritidsmiljø

Kartlegging i egen regi

• Kartlegginger med fokus på barn og unge og fritidstilbud (svømmeanlegg, haller osv.)
  • Gå gjennom eksisterende kunnskap om skolebygg
  • Befaringer sammen med Norges handikapforbund
  • Vurdere status og ev. tiltak for universell utforming på digitale flater i nært samarbeid med kommunens webredaksjon

Deltakelse i pilot CRPD

Kompetanseheving og informasjon

• Lage kommunikasjonsplan for intern og ekstern informasjon om CRPD og universell utforming med konkrete og tidfestede informasjonstiltak til ulike målgrupper (innbyggere, politikere, ledere og ansatte i kommunen) og ved hjelp av ulike kanaler (hjemmeside, sosiale medier, interne informasjonsplattformer og media).
  • Ha et særlig fokus på CRPD og informasjon om dette til aktuelle saksbehandlere og fagmiljø i kommunen.

Jevnlig informasjon til råd for personer med funksjonsnedsettelser om status og framdrift.