Klima- og miljøplan 2022-2025

2 Namsos kommunes visjon og hovedmål

I kommuneplanens samfunnsdel for 2020-2032 er kommunens visjon og hovedmål beskrevet. Namsos kommunes visjon er: Sammen skaper vi muligheter. Namsos kommunes to hovedmål er: Innbyggeren er «sambygger» i Namsos kommune, og Namsos kommune har vekst- og utviklingskraft. I dette planarbeidet forsøkes det å etterleve både visjon og hovedmål i lys av temaområdet klima og miljø. For å oppnå både nasjonale, regionale og lokale klimamål vil det i årene fremover være viktig for Namsos kommune å jobbe sammen med innbyggere og næringsliv.

I kommuneplanens samfunnsdel for 2020-2032 fremkommer det at Namsos kommune har valgt ut seks gjennomgående og sektorovergripende tema som skal vektlegges i planarbeidet. Et av disse er klima og miljø. Det er i tillegg en uttrykt målsetting at Namsos kommune skal være med på omskifting til et grønt samfunn, og være en foregangskommune innen miljø- og klimatiltak. Kommunen skal være offensiv i sin klimapolitikk, og målet er å være klimanøytral (netto null utslipp) innen 2030.