Alkoholpolitisk handlingsplan 2025-2028

3. Namsos kommunes målsettinger i perioden 2025-2028

Kommunens alkoholpolitikk skal bygge opp under overordna målsettinger ved å:

  • Være tydelig og forutsigbar og bidra til ansvarlig alkoholhåndtering.
  • Bidra til å begrense skader som alkoholbruk kan innebære for individ og samfunn.
  • Legge til rette for god dialog og samarbeid mellom kommune, politi og bevillingshavere.
  • Redusere overskjenking og hindre at mindreårige får tilgang til alkoholholdige drikkevarer.
  • Legge til rette for trygge og attraktive arrangement og tilbud, herunder også rusfrie arrangement.

Målene understøttes i kommunens Forebyggende plan 2024-2027 , hvor det påpekes viktigheten av at: “Den helhetlige innsatsen og samhandling aktørene imellom medvirker til å skape trygge oppvekstmiljø for barn og unge. Dette bidrar til å hindre utenforskap, psykiske plager, rus, kriminalitet og andre utfordringer”. 

3.1 Strategier for å nå målene

3.1.1 Ansvarlig alkoholhåndtering

Servering og salg av alkohol kan gi inntekter, arbeidsplasser og trivsel i kommunen, men det kan også medføre kostnader og menneskelige lidelser. Kommunene skal derfor ha folkehelseperspektivet med i alkoholpolitikken. 

Ansvarlig alkoholhåndtering skal bidra til å:

  • Heve kompetansen til ansatte ved skjenkesteder
  • Fremme folkehelse og begrense rusmiddelrelaterte skader
  • Sørge for et trygt og godt uteliv
  • Forebygge overskjenking og skjenking til mindreårige
  • Hindre vold og ordensforstyrrelser

 3.1.2 Ansvarlig vertskap

Namsos kommune skal være en aktiv samarbeidspartner og bidragsyter i arbeidet med ansvarlig alkoholhåndtering. Kurs i ansvarlig alkoholhåndtering gir kunnskap om regelverk og situasjonshåndtering for dem som jobber på skjenkesteder. Dette som et tiltak for å gi innbyggerne gode, trygge møtesteder og redusere rusrelaterte skader og ulykker i lokalmiljøet. Namsos kommune vil legge til rette for at bevillingshavere og ansatte ved skjenkesteder gjennomfører opplæringen, og vil oppfordre til dette i vedtaksbrev, samt stille lokaler og PC til rådighet for de som har behov for det.

3.1.3 Samarbeid og dialog

Kommunen skal arbeide for god dialog med og veiledning av salgs- og skjenkesteder, og andre som innehar midlertidige bevillinger.

Kommuneadministrasjonen initierer årlig samarbeidsmøte mellom bevillingshavere, politi, skjenkekontroll og kommune for å legge til rette for best mulig dialog og informasjonsutveksling.