Smittevernplan for Midtre Namdal

3 Beredskap og utbrudd

3.1 Kommuneoverlegens ansvar 

Kommuneoverlegen har det faglige smittevernansvaret i kommunene, og skal lede arbeidet og gi råd om tiltak og utforme særskilte pålegg som behøves for å håndtere smittesituasjoner som truer befolkningen.

3.2 Helsepersonellets varslingsplikt 

Lege, sykepleier, jordmor eller helsesøster som mistenker eller påviser et tilfelle av smittsom sykdom, og det er nødvendig med smitteverntiltak for å forebygge flere tilfeller, skal med hjemmel i Smittevernloven varsle kommuneoverlegen. Meldingen skal komme raskt og fortrinnsvis på telefon. 

3.3 Varsling ved utbrudd av smittsom sykdom i institusjon

Mistenkte eller påviste utbrudd av smittsomme sykdommer i kommunal helseinstitusjon skal straks varsles til kommuneoverlegen. Dette gjelder både Norovirus og andre mer sjeldent forekommende årsaker. Kommuneoverlegen varsler Statsforvalteren og smittevernvakta ved FHI, som skal varsle Helsedirektoratet ved alvorlige utbrudd. Kommuneoverlegen skal til dette benytte FHI sitt nettbaserte system for utbruddsvarsling, Vesuv. Ved alle utbrudd skal kommuneoverlegen varsle kommunedirektøren om situasjonen, for å sikre informasjon og nødvendig ressurstilgang for tiltak. Ved utbrudd eller allmennfarlig smittsom sykdom må kommuneoverlegen vurdere behov for informasjon overfor allmennheten, og stå ansvarlig for informasjonen som gis ut. Mattilsynet skal varsles ved smitte og utbrudd som kan skyldes næringsmidler, drikkevann og akutte forgiftninger. Kommuneoverlegen har samarbeidsavtale med nærmeste regionskontor i Namsos. Kontakten går via Mattilsynetssentralbord. Meldinger om utbrudd kan også komme fra statlig myndighet via FHI eller Statsforvalteren til kommuneoverlegen, oftest per telefon. Fylkeslegen skal ha kontaktinformasjon til den som til enhver tid har smittevernansvaret i den enkelte kommune. Kommuneoverlegen skal holde Statsforvalteren oppdatert på kontaktinformasjon. Noen sykdommer i gruppe A skal varsles muntlig straks til FHI. Informasjon om varslingsplikt finnes på Melding og varsling om smittsom sykdom - FHI.

3.4 Beredskapsutvalg smittevern

Ved en større smittesituasjon kan kommuneoverlegens/smittevernlegens innsats være nødvendig for å vurdere situasjonen og foreslå tiltak. Dette kan gjelde i flere kommuner i Midtre Namdal samtidig (muligheter for pandemi, større epidemier og ekstern trussel). Når flere kommuner skal håndtere felles smittesituasjon, etableres en felles regional smittevernstab under ledelse av kommuneoverlegen. Staben skal være premissgivende for den faglige innsatsen, og rådgivende for alle berørte samarbeidskommuner i Midtre Namdal. Lokalisering av smittevernstab er ikke fast. Er situasjonen slik at det opprettes kriseledelse i flere kommuner skal kommuneoverlegen sitte i Namsos kommune sin kriseledelse ifølge samarbeidsavtalen. Arbeidet er avhengig av tilgang til virtuelt møterom/videokonferanser. Hver kommune kan bli bedt om å stille med liaison til smittevernstaben i tillegg til å følge møter online. 

I smittevernstab benyttes tilgjengelig informasjon fra nasjonale og lokale kilder, om smittestoff, smittevei og utbredelse til å presentere og drøfte fortløpende status- og risikooppdateringer for ledelsen i kommunene og eventuelt legetjenesten, som grunnlag for å utarbeide lokale smitteverntiltak. Arbeidet kan for eksempel organiseres som kommuneoverlegens felles møter med kommunedirektørene, beredskapskoordinatorer, helsesjefer og kommunikasjonsressurs. Faglig avgrensede tema og avklaringer av smitteverntiltak i sektorene kan på tilsvarende måte tas opp samlet gjennom felles møter i beredskapsutvalg smittevern og felles møter med oppvekstsektoren. 

Større utbrudd kan igangsette arbeid etter kommunenes plan for kriseledelse, med en egen kommunikasjonsplan og mulighet for raske beslutninger. Smittevernkompetansen på kommunenivå blir gjennom dette tydelig del av kommunens beslutningsgrunnlag. På relativt kort tid kan da større tiltak gjennomføres – for eksempel oppsett av midlertidige lokaler for diagnostisering eller vaksinering, stengning av virksomhet, informasjonsarbeid og innkjøp av materiell som trengs ut over vanlig lagerkapasitet.

3.5 Faglig støtte for vurderinger og anbefalinger 

Smittevern forståelse og tiltak mot konkrete sykdommer er listet opp ved Folkehelseinstituttets Smittevernveileder: Smittevernhåndboka - FHI Vakthavende overlege ved Folkehelseinstituttet er på døgnbasis tilgjengelig som faglig veileder for kommuneoverleger i arbeidet med smittevern. Smittevernarbeid er en viktig del av fagfeltene som inngår i spesialisering i samfunnsmedisin. Kommuneoverlege og andre smittevernansvarlige leger i kommunen bør derfor ha eller være i et utdanningsløp for denne spesialiteten. Kolleger i andre kommuner, smittevernansvarlige i sykehus og fylkeslegen er viktige for å opprettholde et faglig nettverk for smittevernleger og kommuneoverleger.