Kommunikasjonsstrategi

Kommunikasjonsstrategi 2022-2024, vedtatt i Namsos kommunestyre.

Grunnlaget for strategien er kommunens samfunnsoppdrag og verdier, og kommunelovens krav om aktiv kommunikasjon og informasjon. Kommunikasjon er et virkemiddel for å nå kommunens mål og synliggjøre kommunens oppgaver. Kommunikasjonsstrategien er forankret i kommunens strategihus.

Språk er makt, og kommunen skal vektlegge god kommunikasjon. Vi skal være inkluderende, i tråd med verdiene våre. Skal kommunens visjon «Sammen skaper vi muligheter» realiseres, er det et helt sentralt poeng at kommunikasjon alltid er toveis. Det er like viktig at innbyggerne, næringsliv og andre har gode muligheter for innspill til og dialog med kommunen som at kommunen når ut med sin kommunikasjon.

Kommunens samfunnsoppdrag

  • Rammen for lokaldemokratiet
  • Produserer velferdstjenester
  • Er myndighetsutøver
  • Er samfunnsutvikler

Derfor kommuniserer vi til og med innbyggerne

  • Fordi vi skal gi kunnskap om kommunens tjenester, tilbud og oppgaver
  • Fordi vi skal stimulere til medvirkning, dialog og deltakelse
  • Fordi vi skal styrke kommunens omdømme for innbyggere og besøkende
  • Fordi vi skal skape trivsel, tilhørighet og stolthet

Overordnede målsettinger for vår kommunikasjon

  • Kommunens hjemmeside videreutvikles som kommunens hovedkanal for kommunikasjon med innbyggerne
  • Rekruttering og omdømmebygging er prioriterte områder, og kommunen skal formidle de gode historiene om egne tjenester
  • Krav til klarspråk og universell utforming legger viktige føringer for kommunens kommunikasjonsarbeid framover, og Namsos kommune skal ivareta disse kravene på en god måte

Tiltak for å oppnå disse målsettingene utvikles gjennom årlige handlingsplaner som vedtas administrativt og legges fram for kommunestyret til orientering.