Mulighetsteam - spørsmål og svar"Sammen skaper vi muligheter" er Namsos kommune sin visjon. Og det er nettopp det dette handler om. En lokal idè, eller et brennende ønske om å få til noe, en forandring eller forbedring, noe nytt i ditt lokalmiljø, kan bli realitet gjennom et mulighetsteam. Et mulighetsteam består av medlemmer fra et lokalmiljø, et lag eller en forening og representanter fra kommunen. Mulighetsteamet tar ideen videre fra ide til handling, og får ting til å skje. Nedenfor får du svar på det meste som handler om mulighetsteam i Namsos kommune. Ta direkte kontakt med oss dersom du har flere eller andre spørsmål. Hva er mulighetsteam? Mulighetsteam er en gruppe mennesker som vil jobbe mot samme mål; å få til forandring i lokalmiljøet. Gruppen settes sammen av personer med en ide (gjerne fra et lokalmiljø eller et lag eller en forening), og ressurspersoner/fagpersoner fra kommunen. Mulighetsteamet jobber med ideen og fordeler arbeidsoppgaver som må løses for at ideen eller ideene skal bli realisert. Hvem kan være med i mulighetsteam? Alle innbyggere i Namsos kommune kan være med i et mulighetsteam. Fra ideen oppstår og til et mulighetsteam er etablert, velges det medlemmer som skal delta i mulighetsteamet. Fra lokalmiljøet velges det 3-4 medlemmer, og fra kommunen oppnevnes det 2-3 personer avhengig av hva det er som skal løses. Til sammen utgjør denne gruppen et mulighetsteam. Hvem gjør hva i et mulighetsteam? Et mulighetsteam består av 3-4 personer fra et lokalmiljø, en grend, et lag eller en forening, og 2-3 personer som jobber i Namsos kommune. Tidlig i prosessen, rett etter at mulighetsteamet er etablert, settes det opp en liste over oppgaver som skal løses og ressurser knyttet til oppgavene. De fleste oppgavene skal løses av og med lokale krefter, og noen oppgaver skal løses av kommunen. Oppgavene søkes løst mellom møtene i mulighetsteamet. Eksempler på oppgaver kan være å ta kontakt med lokale grunneiere for en avklaring, undersøke muligheter for ekstern finansiering, og lage invitasjon og invitere til dugnad. Hvordan jobber et mulighetsteam? Etter at mulighetsteamet er oppnevnt og satt, lages det en liste over oppgaver som skal løses og en tidsplan for når oppgavene skal være løst. Mulighetsteamet møtes jevnlig, og etter behov. Møtene gjennomføres helst der hvor oppgavene skal løses. Det oppnevnes en prosessleder og en sekretær. Publisert 25.08.2021 09:15 Sist endret 26.07.2024 13:03