Bestemmelser og retningslinjer

Hensynssoner og faresoner

8.1 Hensynssone for reindrift (H520_) 

Hensynssone H520 omfatter henysnssone reindrift. Her ligger flyttlei og oppsamlingsplasser.

§8.1 Flytteleier og samlingsområder for tamrein.

Oppsamlingsplasser og flytteleier for tamrein sikres mot inngrep som hindrer flytting, slik at framtidig bruk av reinbeitearealene i kommunen kan ivaretas. 

8.2 Hensynssone for farled (H410)

§8.2 Farled Hensynssonen skal ivareta farledsarealer i sjø. 

Innenfor disse områdene kan det ikke etableres tiltak som hindrer den frie ferdselen til sjøs. uten tillatelse fra havne- og farevannsloven.

8.3 Hensynssone, bevaring kulturmiljø (H570) 

Hensynssone H570 omfatter utvalgte kulturmiljøområder av historisk betydning for samfunnsutviklingen. Kulturmiljøområdene inneholder ikke bare konkrete funn/bygninger, men også de områder de er i, da det enkelte ganger har betydning for forståelse av de enkelte kulturminner. 

§8.3 Bevaring kulturmiljø 

Hensynssoner for kulturmiljø vises i plankart med eget kartlag «H570 kulturmiljø», og skal hensyntas.

8.4 Hensynssone, båndlegging etter lov om kulturminner (H730)

§8.4 båndlegging etter lov om kulturminner 

Tillatelse til tiltak etter plan- og bygningsloven skal ikke stride med fredningsvedtak i medhold av kulturminneloven. Kulturminner er vist med eget kartlag som «H730 båndlegging etter lov om kulturminner». 

8.5 Faresone for høgspent (H370)

§8.5 Høgspent 

Innenfor faresone høgspent tillates det ingen tiltak jf. pbl. § 20-1.

8.6 Henssynssone for drikkevann (H110 og H120)

§8.6 Drikkevann 

For områder med sikringssone H110 og H120 for drikkevannskilder gjelder bestemmelser/klausulering knyttet til drikkevannsgodkjenningen. Det tillates ikke ny bebyggelse eller andre tiltak som kan forurense drikkevannskilden.

8.7 Hensynssone for skytebane (H360) 

Innenfor hensynssonen skal all bruk skje etter de bestemmelser som er fastsatt i politiets godkjente sikkerhetsinstruks. All skog skal så langt det er mulig bevares. 

8.8 Hensynssone 

Ras/skred, steinsprang, kvikkleire (H310) Se generelle bestemmelser §1.4. 

8.9 Hensynssone flom (H320) 

Se generelle bestemmelser §1.4. 

8.10 Sikringssone for forsvaret (H190_1)

§ 8.10 Sikringssone for forsvaret 

Innenfor faresone for forsvaret tillates det ingen tiltak jf. pbl. § 20-1.

8.11 Sikringssone Namsos flyplass (H190)

  1. Sikringssonen kommer som tillegg til bestemmelser og retningslinjer i underliggende formålsområde, og vises i temakart Sikringssone flyplass.
  2. Til enhver tid gjelder restriksjonsplan (ENM-P-08), byggerestriksjonkart (BRA-kart ENMS-P-09) og tilhørende sikringssoner for Namsos lufhavn, utarbeidet av Avinor fullt ut. Restriksjonsplan er tatt inn i temakart som sikringssone BRA flyplass. 
  3. 3. Alle nye reguleringsplaner innenfor restriksjonsområdene skal innarbeide høyderestriksjonene i form av hensynssoner eller det må i bestemmelsen angis maksimal tillat byggehøyde (mønehøyde) på bygninger og anlegg som ikke overstiger høyderestriksjonene i restriksjonsplanen. Reguleringsplanen skal forelegges Avinor og godkjennes før endelig vedtak kan gjøres. 
  4. Hensynssoner/sikringssoner ligger vedlagt som temakart, I dette tilfellet dreier det seg om: 
    1. Høyderestriksjonene/hinderflatene rundt rullebanen i henhold til restriksjonsplanen for lufthavnen, hjemlet i EASA-krav CS ADR-DSN.H (obstacle limitation surfaces) og CS ADR-DSN.J.475 (non-precision approach runways), gjeldene fra 08.12.2017. 
    2. Byggerestriksjoner rundt flynavigasjonsaleggene i henhold til BRA-kartet for lufthavnen, hjemlet i § 6 i Forskrift om kommunikasjons-, navigasjons- og overvåkingstjeneste (BSL G 6-1), vedtatt 27.06.2011. 
  5. Bestemmelser for hensynssoner/sikringssoner: 
    1. Andre sikringssoner, høyderestriksjoner/byggerestriksjoner omkring Namsos Lufthavn (H190_2) jf. temakart: Innenfor sikringssone H190_2 gjelder de høyderestriksjonene som er angitt med koter, ENM-P-08. For områder beliggende mellom de viste koter, skal høyderestriksjonen beregnes gjennom interpolasjon. Innenfor restriksjonsområdet kan det ikke etableres hinder (bygninger, vegetasjon, anlegg eller andre innretninger) som overstiger høyderestriksjonene som angitt på plankartet. Vegetasjonen skal holdes under hinderflatene, og nødvendig fjerning av vegetasjon kan bli gjennomført av Avinor. Det gjelder egen saksbehandlingsrutine for håndtering av utsjekk mot hinderflatene rundt rullebanen på lufthavnen. Alle nye reguleringsplaner innenfor sikringssone H190_2 skal innarbeide høyderestriksjonene i form av egne hensynssoner i reguleringsplanene. Alternativt må det i nye reguleringsplaner angis bestemmelser med maksimalt tillatt byggehøyde (mønehøyde) på bygninger og anlegg som ikke overstiger høyderestriksjonene i restriksjonsplanen ENM-P-08 for lufthavnen. Dersom det skal benyttes byggekraner som bryter med høyderestriksjonene i restriksjonsplanen, skal Avinor Namsos lufthavn varsles på forhånd og godkjenne kranbruken. Alle søknader om etablering av nye bygninger og anlegg innenfor sikringssone H190_3, det vil si områder med byggerestriksjoner rundt flynavigasjonsanlegg ved Namsos lufthavn vist med koter på Avinors tegning ENMS-P-09, skal håndteres etter egen saksbehandlingsrutine. For områder beliggende mellom de viste koter, skal byggerestriksjonen beregnes gjennom interpolasjon. Disse er vist i temakart BRA flyplass. 
  6. Turbulensforhold ved Namsos lufthavn: 
    Bygg, massedeponi, snødeponi og andre anlegg som vil få en høyde over rullebanen større enn 1/35 av avstanden vinkelrett til rullebanens senterlinje eller dens forlengelse med 2 km (basert på terskelhøyde), må forelegges Avinor for eventuell godkjenning. Dersom tiltaket ligger på terreng som er lavere enn rullebanen, skal tiltaket forelegges Avinor dersom det i seg selv er høyere enn 1/35 av avstanden vinkelrett til rullebanens senterlinje eller dens forlengelse. Avinor vil kostnadsfritt gjøre en forenklet vurdering av mulige turbulenseffekter tiltaket kan ha på operasjoner med luftfartøy. Dersom avinor finner at det er nødvendig med en mer detaljert turbulensanalyse, må tiltakshaver besørge og bekoste en slik analyse fra anerkjent leverandør. Dersom ikke godkjenner tiltaket, kan tiltakshaver påklage/anke beslutningen til Luftfartstilsynet. Klagen/anken skal sendes via Avinor for kommentar. 
  7. Farlig eller villedende belysning ved Namsos lufthavn: 
    Avinor skal høres i forbindelse med søknad om tiltak som endrer lyssettingen rundt lufthavnen og som kan ha innvirkning på sikkerheten for lufttrafikken. 
  8. Forebyggende tiltak mot «birdstrike» ved Namsos lufthavn:
    Det må i nye reguleringsplaner settes krav om at ny infrastruktur og endringer i landarealer som kommer i berøring/ligger i nærheten av inn- og utflygning samt etablerte soner for nødprosedyrer må utformes slik at de ikke tiltrekker seg fugler for hvile, mat eller hekking.
  9. Flystøysoner rundt Namsos lufthavn: 
    Innenfor rød støysone bør det ikke oppføres støyfølsom bebyggelse. Innenfor gul støysone kan ny støyfølsom bebyggelse vurderes dersom avbøtende tiltak gir tilfredsstillende støyforhold i henhold til retningslinje T-1442/2021 for behandling av støy i arealplanlegging eller senere gjeldende retningslinje. Ved søknad om byggetillatelse innenfor hensynssonene skal det utarbeides rapport med bygningstegninger og utomhusplan som viser støyisolering/støyavskjerming i henhold til gjeldende retningslinjer og forskrifter. Nødvendige støyreduserende tiltak skal være gjennomført før ferdigattest kan gis. 

8.12 Videreføring av reguleringsplaner

§ 8.12 Reguleringsplaner som skal gjelde fremdeles 

De reguleringsplaner som fortsatt skal gjelde er vist i plankartet med hensynssone H910.