Orienteringssak i formannskapet 8. januar 2024

4 Reguleringsplan

Fylkesutvalget behandlet så saken på nytt 07.03.2023 sak 63/23 og det siteres fra saksframlegget under. Kommunedirektøren gjør oppmerksom på at Fylkesutvalget gikk mot Fylkesdirektørens innstilling og at saksframlegget under bygger opp om direktørens innstilling. Det tas med allikevel da det inneholder viktig informasjon om prosjektet. 

Det siteres: 
«Denne saken følger opp Fylkestingets vedtak i sak 54/22, og skal primært svare ut spørsmål om kostnad på reguleringsplanarbeid og finansieringsopplegg for reguleringsplanarbeid. Intensjonen med vedtaket i sak 54/22 var å søke avklaringer av prosjektkostnader og finansiering av prosjektet gjennom reguleringsplanarbeid. Det er etter fylkestingets vedtak kommet nye momenter inn i saken, som gjør vurdering av saken noe mer sammensatt. Det er derfor hensiktsmessig å belyse hva en kan oppnå med et evt. reguleringsplanarbeid for flytebru, samt komme med en anbefaling om videre arbeid med saken.

Kostnadsoverslag for reguleringsplan for flytebru Rapporten Jøa t ‘land 24/7 - Utredning av flytebru med tilførselsveger (Multiconsult 07.03.2022) viser at det er teknisk gjennomførbart å bygge flytebru fra land til Jøa. Kostnadsvurderinger for utarbeiding av reguleringsplan for flytebru til Jøa er basert på prosjektinformasjon om rapportens alternativ 5 som er anbefalt videreført. Fylkesdirektøren har fått utarbeidet et grovt estimat på timebruk og beregnet kostnader ut fra dette. Kostnader til reguleringsplan er estimert til å kunne beløpe seg på ca. 10 millioner kroner. 

Når det gjelder framdrift er det til dette formålet ikke satt opp noen framdriftsplan, men en kan på erfaringsbasis grovt estimere 1-1,5 år for utarbeiding av denne typen reguleringsplan, hvor vi allerede har gjort en god del vurderinger av prosjektet i forkant. 

Når det gjelder prosjektgjennomføring er prosjektet er vurdert til å være såpass omfattende mht. behov for planleggings- og utredningsressurser, at Fylkesdirektøren vurderer at vegadministrasjonen selv ikke har kapasitet til å gjennomføre reguleringsplanarbeidet i egenregi, og vil måtte sette ut arbeidet til konsulent.

Finansieringsopplegg av reguleringsplanarbeidet Namsos kommune ble i Fylkestingets vedtak i sak 54/22 utfordret til å bidra i finansieringen av reguleringsplanen med minimum 50% av totalkostnaden. Namsos kommunestyre vedtok i møte den 23.06.2022 at inntil 5,3 millioner kroner avsettes for kommunalt bidrag i henhold til Namsos kommunestyrets vedtak 24.03.2022 i sak Jøa t ‘land 24/7 - Utredning av flytebru med tilførselsveger. Namsos kommune sitt bidrag vil da kunne utgjøre ca. 50% av den estimerte totalkostnaden på 10 millioner kroner til reguleringsplan for flytebru. Trøndelag fylkeskommune forutsetter å finansiere resten 6 av behovet til reguleringsplanarbeidet, ca. 5 millioner kroner fra egne investeringsmidler. 

Dersom det blir realisering av et ferjeavløsnings/bompengeprosjekt, vil Fylkeskommunen i henhold til veileder for bompengeprosjekter kunne søke om dekning av de forskutterte reguleringskostnadene som er å anse en del av prosjektkostnadene. I motsatt fall, dersom prosjektet ikke bygges ut, vil planleggingskostnaden være «tapt». En reguleringsplan har derfor sin primære verdi i forbindelse med gjennomføring av et konkret prosjekt.