Bindal kommune inngår brannsamarbeid med Namsos brann og redning

Bindal kommune inngår brannsamarbeid med Namsos brann og redning. - I Namsos har vi fra før av god erfaring med slikt samarbeid med Flatanger og vi gleder oss over å få dyktige kolleger i Bindal med på laget, sier brannsjef Håvard Sæther.

Bilde av Håvard Sæther ved siden av brannlift og brannbil - Klikk for stort bildeBrannsjef Håvard Sæther

1. januar 2023 ble den formelle oppstarten for brannsamarbeidet mellom Bindal og Namsos, etter vedtak fra Bindal kommunestyre høsten 2022. Dette samarbeidet er regulert i en vertskommuneavtale og brannsjef i Namsos brann og redning, Håvard Sæther, er svært positiv til dette samarbeidet.

- Namsos kommune har allerede en slik avtale med Flatanger kommune fra 2020 og vi har gode erfaringer med slikt brannsamarbeid til felles nytte for kommunene. Han er ikke i tvil om at et brannsamarbeid med Bindal vil styrke tjenesten for alle kommunene.

Beredskap som før, eller bedre

Han er tydelig på at det ikke vil bli endringer i organiseringen av brannvesenet i Bindal, som følge av samarbeidsavtalen. – Brannbilene og brannmannskapene blir i Bindal som før, poengterer Sæther.
 Brann og ulykkesberedskapen på Terråk og Bindalseidet videreføres som i dag med antall personell, vaktordning og materiell. I tillegg legger vi opp til et løp for å få på plass røykdykkertjeneste i Terråk og dette vil skje i samråd med de ansatte, avslutter brannsjefen.

BIldet av brannstasjonen på Terråk, brannbilen står utenfor en av portene og blir spylet av en brannmann - Klikk for stort bildeTerråk brannstasjon, Bindal Jens Martin Dahle Olsen