Handlingsplan for trafikksikkerhetsarbeidet i Namsos kommune 2024-2027

14 Gjennomførte trafikk-telling og fartsmålinger høst 2023

Kommunen får fra velforeninger/nabolag og enkeltpersoner 
bekymringsmeldinger om fart og støy fra lokal trafikk. Høyere fart enn skilta 
fartsgrense står personbiler i all hovedsak for, mens støy står brorparten av 
mopeder/ATV`er for.

Bakgrunn for valgt skilta 30 km/t i flere bydeler

Ulykkesstatestikk fra Trondheims området viser at:
«Veger med fartsgrense 40 km/t og 50 km/t har forholdsmessig høy andel ulykker 
med drepte og hardt skadde».

«Veger med fartsgrense 30 km/t har en forholdsmessig lav andel ulykker med drepte 
og hardt skadde». 

Etter gjennomført fartsmålinger i èn uke på fire kommunale veger, ser farts-bilde 
slik ut i skilta med fart 30 km/t: 

Fartsmålinger kommunale veger 30 km/t
StedAlle underAlle over10 km/t over20 km/t over30 km/t over
Overhallsvegen187410398304771496
Havikvegen14995566147032519
Setervegen1022299121014023
Spillumsåsvegen3342029478642
Fartsmålinger - resultater i %
StedAlle underAlle over10 km/t over20 km/t over30 km/t over
Overhallsvegen15 %85 %25 %6 %1 %
Havikvegen21 %79 %21 %5 %0 %
Setervegen4 %96 %50 %6 %1 %
Spillumsåsvegen14 %86 %20 %3 %0 %