6. Tilvenning og overganger
                        Rammeplan for barnehager sier at barnehagen i samarbeid med foreldre skal sørge for en trygg og god start i barnehagen. Vi skal tilpasse rutiner, organisere tid og rom slik at barnet får tid til å etablere relasjoner med barn og voksne. Tilvenning skal skje ut fra barnets egne forutsetninger.  
I våre barnehager skal barnet oppleve:  
 
Tilvenning ved oppstart 
- Å føle seg trygg og bygge gode og trygge relasjoner både til barn og voksne.
- At barnehagen inviterer nye barn til å komme på besøk flere ganger før oppstart. 
- At barnehagen gjør individuelle tilpasninger slik at barnet får de rammene det trenger.
- At foreldrene og barnehagene er oppmerksomme på måten barnet håndterer starten i barnehagen og tilpasser dager, lengde og atskillelse på bakgrunn av det.
- At barnehagen er åpen for å tilpasse seg rutiner barnet har med seg hjemmefra. 
- Samtale mellom foreldre og barnehage før oppstart og oppfølgingssamtale etter oppstart.
- Barnehagene bruker kommunens mal for oppstartssamtale.
Tilvenning ved overgang småbarnsavdeling til storbarnsavdeling 
-  Besøksdager på storbarnsavdeling i forkant. 
-  At ansatte som barnet er trygg på følger barnet på korte besøk for å bli kjent med nye omgivelser og andre rutiner.
Overgang fra barnehage til skole  
- At overgangen fra barnehagen til skolen sees på som en sammenhengende prosess fra siste året i barnehagen til første året på skolen.
- At skolestarterne er sammen som en gruppe deler av siste året.
- Barnehagen tilbyr aktiviteter som skal trigge nysgjerrigheten og gleden med å starte på skolen.
- Barnehagen legger til rette for mer selvstendighetsmestring. 
- Barnehagen og skolen skal samarbeide om overgangen og barnet får bli kjent med skolen og skolemiljøet.
- Alle ansatte i barnehagen følger kommunens rutiner for overgang barnehage-skole. 
Rammeplan for barnehager - om overganger, Utdanningsdirektoratet