I Namsos kommune har vi eiendomsskatt. Det betyr at alle som eier tomt, bolig, fritidsbolig og næringsbygg må betale eiendomsskatt til kommunen. Eiendomsskatten er en viktig inntektskilde for kommunen — for å opprettholde gode kommunale tjenester som skole, barnehage, pleie- og omsorgstjenester - og andre tilbud som, kino, bibliotek, vedlikehold av veier, parker osv.
Hvordan fastsettes eiendomsskatt?
Eiendomsskatten og størrelsen på denne blir vedtatt i kommunestyret hvert år i forbindelse med budsjettbehandlingen. Herunder vedtas også størrelsen på eventuelt bunnfradrag, skattesatsen og hvilke eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt etter eiendomsskattelovens § 7.
Rammer og retningslinjer (PDF, 4 MB)
Kunngjøring av skatteliste
Namsos kommune kunngjør en liste over alle de skattepliktige eiendommer med tilhørende eiendomsskatt innen 1. mars. Det legges i tillegg ut en liste over hvilke eiendommer som er fritatt etter eiendomsskattelovens § 5 og § 7
Hvordan fastsettes verdi på eiendommene?
Hvert 10. år skal det etter Eiendomsskatteloven gjennomføres en ny taksering av alle eiendommer. Dette for å fange opp verdiendring og andre endringer som har betydning for beregning av eiendomsskatten.
Det er gjennomført taksering slik at hele kommunen har felles takstgrunnlag fra 01.01.2020. Dette for å sikre likebehandling og riktig takst på alle eiendommer i kommunen.
NB! Eiendomsskattetaksten må ikke forveksles med ligningsverdien for eiendommen som fastsettes av skatteetaten og som normalt skal utgjøre 25 % av omsetningsverdien.
Kan jeg klage?
Det kan klages på skattetaksten hvert år i de 10 årene taksten gjelder for, men man kan ikke klage på samme forhold to ganger. Klagen må være skriftlig og sendt til kommunen innen 6 uker etter at skattelistene ble lagt ut, det vil si innen 12.april.
Klagen kan sendes elektronisk via vår tjeneste eDialog.
Send klage via eDialog.